Overslaan en ga naar inhoud

Inflatiecorrectie

Bekijk hier wat de inflatie betekent voor jouw abonnement

Inflatiepercentage

Elk jaar stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vast met welk percentage de prijzen in Nederland gemiddeld zijn gestegen.
Het gemiddelde inflatiepercentage over 2023 is 3,8%.

Wijziging maandelijkse abonnementsprijzen

Als prijzen in Nederland stijgen, heeft dat invloed op onze kosten. We bekijken elk jaar of de inflatie is gestegen en welk effect dit heeft op onze abonnementsprijzen. We gaan uit van het inflatiepercentage over 2023. Dit percentage is vastgesteld door het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).  

De prijzen zijn in 2023 gemiddeld 3,8% gestegen. Om die reden verhogen wij per 1 oktober 2024 de maandelijkse abonnementsprijzen voor onze particuliere en zakelijke klanten met 3,8%. Deze inflatiecorrectie geldt voor onderstaande abonnementen:

Particuliere abonnementen

  • Scherp
  • Start
  • Smart
  • Red (incl. o.a. Together, Unlimited)

Zakelijke abonnementen

  • Flex Mobile
  • One Mobile
  • Red Pro (alleen vóór 1 juli 2024) 
  • Business Mobile

De inflatiecorrectie zie je terug op je factuur van oktober. Goed om te weten: de berekening wordt gemaakt over de
maandelijkse abonnementsprijzen zonder kortingen, zoals bijvoorbeeld de factuurkorting of de extra korting die je krijgt als je ook Ziggo-klant bent.

Heb je vragen over deze inflatiecorrectie? Wij helpen je graag. Bekijk onze veelgestelde vragen over de inflatiecorrectie of neem contact met ons op.

Dit verandert niet

  • Het binnen- en buitenbundeltarief blijven hetzelfde
  • BloX en Extra opties houden dezelfde prijs
  • De contractvoorwaarden en Algemene Voorwaarden blijven gelijk
  • De inflatiecorrectie heeft geen invloed op je toestellening

Jaarlijkse indexatie

In de Algemene Voorwaarden van uw abonnement staat in artikel 8 'Tarieven' dat we de tarieven één keer per jaar op 1 oktober mogen aanpassen aan de hand van de consumentenprijsindex van het CBS.

Veelgestelde vragen

Als prijzen in Nederland stijgen, heeft dat invloed op onze kosten. We bekijken elk jaar of de inflatie is gestegen en welk effect dit heeft op onze abonnementsprijzen. We gaan uit van het inflatiepercentage over 2023. Dit percentage is vastgesteld door het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).  

De prijzen zijn in 2023 gemiddeld 3,8% gestegen. Om die reden verhogen wij per 1 oktober 2024 de maandelijkse abonnementsprijzen voor onze particuliere en zakelijke klanten met 3,8%.

Elk jaar wordt door het CBS vastgesteld met welk percentage de prijzen in Nederland gemiddeld zijn gestegen. De prijzen van consumentengoederen- en diensten waren in 2023 gemiddeld 3,8% hoger dan in 2022. 

De maandelijkse abonnementsprijzen van particuliere en zakelijke abonnementen worden vanaf 1 oktober 2024 met 3,8% verhoogd.

De inflatiecorrectie geldt voor jou als je een van de volgende particuliere abonnementen vóór 1 juli 2024 hebt afgesloten: Scherp, Start, Smart of Red (incl. o.a. Together, Unlimited).

Heb je een zakelijk abonnement, dan geldt de inflatiecorrectie voor de volgende abonnementen: Flex Mobile, One Mobile, Red Pro (alleen vóór 1 juli 2024) of Business Mobile.

Klik hier voor informatie over de inflatiecorrectie van onze diensten in het MKB- of grootzakelijke portfolio.

De inflatiecorrectie wordt berekend over de maandelijkse abonnementsprijs, zonder kortingen. Denk bij deze kortingen bijvoorbeeld aan de factuurkorting of de extra korting die je krijgt als je ook Ziggo-klant bent. Ook het bedrag van je eventuele toestellening blijft gelijk en verandert dus niet door de inflatiecorrectie.
Het basisbedrag van je abonnement zonder deze kortingen en eventuele toestellening, bijvoorbeeld €22,00, vermenigvuldig je met het inflatiepercentage (3,8%). Het bedrag dat je meer gaat betalen is in dit geval €0,836 (€22,00*3,8%). 

Vodafone mag de tarieven één keer per jaar op 1 oktober aanpassen aan de hand van de Consumentenprijsindex van het CBS. Voor particuliere klanten geldt de indexering alleen als je op 1 oktober 2024 langer dan 3 maanden klant bent, of langer dan 3 maanden geleden hebt verlengd. Voor zakelijke klanten geldt de inflatiecorrectie altijd, tenzij er anders vermeld staat op de factuur. 

De inflatiecorrectie is geen geldige reden om je abonnement op te zeggen. De inflatiecorrectie is opgenomen in de Algemene Voorwaarden van je abonnement.

Ja, je kunt je abonnement al vanaf 4 maanden nadat je nieuwe abonnement is ingegaan verlengen mét een nieuw toestel. Een Sim Only abonnement verlengen is al mogelijk na 2 maanden. Lees meer over Vodafone NEXT.

Loopt je contract nog niet af maar wil je toch je abonnement veranderen? Je kunt je abonnement wijzigen via My Vodafone. Je verandert dan niks aan de einddatum van je abonnement.