Go social en bereik veel meer potentiële klanten

Misschien bent u al met een bedrijfsaccount actief op de belangrijkste social mediakanalen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram. En wie weet, misschien heeft u zelfs al aardig wat ‘likes’ en volgers. Toch blijven er dan nog vaak kansen liggen, of heeft u het gevoel dat u een veel hoger bereik zou kunnen halen.

Social media is een ideale manier om uw naamsbekendheid te vergroten, een goede online reputatie op te bouwen en in contact te komen met (toekomstige) klanten. U kunt social media het best vergelijken met mond-tot-mondreclame. Klanten vertrouwen klanten, en zorgen zodoende voor een trouwere klantenkring dan advertenties ooit kunnen doen. En het mooiste is: het kost u niets, behalve wat tijd.

Uw belangrijkste ‘volgers’ zijn de mensen die betrokken zijn bij uw organisatie en daadwerkelijk interesse hebben in uw product of dienst. U kunt nog zo veel volgers hebben, maar als zij uw berichten niet lezen of niet doorsturen aan anderen, zegt een groot aantal volgers niets. Daarom is het ook zinloos om volgers te kopen, zoals sommige bedrijven doen. Beter is: Leg uw focus niet op het aantal, maar werk aan een community die het echt interessant vindt om uw pagina te volgen.

  • Community

    Een community opbouwen. Misschien klinkt vaag, maar dat is het niet. Het is namelijk niets meer dan het zoeken naar gelijkgestemden die een gezamenlijke interesse delen. Daarom is een herkenbare username, die direct duidelijk maakt wat u te bieden heeft, zo belangrijk. Want zo simpel is het: Als uw naam duidelijk is, weten potentiële volgers direct wie u bent en waar u voor staat. Plaats berichten die informeren, vermaken en inspireren. Dit zal uiteindelijk een aantrekkende werking hebben. Door het delen van interessante nieuwtjes of specifieke informatie over uw branche, zullen mensen u gaan zien als een autoriteit, wat tot meer volgers zal leiden.

  • De juiste timing

    Veel bedrijven zijn uitsluitend actief tijdens kantoortijden. Jammer, want dit is eigenlijk het slechtste moment om berichten te plaatsen. De meeste mensen zijn dan namelijk zelf ook aan het werk. De beste momenten om actief te zijn op social media, zijn ‘s ochtends vroeg voor werktijd, wanneer mensen met een kop koffie hun telefoon of tablet checken. Of juist ‘s avonds, na 21.00 uur, als de meeste mensen klaar zijn met hun werkdag en eventuele hobby’s.

  • Uw profiel onder de aandacht

    Een Twitterwidget is makkelijk (en gratis) te downloaden en op uw website te plaatsen en is een eenvoudige en kosteloze manier om tweets zichtbaar te maken. Als mensen niet weten dat u actief bent op Twitter zullen ze u ook niet gaan volgen. Plaats vooral ook uw social mediaprofielen in uw e-mailhandtekening: Dit maakt het voor uw contacten makkelijk om u te vinden en zich ook op social media aan u te verbinden. Link ook naar uw profiel in uw nieuwsbrieven en ga zelf ook actief mensen volgen: Een van de meest effectieve manieren om een netwerk op te bouwen in uw branche.

  • Favoriet

    Een subtiele techniek is om volgers in uw doelgroep te verzamelen is door middel van de ‘favorite’ knop op Twitter. Door het ‘favorieten’ van tweets van accounts in uw doelgroep, krijgen uw potentiële klanten een notificatie die standaard aanstaat. Oftewel: u triggert hen om uw account te bekijken en mogelijk zelfs te volgen en/of te reageren.

  • LinkedIn en Twitter

    LinkedIn is een goede manier om uw bedrijf en expertise positief onder de aandacht brengen. Neem actief deel aan discussies op uw vakgebied en beantwoord vragen van andere gebruikers. Dit kan ook op Twitter, met als extra mogelijkheid het ‘retweeten’ van relevante informatie van andere gebruikers. Op deze manier profileert u zich niet alleen als verkoopkanaal, maar ook als waardevolle bron van informatie. Andersom werkt het natuurlijk ook. Hebt u een goede blog geschreven op uw website, of gaat u een workshop geven? Deel het via Twitter en wie weet levert het de nodige retweets op.

  • Tone of voice

    Zet berichten van uw reguliere website niet automatisch door naar social media, maar experimenteer met verschillende soorten content zoals foto’s, links, filmpjes en polls. Het is handig om alle social media door een persoon te laten bijhouden. Daarmee creëert u een herkenbare tone of voice. Houd daarbij in gedachten dat een te commerciële of te formele toon veel minder mensen aanspreekt.

  • Blijf actief

    Twitter is een oneindige stroom van berichten. Daarom is het van belang om op regelmatige basis te twitteren. Zo wordt u beter zichtbaar en zult u vanzelf volgers trekken. Heeft u geen tijd om uw social media de hele dag door te onderhouden? Met behulp van Tweetdeck kunt u heel eenvoudig Tweets en Facebook berichten inplannen.

  • Geen spam

    Een bekende valkuil is het plaatsen van te veel posts, waardoor mensen geërgerd raken en zich afmelden. Laat het aantal geplaatste berichten afhangen van de nieuwswaarde. Blijf up-to-date, maar post niet te veel omdat het nu eenmaal ‘moet’.

  • Een gespreid bed

    Juist om kosten te beperken zijn er heel veel dingen die een MKB-bedrijf zelf kan doen. Zorg voor een goede vormgeving, en maak een planning van uw acties. Social media kunnen dan een ideale partner vormen voor elke actieve MKB-ondernemer die de taal van zijn klant spreekt.

Delen

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends & ontwikkelingen rondom communicatie-oplossingen voor uw organisatie.

Advies op maat

Benieuwd naar de oplossingen voor u of uw organisatie?