Hulp bij je factuur
Op je factuur staat veel informatie. We leggen je uit waar je kosten vandaan komen.
Uitleg over je factuur
Hier lees je waar je de factuur vindt én welke kosten je kunt verwachten.
Op zoek naar je facturen?
Je vindt ze in My Vodafone en de Vodafone & Ziggo app. Tot wel 18 maanden terug.
Factuur hoger dan verwacht?
We leggen je uit waardoor je factuur anders of hoger kan uitvallen.
Je allereerste factuur
Je eerste factuur is altijd hoger. Want je betaalt eenmalig de abonnementskosten vanaf het moment dat je nieuwe abonnement ingaat tot het einde van de tweede maand. Ook de aansluitkosten betaal je op je eerste factuur.
Je allereerste factuur
Stel: Je hebt een abonnement van € 20 per maand. Het abonnement gaat in op 15 januari.
Abonnement gewijzigd?
Of verlengd? Dan zie je de nieuwe kosten terug op de eerstvolgende factuur, of op de factuur erna. Sommige kosten betaal je 'naar rato'. Dit betekent dat je voor een gedeelte van de maand betaalt. Je hoeft je geen zorgen te maken over dubbele kosten!
Je factuur na een wijziging
Stel: Je oude abonnement kost € 20, je verlengt op 15 januari, en je nieuwe abonnement kost € 30. Je krijgt je factuur altijd op de 18e van de maand.
Op de factuur van januari zie je:
- € 20 voor je oude abonnement van 1 tot en met 31 januari
- Kosten buiten je bundel van december
In totaal betaal je dan € 20 voor je oude abonnement, omdat de verlenging op deze factuur nog niet is verwerkt.
Op de factuur van februari zie je:
- € 15 voor je nieuwe abonnement van 15 tot en met 31 januari (naar rato)
- Een correctie van - € 10 voor je oude abonnement van 15 tot en met 31 januari (naar rato)
- € 30 voor je nieuwe abonnement in februari
Kosten buiten je bundel van januari
In totaal betaal je dan € 35 voor je nieuwe abonnement, omdat je dit al vanaf 15 januari gebruikt.
Je factuur na opzeggen
Deze krijg je in de maand dat je abonnement eindigt, of een maand later. Op je laatste factuur kunnen eenmalige kosten staan, zoals een afkoopsom of een afbetaling van je toestel. Je betaalt een afkoopsom als je het abonnement eerder stopzet dan de einddatum van je contract.
Op je laatste factuur staan ook de laatste abonnements- en gebruikskosten.
Kosten buiten je bundel
Als je meer verbruikt dan in je bundel zit, of als je extra kosten maakt, dan zie je dit een maand later terug op je factuur.
Buiten de maandelijkse bundels van je abonnement valt altijd:
- Bellen naar servicenummers, zoals 0900- en 0909-nummers
- Vanuit Nederland bellen naar een buitenlands nummer
- In landen buiten de EU bellen, sms'en, internetten en gebeld worden
- Aankopen bij derden, zoals contentdiensten, of diensten als Netflix en Blendle. Op Payinfo kan je actieve contentdiensten bekijken, stopzetten en blokkeren.
Zo beperk je extra kosten
Je factuur betalen
Wil je het gemak van automatische incasso of liever zelf overmaken? Lees hoe het werkt.
Automatische incasso
Je betaalt je factuur standaard via automatische incasso. Je moet hiervoor een IBAN hebben uit een SEPA land waarop een automatische incasso kan plaatsvinden. Dit mag géén spaarrekening zijn.
Mislukt de automatische incasso? Dan brengen we € 2,26 incassokosten in rekening via een volgende factuur.
Zelf overmaken
Betaal je niet via automatische incasso of is deze mislukt? Dan kun je via iDEAL betalen of het bedrag zelf overmaken.
Je betaalt het snelst via iDEAL of creditcard in My Vodafone. Dit verwerken we op dezelfde werkdag.
Als je zelf via internetbankieren betaalt, vermeld dan altijd je mobiele nummer en je klantnummer.
Betaling in Nederland:
IBAN: NL93 INGB 0007 9398 33
T.n.v. Vodafone Libertel B.V. te Maastricht
Betaling in het buitenland:
IBAN: NL93 INGB 0007 9398 33
BIC (Swiftcode): INGBNL2A
T.n.v. Vodafone Libertel B.V. te Maastricht
Krijg je een herinnering, maar heb je wel al betaald? Dat kan. Het kan 2 werkdagen duren voordat je betaling verwerkt is.
Als je niet kunt betalen
Kan gebeuren, iedereen zit wel eens krap bij kas. Hier zie je wat wij doen en hoe we dit samen kunnen oplossen.
Dit kun je verwachten
Is je factuur te laat betaald, bijvoorbeeld omdat de automatische incasso mislukte? Dan krijg je eerst een sms. Als je het openstaande bedrag op tijd betaalt, voorkom je dat je nummer wordt geblokkeerd.
Krijg je een herinnering, maar heb je wel al betaald? Dat kan. De verwerking van je betaling kan 2 werkdagen duren.
Als je na de herinneringen de factuur niet betaalt, of als je de betalingsregeling niet nakomt blokkeren we je abonnement.
Er zijn twee blokkades:
- Gedeeltelijke blokkade: je kunt niet meer bellen, sms'en en internetten, maar je bent wel nog bereikbaar
- Volledige blokkade: je bent ook niet meer bereikbaar
Blokkade opheffen?
Betaal de openstaande facturen alsnog. Het verwerken van je betaling kan 2 werkdagen duren. Daarna duurt het 2 tot 24 uur voordat je weer bereikbaar bent. Zet je toestel regelmatig uit en weer aan om je telefoon opnieuw aan te melden op ons netwerk.
We brengen € 22,69 in rekening om de blokkade op te heffen. Dit bedrag zie je op je eerstvolgende factuur.
Een lening vanaf € 250 wordt altijd bij het BKR geregistreerd. Bij een betaalachterstand van meer dan 60 dagen zijn we verplicht om die bij BKR te melden. Dit kan gevolgen hebben voor je volgende lening- of kredietaanvragen.
Wil je weten of je een BKR-registratie hebt of heb je daar vragen over? Neem contact op met BKR.
Als je abonnement geblokkeerd is, ontvang je een brief met daarin het totaalbedrag dat nog open staat. Dit is je laatste kans om te betalen voordat we je contract beëindigen.
Dit gebeurt er nadat we je contract beëindigen
- Je ontvangt een eindafrekening
- Afhankelijk van de hoogte van het openstaande bedrag, worden je gegevens geregistreerd bij Stichting Preventel
- We dragen je dossier over aan een extern incassobureau
- En er worden wettelijke incassokosten van minimaal € 40 in rekening gebracht
Om dit te voorkomen
We willen natuurlijk liever dat je je abonnement gewoon weer kunt gebruiken. Neem daarom zo snel mogelijk contact op zodat we samen kunnen kijken naar een goede oplossing. Je abonnement opnieuw aansluiten kost € 44,12.
Als op tijd betalen écht niet lukt
Neem even contact met ons op. Dan maken we afspraken over je openstaande betaling. Houd het mobiele nummer en het nummer van de openstaande factuur bij de hand.
Liever meteen een medewerker spreken? Bel naar 0800-0094, dan zoeken we samen een oplossing.
In het buitenland? Bel dan +31 6 54 50 01 00.
Openingstijden
Ma t/m vr 08.00 - 20.00 uur
Za 08.00 - 18.00 uur
Heb je meer schulden en kom je er niet uit? Dan kun je contact zoeken met de afdeling Sociale Zaken van je gemeente en schuldhulpverlening opstarten.