In tien stappen naar uw eigen webwinkel

Of u nu al een fysieke winkel heeft en wilt inspelen op de veranderende markt, of gewoon een geweldig en innovatief nieuw idee online aan de man wilt brengen; een eigen webshop opzetten is altijd een goed idee. Deze tien stappen helpen u op weg.

Er zijn ontzettend veel dingen waar u aan moet denken bij het starten van uw virtuele winkel: financiën, marketing, voorraad en producten, huisstijl, logistiek. Als u één onderdeel niet goed regelt, loopt alles in het honderd. Ook als u de rest wel goed geregeld hebt. Met behulp van dit stappenplan zet u een goede webwinkel op.

  • 1. Schrijf een businessplan

    Hoe helder en duidelijk u zelf uw ideeën ook voor ogen heeft, zet ze toch op papier. Een businessplan geeft uw plannen niet alleen een duidelijke structuur, maar maakt ze tevens inzichtelijker voor mogelijke investeerders of leveranciers.

  • 2. Onderzoek de markt

    Dit is onontbeerlijk voor u gaat beginnen. Onderzoek niet alleen of er vraag is naar uw webwinkel, maar kijk ook wat uw ‘collega’s’ in de markt doen: zowel nationaal als internationaal. En omschrijf duidelijk hoe u zich daarvan gaat onderscheiden.

  • 3. Kies een treffende domeinnaam

    Wanneer uw webshop een uitbreiding wordt van uw reeds bestaande, fysieke, bedrijf is de meest logische keuze om deze naam ook als domeinnaam voor uw webshop te kiezen. Is die niet meer beschikbaar, of wilt u liever een nieuwe naam, kies dan voor de meest logische. Creatieve namen klinken misschien leuk, maar schieten soms hun doel voorbij. Een goede naam blijft hangen, maakt direct duidelijk welke producten of diensten u verkoopt en heeft de potentie om een sterk merk te worden.

  • 4. Bouw de webshop

    Via Google vindt u tientallen links naar (gratis) software waarmee u uw eigen website in een paar klikken online kunt zetten. Wilt u liever een op maat gemaakte webshop, klop dan bij een professionele webdesigner aan. Het is ook belangrijk om aandacht aan te besteden aan de hosting van uw site. Verzeker u ervan dat uw host voldoende capaciteit biedt om een dagelijkse stroom online cliënten aan te kunnen.

  • 5. Betalen?

    Een betrouwbaar betaalsysteem is essentieel. Het zal u toch niet gebeuren dat klanten afhaken door onbetrouwbaar ogende betaalopties. Neem daarom de tijd om alle online betaalsystemen goed onder de loep te nemen en te bekijken welke vorm het beste bij uw webshop past.

  • 6. Virtuele schappen

    En dan is het zover! U kunt uw producten in uw splinternieuwe webshop gaan plaatsen. Zorg daarbij voor een logische route op uw site en een goede samenhang tussen beeld en content. Wat wil uw cliënt van u en uw product of dienst weten? Houd deze gedachte bij alles in uw achterhoofd.

  • 7. Online marketing

    Email marketing is de ruggengraat van uw marketingstrategie. Of zou dat in ieder geval moeten zijn. Zorg dus in ieder geval voor een aantrekkelijk inschrijfformulier voor uw nieuwsbrief op uw website.

    Ook kunt u bijvoorbeeld een kortingscode activeren en deze vervolgens verspreiden op sites waar ze codes promoten. Uiteraard zijn een aantal partijen niet gratis, maar wel doeltreffend. Een goede voorbeeld is kortingscode.net.

    Traffic kunt u ook genereren door het gebruik van Youtube instructievideo’s op uw site. Filmpjes helpen mee aan hogere Google ranking, dus aan meer traffic. Als u instructievideo’s op Youtube plaatst, is het erg belangrijk dat deze een goede naamgeving hebben en een backlink naar uw webshop bevatten.

    Specifieke traffic kan worden gegenereerd door een banner op een website te plaatsen van een club of vereniging waar uw doelgroep vaak komt. Dit zorgt voor meer gerichte traffic.

  • 8. Bepaal uw prijs

    De concurrentie op internet is groot en klanten kunnen met een simpele muisklik producten en prijzen te vergelijken. Het is dan ook belangrijk om u te onderscheiden. Daarvoor hoeft u echt niet per se de goedkoopste te zijn.

  • 9. De wet

    Ook voor de verkoop via webshops gelden wettelijke voorschriften. Zo moet het aankoopproces transparant en duidelijk zijn en mag het geen verrassingen achteraf opleveren, zoals extra voorwaarden of onvoorziene kosten. Daarnaast is de koop pas officieel zodra u een een (digitale) orderbevestiging aan uw cliënt heeft verzonden.

  • 10. Versturen

    Het is gelukt: U heeft iets verkocht! De laatste stap is nu ervoor zorgen dat uw product goed bij de klant komt. Logistiek is een lastig punt voor elke webshop. Natuurlijk is de manier waarop uw product wordt geleverd uw visitekaartje. Zelf uw producten inpakken en naar het postkantoor brengen kost veel tijd en energie, maar uitbesteden is duur en wordt pas bij hoge aantallen interessant. Verdiep u daarom in de mogelijkheden. Vaak is het zelfs mogelijk om te onderhandelen met de diverse aanbieders.

Delen

Advies op maat

Benieuwd naar de oplossingen voor u of uw organisatie?