Overslaan en ga naar inhoud

De nieuwe standaard:

bellen via 4G of wifi

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Deze blokkeren het signaal. Daarom introduceren we bellen via 4G en wifi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar.

icoon kwijt

Beter bereik binnen en buiten

icoon sneller

HD-audio kwaliteit

icoon nieuwste

Sneller verbonden

snelle data

Snelle 4G-dataverbinding tijdens het telefoongesprek

Wat heb je nodig?

4g telefoon

De juiste 4G instellingen

Nieuwe telefoon

Een geschikte telefoon

Telefoon nieuwe software

De laatste software

Wat is het en hoe werkt het?

4G-bellen

Met de introductie van 4G-bellen kun je voortaan niet alleen internetten via 4G, maar ook bellen. Je telefoon kiest automatisch het best beschikbare netwerk om mee te bellen of gebeld te worden. Check in je instellingen of 4G is ingeschakeld voor 4G-bellen en data.

Wifi bellen

Ook thuis wil je goed mobiel bereikbaar zijn. Maar soms wordt het signaal belemmerd. Door dikke betonnen muren van je woning bijvoorbeeld.

In zo'n geval kun je overschakelen op bellen via wifi. Je telefoon gebruikt wifi als versterker om verbinding te maken met ons mobiele netwerk. Zo blijf je goed bereikbaar.

Heb je een iPhone? Dan staat wifi bellen standaard ingeschakeld vanaf IOS 11.3. Als je dit niet wilt, ga dan op je iPhone naar 'Instelllingen - Telefoon'. Er staat een optie genaamd 'Bellen via wifi'. Zet deze optie uit.

Wil je wél gebruik maken van 4G-bellen en heb je een iPhone met oudere iOS versie of een ander merk telefoon (zoals Samsung of OPPO)? Dan moet je wifi bellen zelf even aanzetten. Pas de wifi instellingen op je telefoon aan.

Handig om te weten

Kosten

Voor bellen via 4G en wifi betaal je niets extra's. Er wordt geen dataverbruik in rekening gebracht.

Een goede wifi

In principe is elk wifi-netwerk geschikt zolang er voldoende bandbreedte (minimaal 1 Mbps) is en goed bereik in je woning.

Instellingen

Afhankelijk van je telefoon hoef je niets te doen om te kunnen bellen via 4G. Als je een iPhone hebt, moet je wel eerst de aanbiederinstellingen accepteren. Wil je bellen via wifi of via 4G? Pas dan je instellingen aan.

Om te bellen via 4G of wifi heb je een 4G-abonnement nodig dat is afgesloten na 4 maart 2013.

Om wifi bellen te gebruiken, moet je het volgende doen:

Samsung telefoons

  • Open de telefoon-applicatie (het groene bel knopje)
  • Ga naar 'Instellingen'
  • Selecteer 'Bel via wifi aan'
  • Kies bij 'Voorkeur wifi of Voorkeur mobiele netwerk' voor 'Voorkeur mobiele netwerk'

iPhones

  • Werk je iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger
  • Ga na het updaten naar 'Instellingen - Algemeen - Info'. Er verschijnt nu een melding in beeld dat er een update is. Voer deze uit
  • Ga daarna op je iPhone naar 'Instellingen - Telefoon'. Er staat nu een optie genaamd 'Bellen via wifi'. Zet deze functie aan


Om 4G-bellen te gebruiken, moet je het volgende doen:

Samsung telefoons
 

  • Hiervoor hoef je niets te doen

iPhones

 

  • Werk je iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger
  • Ga na het updaten naar Instellingen > Algemeen > Info. Eer verschijnt nu een melding in beeld dat er een update is. Voer deze uit

We zijn er druk mee bezig om voor onze klanten bellen via 4G in het buitenland mogelijk te maken. Dat is ook nodig, want in de toekomst worden steeds meer 2G en 3G netwerken in het buitenland uitgeschakeld. Sterker nog, in sommige landen wordt op termijn bellen via 4G de enige manier om te bellen of gebeld te worden omdat er lokaal enkel 4G en 5G netwerken beschikbaar zijn. Als je in Nederland gebruikt maakt van Bellen via 4G, dan werkt het straks automatisch ook in het buitenland. Daarvoor hoef je niets extra’s te doen! Check je instellingen om te zien of 4G voor zowel bellen als data is ingeschakeld. Bij vragen staan onze adviseurs in de winkel voor je klaar! Bellen via Wifi in het buitenland blijft voorlopig niet mogelijk.

Wil je via wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan word je automatisch overgeschakeld naar het mobiele 4G-netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via wifi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je wordt automatisch overgeschakeld naar het netwerk van een andere provider.

Bellen naar 112 via wifi

Noodoproepen

Wil je via wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan word je automatisch overgeschakeld naar het mobiele netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via wifi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je wordt automatisch overgeschakeld naar het netwerk van een andere provider.

Overdracht tussen 4G- en wifi bellen

Bel je via 4G en wordt het bereik minder? Dan schakelt je telefoon automatisch over naar wifi bellen. En andersom. Je telefoongesprek valt alleen weg wanneer er én geen wifisignaal is én geen 4G-bereik. Gelukkig komt dat heel weinig voor.