Overslaan en ga naar inhoud

Sim, eSIM en Duo Sim

Hier lees je alles over elk type sim.

Ontdek hoe je aan een nieuwe sim komt en hoe je die activeert. Als je toestel kwijt is, blokkeer je zelf je simkaart.

 

 

Simkaart

Met een simkaart van Vodafone ben je altijd bereikbaar. Maar soms kun je wel wat hulp gebruiken. Hier vind je de informatie die je zoekt.

Sim activeren

Als je prepaid hebt, of een nieuw abonnement dan sturen we je een simkaart die je niet zelf hoeft te activeren. Je kunt dan meteen bellen, sms'en of internetten. 

Heb je een nieuwe simkaart besteld? Activeer 'm dan zelf in een paar stappen in My Vodafone. Je oude sim stopt pas met werken als je nieuwe actief is. 

Sim blokkeren

Als je toestel kwijt is, blokkeer dan eerst je abonnement in My Vodafone, bel naar 0800-0094 (tussen 8.00 en 20.00 uur) of neem contact op via chat.

Bij een abonnement

Bij diefstal doe je meteen aangifte. Stuur het proces verbaal binnen 10 dagen naar ons op of ga ermee naar de winkel. Dan krijg je gratis een nieuwe sim.

Bij prepaid

Als je gegevens zijn geregistreerd in My Vodafone, krijg je gratis een nieuwe simkaart.

Je pukcode

Als je 3 keer de verkeerde pincode invoert, blokkeert je sim. Je hebt dan de pukcode nodig om je toestel weer te gebruiken.

Je vindt de pukcode in My Vodafone, in het menu Producten. Daar vind je ook andere gegevens over je simkaart.

Of als je iets anders zoekt

We helpen je graag om de juiste informatie te vinden.

Een nieuwe simkaart bestel je snel en eenvoudig via de My Vodafone app. Ga naar Producten - Toestel & Sim en kies voor Start (e)SIM-wissel. Je kunt dan kiezen tussen een reguliere simkaart of een eSIM.

Meestal krijg je een nieuwe simkaart gratis van ons. Bijvoorbeeld als je net hebt verlengd en je simkaart niet in je nieuwe toestel past. In andere gevallen kost een nieuwe sim: 

  • € 20 (abonnement)
  • € 5  (prepaid) 
  • € 30 (Duo Sim)

Met een verouderde 2G-simkaart kun je niet op ons snelle 4G of 5G-netwerk. Via het simkaartnummer check je eenvoudig of je een verouderde simkaart hebt. Dit staat in My Vodafone en op de simkaart zelf.

Begint het simkaartnummer met 8931440000, dan heb je zeer waarschijnlijk een oude 2G-simkaart. Je kunt dan via de My Vodafone app een simwissel aanvragen.

 

eSIM bij je abonnement

Een eSIM is de digitale versie van de traditionele simkaart. Je hebt geen plastic simkaart meer nodig. eSIM is beschikbaar voor alle Vodafone abonnementen. 

Wisselen naar eSIM

Je kunt eSIM gebruiken op de nieuwste smartphones. 

Via de My Vodafone app kun je gratis en snel je simkaart omwisselen voor een eSIM. 

Kies je in de My Vodafone app voor een simwissel naar eSIM, dan controleren we of jouw toestel geschikt is. 

Open de app, klik op Toestel & Sim en kies voor Start (e)SIM-wissel. Volg het stappenplan en binnen een paar minuten is je eSIM klaar voor gebruik.  

Heb je de My Vodafone app niet geïnstalleerd? Ga dan naar onze speciale simwissel pagina en dan sturen we je via de post een eSIM voucher toe. 

eSIM activeren

Van simkaart naar eSIM gewisseld?

Je installeert je eSIM via de My Vodafone app. Je krijgt een melding als er een eSIM voor je klaar staat, en kunt hem dan direct activeren. Ga in de app naar het Producten menu en klik op Toestel & Sim.

Nieuw abonnement met toestel?

De eSIM installeert automatisch als je het toestel de eerste keer opstart. Daarna activeer je de eSIM in de My Vodafone app.

Voucher ontvangen?

Je installeert de eSIM met de instructies op de voucher of in de e-mail. Ga je van een simkaart naar eSIM? Dan activeer je de eSIM in de My Vodafone app na de installatie.

eSIM overzetten

Gebruik je al een eSIM en krijg je een nieuw toestel? Via My Vodafone kun je de QR-code van je bestaande eSIM profiel ophalen en de eSIM overzetten met behulp van de toegevoegde instructies.

Via de My Vodafone app gaat het overzetten nóg makkelijker. We begeleiden je er stap voor stap doorheen.

Stap 1: Verwijder de eSIM nog niet van je oude toestel. 

Stap 2: Installeer de My Vodafone app op je nieuwe toestel en log in met je account.

Stap 3: Zorg ervoor dat je oude toestel verbonden is met internet en verwijder de eSIM via de instellingen van je toestel. 

Stap 4: Open de My Vodafone app op je nieuwe toestel en ga naar Producten - Toestel & Sim. Je ziet dan dat de eSIM klaar staat om te activeren.



Of als je meer wil weten

Heb je het antwoord op je vraag nog niet gevonden, dan kan deze informatie je verder helpen:

Bestel je bij je nieuwe abonnement of verlenging een eSIM toestel? Dan kun je al tijdens je bestelling kiezen tussen een reguliere simkaart of een eSIM. 

Een nieuwe eSIM bestel je snel en eenvoudig via de My Vodafone app. Ga naar Producten - Toestel & Sim en kies voor Start (e)SIM-wissel. Je kunt dan kiezen tussen een reguliere simkaart of een eSIM.

Je kunt meerdere eSIMs op één toestel installeren. Maar er kan er maar één tegelijk actief zijn. 

Ben je je toestel kwijt of is je toestel kapot? Blokkeer dan eerst de eSIM van je abonnement in My Vodafone, of door contact op te nemen met onze klantenservice. 

Een nieuwe eSIM

We adviseren je om hiervoor langs één van onze Vodafone winkels te gaan. Neem dan wel een geldig legitimatiebewijs mee.

eSIM is niet geschikt voor Duo Sim. Dit kan op dit moment alleen met een reguliere simkaart.

eSIM bij Prepaid

Een eSIM is de digitale versie van de traditionele simkaart. Je hebt geen plastic simkaart meer nodig. eSIM is beschikbaar voor Vodafone Prepaid 

Wisselen naar eSIM

Je vraagt de eSIM aan via onze speciale simwisselpagina. Dan sturen we je via de post een Prepaid eSIM voucher toe. Of ga naar een van onze Vodafone winkels.

Volg daarna de instructies op de voucher om de eSIM op je toestel te installeren. Als je je eSIM hebt geïnstalleerd hoef je hem alleen nog maar te activeren.

eSIM activeren

Heb je de simkaart gewisseld voor een eSIM? Je activeert de eSIM in de My Vodafone app.

Gebruik je de app niet? Bel dan naar 0800-0094 of kom langs bij een van onze winkels.

eSIM overzetten

Gebruik je al een Prepaid eSIM en krijg je een nieuw toestel? Dan kun je de eSIM overzetten met de onderstaande stappen.

Stap 1: Verwijder de eSIM nog niet van je oude toestel. 

Stap 2: Neem je eSIM voucher met de eSIM gegevens er bij.

Stap 3: Zorg ervoor dat je oude toestel verbonden is met internet en verwijder de eSIM via de instellingen van je toestel. 

Stap 4: Installeer de eSIM op je nieuwe toestel volgens de instructies op de eSIM voucher.



Duo Sim

Met Duo Sim krijg je twee dezelfde simkaarten zodat je makkelijk een tweede toestel kunt gebruiken zonder van simkaart te wisselen. Je bent op beide toestellen bereikbaar op hetzelfde mobiele nummer. En het mooiste? Je hebt geen last van onhandige dubbele rekeningen. De kosten van beide simkaarten staan op dezelfde factuur.

Duo Sim aanvragen

Duo Sim kan alleen met reguliere simkaarten en is beschikbaar voor alle Vodafone abonnementen.

Je vraagt een Duo Sim aan via één van onze winkels, of via onze klantenservice.

Een nieuwe Duo Sim kost € 30.

Duo Sim activeren

Na ontvangst activeer je Duo Sim direct via je My Vodafone account. Daarna stop je beide simkaarten in je telefoons.

Zodra je één van de telefoons aanzet maakt deze verbinding met ons netwerk. Je andere simkaart is dan ook actief.

Het is wel belangrijk dat maar één van beide toestellen aan staat. Je kunt beide simkaarten namelijk niet tegelijk gebruiken.

Multi Data Sim

Heb je nu Multi Data Sim? Dan kun je gewoon gebruik blijven maken van je simkaarten. Het is niet meer mogelijk om een nieuwe Multi Data Sim te bestellen. 

Dual Sim

Dual Sim en Duo Sim zijn gemakkelijk met elkaar te verwarren. Toch zijn er grote verschillen. Met Duo Sim ben je met twee simkaarten bereikbaar op één telefoonnummer. Terwijl je met Dual Sim twee verschillende simkaarten of eSIMs met verschillende nummers kunt gebruiken. 

Op onze Dual Sim pagina vind je meer informatie.