Direct naar inhoud

Spoofing en fraude

Steeds vaker proberen criminelen mensen op te lichten. We willen natuurlijk niet dat je daar de dupe van wordt. We helpen je dit te voorkomen.

Spoofing

Spoofing betekent dat iemand zich voordoet als een instantie, bedrijf of andere persoon om fraude te plegen. Dit kan bijvoorbeeld zijn om gegevens van je te krijgen of je geld te laten overmaken. Gelukkig zijn er manieren om te zorgen dat je hiervan geen slachtoffer wordt.

Phishing

Met phishing proberen internetcriminelen via e-mail, sms, Whatsapp of zelfs per telefoon jouw gegevens te verkrijgen.

Criminelen gebruiken vaak een alarmerend onderwerp in het bericht, zoals:

  • Controleer je inloggegevens, want er is iets mis met de beveiliging
  • Je hebt nog een openstaande factuur
  • Je moet je account nog bevestigen
  • De afschrijving is niet gelukt

Ze vragen je op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.

  • Let extra op als je gevraagd wordt gegevens door te geven
  • Controleer het e-mailadres van de afzender
  • Controleer het adres (de URL) van een link
  • Lees e-mails en websites kritisch. Er staan vaak spelfouten in valse e-mails. En je wordt niet persoonlijk aangesproken.
  • Gaat het inlogproces anders dan je gewend bent? Log dan niet in.
  • Controleer of de verbinding beveiligd is. Je ziet dan een hangslotje en de adresregel is vaak groen gekleurd.
  • Vergelijk prijzen via bijvoorbeeld tweakers.net. Sommige aanbiedingen zijn te mooi om waar te zijn.
  • Meld een verdachte e-mail uit naam van Vodafone bij ons via phishing@vodafone.nl

Geen goed gevoel bij een e-mail? Bel naar 1201 en vraag het onze klantenservice. Dan weet je zeker of de mail vals of echt is.

Onderneem actie: 

  • Doe digitaal aangifte bij de politie
  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dat dan meteen.
  • Creditcardgegevens doorgegeven? Breng je creditcardmaatschappij op de hoogte.

Doe een fraudemelding bij Fraudehelpdesk.nl of bel naar (088) 786 73 72. De medewerkers van Fraudehelpdesk beantwoorden vragen. Ook geven ze gratis advies om (verdere) schade te beperken en in sommige gevallen misschien vergoed te krijgen.

We doen er alles aan om phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op en halen die waar mogelijk uit de lucht. Meer informatie over veilig internetten en online privacy vind je op Veilig internetten.nl.

Spoofing telefoontjes

Het is mogelijk voor criminelen om je te bellen met het nummer van iemand anders. Verwacht je geen contact van je bank, provider of een ander bedrijf of overheidsinstantie? Of vertrouw je het gesprek niet? Hang dan op en neem zelf contact op met het bedrijf of de overheidsinstantie via hun contactpagina. Zo weet je zeker wie je aan de lijn hebt.

  • Let goed op als er gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens, ook als dit ter verficatie is. Geef alleen persoonlijke gegevens als je zelf contact opneemt en niet als je spontaan gebeld word of twijfelt aan de echtheid van het gesprek.
  • Maak nooit geld over als hier telefonisch om word gevraagd.
  • Geef nooit je gebruikersnaam, wachtwoord of pincode door.
  • Bij sommige banken kan je via de app of website controleren of het echt de bank is die je belt.

Onderneem actie: 

  • Doe digitaal aangifte bij de politie
  • Heb je een wachtwoord doorgegeven? Verander dat dan meteen.
  • Creditcardgegevens doorgegeven? Breng je creditcardmaatschappij op de hoogte.

Doe een fraudemelding bij Fraudehelpdesk.nl of bel naar (088) 786 73 72. De medewerkers van Fraudehelpdesk beantwoorden vragen. Ook geven ze gratis advies om (verdere) schade te beperken en in sommige gevallen misschien vergoed te krijgen.

Mijn nummer wordt gebruikt voor spoofing

Ook je eigen nummer kan gebruikt worden voor spoofing. Mensen worden dan gebeld en zien jouw nummer op hun mobiel, ook al ben jij het niet die belt.

Merk je dat meerdere mensen zeggen dat je hen gebeld hebt, terwijl dit niet zo is? Dan kan het zijn dat iemand je nummer gebruikt voor spoofing. Helaas kan je hier zelf niks tegen doen. Naar verloop van tijd houdt het meestal op.

Fraude

Naast spoofing zijn er helaas andere vormen van oplichting en fraude die criminelen gebruiken. Hieronder lees je precies wat je kan doen om fraude te voorkomen en wat te doen als je slachtoffer bent.

Telefoonfraude

Via sociale media of op straat proberen criminelen je met valse beloftes te verleiden om abonnementen met dure telefoons af te sluiten. Deze criminelen worden 'creditboys' genoemd. Soms zijn het zelfs bekenden die je vragen om abonnementen voor hen af te sluiten.

Ze laten je geloven dat je snel geld kunt verdienen met de koop en verkoop van mobiele telefoons. Zodra de contracten zijn getekend word je gedwongen de telefoons af te staan. De beloftes worden niet nagekomen. Maar jouw handtekening staat onder het contract, dus jij bent verantwoordelijk voor alle kosten.

  • Ga niet in op dit soort verzoeken of advertenties
  • Geef nooit je ID kaart/paspoort, je bankpas of je pincode af. Criminelen kunnen jouw gegevens gebruiken om abonnementen af te sluiten. Je kunt hierdoor zelfs medeplichtig worden aan witwassen van crimineel geld.
  • Sluit nooit een abonnement af voor iemand anders. Zelfs niet voor bekenden.

  • Praat erover met anderen, en zoek hulp. Laat zo snel mogelijk de simkaart blokkeren.
    Bel naar: 0800-0094 (via een vaste lijn)
    of +31 6 54 50 01 00 (vanuit het buitenland).
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie
  • Mail vervolgens de aangifte en je telefoonnummer naar: creditrisk@vodafoneziggo.com. We nemen dan contact met je op.
  • Heb je nog vragen? Bel dan tijdens kantooruren naar:
    (043) 351 45 20.

Wangiri fraude

Word je plots regelmatig gebeld door onbekende nummers uit het buitenland?  Deze vorm van fraude heet Wangiri fraude.

Zo werkt het: je krijgt een sms of wordt kort gebeld door een onbekend buitenlands nummer. Je ziet de gemiste oproep of sms op je telefoon, bent nieuwsgierig en belt terug. En dat is nu precies het doel van de fraudeurs. Als je belt naar het dure buitenlandse nummer krijgen de oplichters een deel van de belkosten.

  • Krijg je een sms of een telefoontje van een onbekend buitenlands nummer? Bel of sms niet terug.
  • Blokkeer gesprekken vanaf onbekende nummers. Er zijn apps waarbij je kunt aangeven door welke nummers je niet gebeld wilt worden. Sommige telefoons bieden deze optie ook standaard al aan via de instellingen.
  • Geef nooit persoonlijke gegevens door, zoals je bankgegevens, je klantnummer, creditcardnummer, pincode en wachtwoorden
  • Heb je een gemist gesprek of een sms van een onbekend buitenlands nummer? Meld het bij onze klantenservice. We gaan het dan verder onderzoeken.

  • Krijg je bij het bellen een melding dat het nummer niet meer in gebruik is? Dan hoef je de klantenservice niet te bellen. We brengen het gesprek niet in rekening.
  • Was het nummer nog niet geblokkeerd? Bel dan naar 1201 en geef het verdachte nummer aan ons door.

Fraudeurs gebruiken steeds nieuwe nummers. Hierdoor is het moeilijk om dit te voorkomen. We monitoren wel goed wat er gebeurt op ons netwerk. Als ons opvalt dat er opeens veel gebeld wordt naar een duur buitenlands nummer, dan blokkeren we deze zo snel mogelijk.

Ook voorzien we telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers van de melding: "Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding."