iPhone laadt niet op?
Je sluit je iPhone aan op de oplader, maar er gebeurt niets. Geen enkel teken van leven, geen oplaadicoontje en je batterij blijft leeg. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook onhandig. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen. Lees daarvoor snel verder!
Stap 1. Controleer de oplaadkabel en adapter
Een van de meest voorkomende oorzaken voor een iPhone die niet op wil laden, is een kapotte oplaadkabel of adapter. Dit kan bijvoorbeeld simpelweg komen door slijtage. Probeer je iPhone daarom eens op te laden met behulp van een andere kabel en oplader. Als het probleem bij je oplaadkabel en/of adapter ligt, dan zit er niks anders op dan deze nieuw te kopen. Lukt het opladen van je iPhone ook niet met een andere oplader en kabel? Dan ligt het probleem bij het toestel zelf. Ga in dat geval verder met stap 2.
Stap 2. Maak de oplaadpoort van je iPhone schoon
Als er vuil en stof in de oplaadpoort van je iPhone zit, dan kan de oplader niet goed verbinden met je telefoon. Gelukkig kun je de oplaadpoort eenvoudig schoonmaken. Volg de onderstaande stappen om de oplaadpoort van je iPhone veilig schoon te maken:
- Zorg dat je iPhone uitgeschakeld is;
- Pak een schone tandenstoker of satéprikker;
- Beweeg de tandenstoker of satéprikker voorzichtig rond in de oplaadpoort om vuil los te maken en stof te verwijderen;
- Blaas een aantal keer in de oplaadpoort om het losgewerkte stof eruit te blazen;
- Zet je iPhone weer aan en probeer je telefoon nog eens op te laden.
Werkt het opladen nog steeds niet? Ga dan verder naar stap 3.
Stap 3. Reset je iPhone om softwareproblemen te herstellen
Soms ligt het probleem niet aan de hardware, maar aan de software van je iPhone. Een bug in het besturingssysteem kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je iPhone niet meer reageert op de oplader. In zo’n geval kan een geforceerde herstart helpen. Hoe je dat doet, hangt van het iPhone-model af dat je hebt:
iPhone 8 of nieuwer
Druk kort op de volume-omhoog knop, dan kort op de volume-omlaag knop. Houd vervolgens de zijknop ingedrukt totdat het Apple-logo verschijnt.
iPhone 7 en 7 Plus
Houd de zijknop en de volume-omlaag knop tegelijkertijd ingedrukt totdat het Apple-logo verschijnt.
iPhone 6s of ouder
Houd de thuisknop en de zijknop tegelijkertijd ingedrukt totdat het Apple-logo verschijnt.
Doe je iPhone na het herstarten opnieuw aan de oplader en check of het probleem hiermee verholpen is. Heeft deze stap ook niet geholpen, ga dan verder met stap 4.
Tekst gaat verder onder de afbeeldingen
Stap 4. Check je batterij
Net zoals oplaadkabels, kunnen ook batterijen slijten. Zeker wanneer je je iPhone iedere dag gebruikt kan de capaciteit van de batterij afnemen, wat uiteindelijk problemen met het opladen kan veroorzaken. Check daarom de status van de batterij om te achterhalen of deze toe is aan vervanging.
- Ga naar ‘Instellingen’ en tik op ‘Batterij’;
- Tik op ‘Batterijconditie’;
- Check het percentage bij ‘Maximumcapaciteit’.
Is het percentage lager dan 80%? Dan is je batterij toe aan vervanging.
Waarschuwing ‘accessoire niet ondersteund’
Verschijnt er een melding met ‘accessoire niet ondersteund’ of ‘niet gecertificeerd’ op het scherm zodra je je iPhone probeert op te laden? Dan kan dat verschillende oorzaken hebben:
- De oplaadkabel of adapter is beschadigd. Lees hierboven in stap 1 wat je hier aan kan doen;
- Er zit vuil in de oplaadpoort van je iPhone. Lees hierboven bij stap 2 hoe je deze veilig schoonmaakt;
- De USB-lader die je gebruikt is niet geschikt om jouw iPhone mee op te laden. Gebruik een andere oplader en probeer het opnieuw.
Waarschuwing ‘vloeistofdetectie’ of ‘vloeistof aangetroffen’
Als er water of andere vloeistof in de oplaadpoort of op de oplader zit, dan kun je je iPhone niet opladen. In dat geval zul je een waarschuwing krijgen met de tekst ‘vloeistofdetectie’, ‘vloeistof gedetecteerd in de Lightning-connector’ of ‘vloeistof aangetroffen’. Je iPhone blokkeert het opladen vervolgens om verdere schade te voorkomen. Dat is fijn, maar onhandig als je batterij bijna leeg is en je je telefoon nodig hebt. Met de volgende tips kun je dit oplossen en je telefoon alsnog veilig opladen:
- Laat je iPhone en de kabel minstens 30 minuten drogen;
- Probeer je iPhone opnieuw op te laden. Krijg je weer dezelfde waarschuwing? Ontkoppel je iPhone dan en laat deze langer drogen;
- Is je telefoon helemaal droog, maar lukt het opladen nog steeds niet? Gebruik dan een andere oplader;
- Als de waarschuwing terug blijft komen, ook na lange tijd drogen, dan kan het zijn dat je iPhone beschadigd is.
iPhone laadt niet op en niets helpt
Heeft de bovenstaande informatie je niet geholpen? Dan kun je twee dingen doen. Wanneer je iPhone onder de garantie valt, dan kun je het best contact opnemen met de verkoper waarvan je het toestel hebt gekocht. Heb je geen garantie meer? Dan kun je met het toestel langs de Apple Store of langs een specialist in telefoonreparatie. Zij kunnen een diagnose stellen en je eventueel verder helpen.