Direct naar inhoud

Samsung laadt niet op

Ontdek hier mogelijke oorzaken en oplossingen

Je doet je Samsung-telefoon aan de lader, maar niets gebeurt. Geen oplaad-icoon of stijgend batterijpercentage… Vervelend, vooral wanneer je je telefoon echt nodig hebt! Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kan doen om de oorzaak te achterhalen en het probleem snel op te lossen. Hieronder lees je hoe dat zit.

Stap 1. Controleer de oplader en de kabel

Een van de meest voorkomende oorzaken van oplaadproblemen is een defecte oplader of kabel. Probeer je Samsung daarom eerst op te laden met een andere oplader of kabel om te controleren of het daar aan ligt. Test de oplader ook in een ander stopcontact of probeer een andere adapter.

Werkt de oplader echter ook niet met andere apparaten? Dan is het tijd voor een nieuwe oplader of kabel (maar ligt het gelukkig niet aan je Samsung-telefoon). Werkt de lader wel bij een andere telefoon? Ga dan verder naar stap 2.

Stap 2. Maak de oplaadpoort schoon

Wanneer er stof of vuil in de oplaadpoort van je Samsung zit, kan de oplaadkabel geen goed contact maken met je telefoon. Het gevolg is dat je telefoon niet of heel langzaam oplaadt. Vermoed je dat dit de oorzaak is? Maak de oplaadpoort dan op de volgende manier schoon:

  1. Schakel je telefoon uit;
  2. Pak een houten tandenstoker of een zacht borsteltje;
  3. Beweeg de tandenstoker of het borsteltje voorzichtig in de poort om stof en vuil te verwijderen;
  4. Zet je Samsung weer aan en probeer de telefoon opnieuw op te laden.

Heb je de poort schoongemaakt, maar laadt je Samsung nog steeds niet op? Ga dan door naar de volgende stap.

Stap 3. Herstart je telefoon

Soms worden problemen met opladen veroorzaakt door een softwarefout. Een herstart kan helpen om kleine bugs of software problemen op te lossen. Je Samsung herstart je zo:

  1. Druk lang op de aan/uit-knop totdat je de optie ziet om je telefoon opnieuw op te starten;
  2. Als deze optie niet verschijnt, houd de volume-omlaagknop en de aan/uit-knop dan tegelijk ingedrukt om een geforceerde herstart uit te voeren;
  3. Probeer na de herstart je telefoon opnieuw op te laden.

Stap 4. Controleer de batterijstatus

Door veelvuldig gebruik en opladen slijten batterijen, waardoor de maximumcapaciteit ervan vermindert. Dit kan ook problemen met opladen veroorzaken. Andere tekenen van een versleten batterij zijn onder andere snel leeglopen, uitvallen bij 20-30% batterij of bij warme en koude temperaturen. De meeste smartphones sturen je automatisch een melding of pop-up bericht wanneer de batterij aan vervanging toe is. 

Heb jij de Samsung Members app? Dan kun je zelf de status van de batterij checken. Open de app, ga naar ‘Ondersteuning’ en tik op ‘Diagnose telefoon’. Tik vervolgens op ‘Batterij status’ om een test uit te voeren en het resultaat te bekijken. Natuurlijk kun je ook contact opnemen met de verkoper van je telefoon om de gezondheid van de batterij te controleren.

Stap 5. Voer een harde reset uit

Als je alle stappen doorlopen hebt en je Samsung-telefoon nog steeds niet oplaadt, is er nog een laatste redmiddel: een harde reset of je telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen. Heel soms worden problemen met opladen simpelweg veroorzaakt door een bug in een software-update of een fout in de huidige instellingen van je telefoon. Zo’n geforceerde herstart kan op twee manieren: met de knoppen en via ‘Snelle instellingen’.

Een harde reset met de fysieke knoppen:

  1. Druk de aan/uit-knop en de volume-omlaag knop tegelijk in;;
  2. Houd beide knoppen ongeveer 10 seconden ingedrukt totdat het Samsung logo verschijnt;
  3. Laat de knoppen los en wacht tot je smartphone opnieuw opstart.

Een harde reset via ‘Snelle instellingen’:

  1. Open ‘Snelle instellingen’ door met twee vingers vanaf de bovenkant van het scherm omlaag te vegen;
  2. Tik op het Aan/Uit-icoontje (bovenin het scherm);
  3. Tik op Uitschakelen om je telefoon te resetten. Zet je telefoon vervolgens weer aan met de fysieke knoppen.

Let op: bij een harde reset worden gegevens en bestanden verwijderd, dus maak eerst een back-up. Dit doe je door via de instellingen op je Samsung naar ‘Accounts’ te gaan. Hier heb je de keuze tussen een back-up in de Samsung Cloud en Google Drive.

Extra tips voor een langere levensduur van je batterij

Met onderstaande tips zorg je dat de batterij van je Samsung-telefoon in topconditie blijft:

  • Gebruik originele opladers
    Originele en goedgekeurde opladers (te herkennen aan een CE-logo) hebben ingebouwde veiligheidsfuncties en zijn afgestemd op de hoeveelheid watt die je telefoon aan kan. Hiermee voorkom je problemen tijdens het opladen en verleng je de levensduur van de batterij.
  • Voorkom oververhitting
    Leg je telefoon tijdens het opladen altijd op een harde, vlakke ondergrond zoals een tafel of een (stenen) vloer om oververhitting te voorkomen. Verwijder eventueel ook het hoesje, zodat je telefoon geen extra warmte vasthoudt die vrijkomt bij het opladen.
  • Vermijd vocht
    Als je telefoon in contact is geweest met water, kan er vocht in de oplaadpoort zitten. Nieuwere telefoons beschermen zichzelf in zo’n geval door opladen tijdelijk te blokkeren. Je telefoon een paar uur laten drogen lost het probleem vaak al op.