— 2
Masterclass Digitale vaardigheden
Kinderen kunnen niet vroeg genoeg leren hoe een computer "denkt" en werkt, dat is veel belangrijker dan zelf kunnen programmeren. In het Online Master programma maken kinderen kennis met de kansen die technologie hen biedt en en krijgen zij ondersteuning bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden.
Online Masters
Online Masters is een lesprogramma dat is ontwikkeld door VodafoneZiggo in samenwerking met ECP/Veiliginternetten.nl en Mediawijzer.net en samengesteld met behulp van experts (de ‘Masters’) uit de praktijk: van professoren tot vloggers. In dit hoofdstuk maak je kennis met een aantal thema’s die aan bod komen in dit programma.
Meer informatie op www.online-masters.nl
Programmeren
Alle sites, programma's en spelletjes die je ziet op het internet zijn door iemand gemaakt. Die persoon heeft dit gemaakt door dit te programmeren. Jij geeft daarbij stapjes die de computer op volgorde uitvoert. Er bestaan speciale programmeer sites en apps voor kinderen waarop je het programmeren kunt oefenen, zoals Bomberbot, Scratch, en code.org.
Robotica
Robotica is het bouwen en programmeren van robots. Robotica is erop gericht om robots te bouwen die zelf kunnen ‘denken’. Zo zou het zomaar zo kunnen zijn dat we binnenkort allemaal een rondje kunnen rijden in een robotauto, die zelf bedenkt hoe hij moet rijden.
Vloggen
Een vlogger is iemand die zijn of haar dagelijks leven filmt en de filmpjes vervolgens deelt op internet. De filmpjes, zogeheten vlogs, worden meestal geplaatst op sociale media of op Youtube. Om een goede vlog te maken is het belangrijk om een stappenplan te maken.
Virtual Reality
Virtual Reality (VR), is een gesimuleerde omgeving die met behulp van een volledig omsloten VR bril de gebruiker een ervaring geeft alsof hij of zij er daadwerkelijk in deelneemt.
Design
Design kan heel veel zeggen zonder woorden te gebruiken. Je kunt het mooi vinden of niet, maar het roept vaak ook een gevoel op. Je herkent iets, bijvoorbeeld bij een logo. Of het geeft je een vrolijk gevoel, bijvoorbeeld bij een poster van een festival. De combinatie van vormen en kleuren kan daarvoor zorgen.
Emoji’s zijn ook een vorm van design
Wat maakt emoji's zo populair?
“Ze stimuleren de speelsheid van geschreven taal. Woorden hebben vaak maar één beteke-nis, soms twee. Emoji is een nieuwe taal, waar-over nog niet zo veel afspraken bestaan. Je kunt de betekenis zelf bedenken. Een leuk voorbeeld is de geit-emoji, die symbool is gaan staan voor de Engelse af korting G.O.A.T (Greatest Of All Time). Je kunt een geit gebruiken wanneer je iets (of jezelf ) heel cool vindt. Ronnie Flex gebruikt de emoji regelmatig op Instagram. Jongeren pikken dat snel op en zo ontstaat er organisch een nieuwe taal.”
Levert dat wel eens communicatie problemen?
“Ouders raken soms in de war van al die emoji’s, maar eigenlijk kan er niet zo veel fout gaan. Emoji’s zijn meestal een aanvulling op een geschreven gesprek. Ik snap wel dat het soms een puzzel lijkt, maar dat geldt voor elke taal die je onvoldoende beheerst. Ook deze taal leer je door te doen en te spreken.”
Wat hebben kinderen aan deze nieuwe taalvorm?
“Jongeren vinden het normaal om hun gevoelens uit te drukken met beeld, zoals met emoji’s, stickers, gifs of memes. Je kunt iets ‘leuk’ vinden, maar een rij emoji’s vertaalt dat gevoel veel directer. De Amerikaanse wetenschapper Andrea Lunsford ontdekte dat dit niet ten koste gaat van taal, maar dat jongeren juist een breder repertoire aan schrijfstijlen ontwikkelen. In een digitaal gesprek met een leraar gebruiken ze andere woorden dan met een vriend.”
Bron: WIJS magazine, 2019, interview emoji-expert Lilian Stolk
Meer Family Digital Life
We hebben ook tips en informatie over de volgende onderwerpen