2024: het einde van het cookie-tijdperk. Bent u voorbereid?
Google Chrome stopt eind 2024 met third-party cookies. Daarmee treedt het in de voetsporen van de browsers Safari en Mozillla Firefox, die al sinds 2020 een nieuw advertentiebeleid voeren. Zo lijkt er een definitief einde te komen aan het cookie-tijdperk. Wat betekent dit voor ondernemers en adverteerders? En wat zíjn third-party cookies precies?
Third-party cookies zijn kleine bestanden die bij een bezoek aan een website worden opgeslagen op uw device. Deze opgeslagen bestanden analyseren uw online gedrag en tonen gerichte advertenties op basis van uw interesses. Dat is prettig voor de online adverteerder, die op deze manier relevante informatie verzamelt, maar een doorn in het oog van privacy-voorvechters. Dit artikel gaat over het einde van het cookie-tijdperk, voorzien voor eind 2024.
Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.
Europa scherpt privacywetgeving aan: boetes voor overtreders AVG-wet
Het thema online privacy heeft de laatste jaren aanzienlijk meer urgentie gekregen. De grootste impuls werd gegeven door de invoering van de AVG-wet (Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming). Deze wet legt meer verantwoordelijkheden neer bij bedrijven en organisaties die persoonsgegevens verwerken. Bij overtreding kunnen (alle Europese) privacy-toezichthouders boetes opleggen.
Lees ook: Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'
Waarom gooit Google third-party cookies overboord?
De third-party cookies brachten het bedrijf Google naar ongekende hoogte. Het stilleggen van third-party cookies lijkt op het eerste gezicht dan ook een opmerkelijke zet. Deze is echter eenvoudig te verklaren: wil Google concurrenten het hoofd bieden, dan is er meer aandacht nodig voor transparantie, betrouwbaarheid en privacy van gebruikers. Maar ook de aangescherpte, Europese richtlijnen leggen gewicht in de schaal.
Wat betekent het einde van het cooky-tijdperk voor online marketing? Data die door Google werd verzameld waren immers het uitgangspunt voor slimme, gerichte online campagnes. Gelukkig zijn er voor adverteerders tal van andere, effectieve alternatieven, die het creëren van gepersonaliseerde content tot een succes kunnen maken. We nemen de belangrijkste opties en ontwikkelingen met u door.
First-party cookies zijn cookies die níet door externe partijen zoals adverteerders worden geplaatst, maar door de beheerder van de website zelf. Combineer first-party cookies met technieken zoals contextueel ‘targeten’ en customer matching en u bent in staat om waardevolle online campagnes te voeren.
Ook interessant: 'De social media trends van 2024'
Heeft contextueel targeten de toekomst?
Wat is contextueel targeten? - Hierbij ligt de focus niet op gedrag en profiel van de gebruiker, maar op de inhoud van de webpagina zelf. Contextuele targeting richt zich op woorden en thema’s, waarna er uitsluitend relevante advertenties geplaatst worden die passen binnen de context. Voorbeeld: Op een website over huisdieren wordt een gerichte advertentie geplaatst over huisdierverzekeringen.
Wist u - Online marketingprofessionals zijn zeer lovend over contextueel targeten. Uit onderzoek van NPO blijkt bovendien dat contextuele advertenties door gebruikers tot 43% beter worden gezien dan andersoortige advertenties. Hierop besloot NPO te experimenteren met uitsluitend contextuele advertenties, waarna ze hun conversie maandelijks zagen stijgen.
Wat is customer matching? - Customer matching richt zich op data die de adverteerder zelf vergaart. Klantgegevens worden geüpload naar een advertentieplatform dat deze data koppelt aan gebruikersprofielen, waardoor organisaties specifieker kunnen adverteren bij bestaande klanten.
Google timmert aan de weg met Privacy Sandbox
Ondertussen zit Google niet stil en werkt al geruime tijd aan een nieuw datasysteem dat de privacy van internetgebruikers veiligstelt en ondertussen het ontwikkelen van gericht adverteren mogelijk maakt. Hoewel de Privacy Sandbox minder specifiek te werk gaat dan third-party cookies, biedt het adverteerders wel interessante tools om contextueel adverteren tot een succes te maken.
Ons advies: spring is here, winter is near. Met andere woorden: zorg dat u niet achter de feiten aanloopt. Want hoewel eind 2024 nog even op zich laat wachten, wordt bedrijven en adverteerders aangeraden om nu al werk te maken van een nieuwe, aangepaste online marketingstrategie.
Lees verder: 'YouTube voor bedrijven: zo zet u video in als marketing tool'.
Deel dit artikel