Aectual verdient FFtF-certificaat met ‘innovatief vermogen’
U wilt een duurzame, volledig circulaire en 3D-geprinte mansion? Aectual realiseert het! Het Amsterdamse designbureau ontwikkelt sinds 2017 interieurobjecten op basis van een slim staaltje data-tech en een voorraad gerecyclede grondstoffen. Aectual is zo digitaal vooruitstrevend, dat het onlangs het Fit For the Future Certificaat van Vodafone Business verdiende.
Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Na Odd.bot, FC Urban, Full Circle Clothing en Nurtio Technologies is Aectual het vijfde bedrijf in Nederland dat het 'keurmerk' waard is. De basis onder FFtF is het FFtF-onderzoek, uitgevoerd onder 3.101 bedrijven in 15 landen. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.
Hans Vermeulen is een van de drie oprichters van Aectual. Hij leerde zijn compagnons kennen tijdens zijn studie Architectuur in Delft. De drie bleken naadloos op elkaar te zijn ingespeeld en sloten na hun studie een pact. Al snel waagde het trio zich aan stedelijke én sociale projecten waarmee ze stadsgenoten nader tot elkaar brachten. De creatieve inspanningen van het drietal bleven niet onopgemerkt. In 2011 wonnen ze De Amsterdam Prijs voor de Kunst. Over de bestemming van het prijzengeld waren ze het roerend eens: ze besloten te investeren in een 3D-printer die ze zelf van de grond af fabriceerden. Het bleek het begin van een innovatieve wervelwind, waarmee ze binnen no time hoge ogen gooiden bij grote opdrachtgevers als Schiphol en Nike.
Ook Fit For the Future-gecertificeerd: FC Urban. Lees er alles over.
Wat doet deze Fit For the Future-erkenning met jullie?
“Als een erkenning van ons innovatief vermogen. Die bevestiging voelt goed.”
Eén criterium voor FFtF is ‘innovatief interacteren’. Hoe ziet dat er bij Aectual uit?
“We maken heel tastbare interieurproducten; vloeren, akoestische wandpanelen, planters, deuren, noem maar op. Maar de creatie ervan is volledig digitaal. We hebben software ontwikkeld die datasets en algoritmes ontwikkelt, waarin de eigenschappen van een object tot op de millimeter worden omschreven. Deze datasets worden naar onze robotarmen gestuurd, die al deze informatie transformeren naar een tastbaar object.”
Hoe werkt zo’n maakproces?
“We hebben een digitale bibliotheek, vol met basisontwerpen. Al deze ontwerpen zijn volledig plooibaar. Onze klanten kunnen ze kneden en vormen naar een uniek object dat hen tot op de precisie past. Achter de schermen begint dat met het samenstellen van een unieke dataset, die vervolgens naar onze 3D-robot wordt verstuurd.”
Lees verder: hoe Full Circle Clothing het FFtF-certificaat bemachtigde.
"Onze 3D-printers zijn een soort slimme slagroomspuiten"
Hoe gaat de 3D-robot vervolgens te werk?
“Onze eerste 3D-printer was een grote zeecontainer met een paar assen en een printkop. Eigenlijk een soort slagroomspuit waarin je bovenin plastic korrels stortte en waar onderin objecten uitrolden. Dat prototype hebben we inmiddels uitgebouwd en doorontwikkeld, waardoor we nu zes robots hebben aangesloten op ons platform, die volledig worden gestuurd door middel van ons eigen softwaresysteem.”
Ook interessant: Fit For the Future-bedrijven zijn vaak ook vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid.
Plastics, software, datasets: hoe zit het precies met die duurzaamheid?
"We werken uitsluitend met gerecycled plastic, vermalen tot korrels, waar wij weer nieuwe objecten van printen. En ook deze objecten zijn circulair; ze moeten te vermalen zijn en de grondstoffen opnieuw bruikbaar. Zo werken we bijvoorbeeld nauw samen met een fabrikant in onder andere melkpakken. De plastics en aluminium laagjes die vandaag je melk vers houden, vormen wij morgen om tot een poef of wandpaneel. Elk stukje plastic kan op zijn minst tien levens hebben.”
Lees over Odd.bot, het eerste Fit For the Future bedrijf in Nederland.
Het is nogal wat, duurzaam ondernemen in tijden van inflatie, energiecrisis en personeelskrapte…
“Je moet tegen een stootje kunnen. Maar we merken dat de markt steeds meer snakt naar duurzame oplossingen. Ook in de bouwsector. Wist je dat twee procent van de bouwmaterialen regelrecht de sloophoop opgaan omdat ze simpelweg niet blijken te passen? Enorm zonde en totaal niet duurzaam. Het is onnodig afval en verspilde kosten die je kunt ondervangen door het inzetten van data en technologie.”
Lees verder: hoe Nurtio met groene vingers Fit for The Future werd.
Hoe halen jullie verse kennis in huis?
“We hebben een uniek team dat gelooft in wat we doen. We delen hetzelfde optimisme en nieuwsgierigheid. Ja, dat commitment is in deze tijd een luxe, dat realiseer ik me terdege. En die toewijding beantwoorden we onder andere door onze mensen de ruimte te bieden om door te groeien, nieuwe ideeën te testen en te experimenteren.”
Waar staat Aectual over drie jaar?
“We hebben geleerd om mee te bewegen. De markt verandert en is steeds meer in staat om circulariteit te omarmen. Een grote vooruitgang, ook voor ons. Met onze technologie kunnen we niet alleen circulair, maar ook lokaal produceren. Achter de schermen werken we al aan plannen om robots in de Verenigde Staten, Japan en Singapore aan het werk te zetten. Stel je eens voor hoeveel uitstoot dat zou schelen.”
Foto bovenaan artikel: de founders van Aectual. Van links naar rechts Martine de Wit, Hedwig Heinsman en Hans Vermeulen.
Hoe scoort u op de FFtF-criteria?
Kunt u als ondernemer, net als Joep Lamme, de vijf criteria van waterdichte antwoorden voorzien? Wellicht komt u met uw bedrijf dan ook in aanmerking voor een officieel FFtF-certificaat.
Check 1: De toekomst is één grote speeltuin - Zijn plotselinge koerswijzigingen eerder een lekkere uitdaging dan een struikelblok? Wendbaarheid en een positieve mind-set zijn cruciaal voor een Fit For the Future-ondernemer. Zij zien verandering als ultieme challenge, kijken met honger de toekomst in en zijn in staat ook hun medewerkers mee te nemen in hun can-do-mentaliteit.
Check 2: Innovatie is de hoeksteen - Voor een Fit For the Future-ondernemer is techniek de sleutel tot vooruitgang. Ze omarmen tech-innovaties en zijn niet bang te experimenteren. Voor deze ondernemer is digitalisering geen verplicht nummertje, maar een wezenlijk onderdeel van het businessmodel.
Check 3 Digitalisering is de slagader - Kunt u naadloos in de huid van uw afnemer kruipen? Dan bent u aardig op weg. Een FFtF-ondernemer weet precíes hoe hij zijn klanten optimaal kan bedienen. En dat de klanteis per week kan verschillen, daar heeft deze ondernemer al op voorgesorteerd. Aandacht voor de afnemer is prioriteit, nét als de aandacht voor duurzaamheid. Deze ondernemer neemt met schwung zijn verantwoordelijkheid.
Check 4: Talent oogsten door flexibiliteit - De FFtF-ondernemer heeft een neusje voor (groeiend) talent en is niet bang daarin te investeren. Deze ondernemer wéét dat talent en drive gedijt bij ondersteuning en vrijheid. Flexwerken of remote knallen? Deze ondernemer zorgt ervoor dat alle medewerkers kunnen excelleren op hun eigen manier
Check 5: Nieuwe technieken zijn gouden business opportunities - Zet u uw tanden graag in nieuwe techniek? Laveert u met optimisme en flexibiliteit tussen handmatige en geautomatiseerde processen? Dan heeft uw business een streepje voor. De FFtF-ondernemer is niet alleen zélf nieuwsgierig, maar weet de juiste teams aan te sturen en te trainen in de route naar innovatie. Deze ondernemer is een realist, maar vooral vastberaden om te profiteren van nieuwe technologieën die productiviteit verhogen en positieve invloed hebben.
Maak uw bedrijf Fit For the Future - leer van het e-book!
Kom alles te weten over Fit For the Future en hoe u uw bedrijf voorbereidt op de toekomst. Een groene toekomst!
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Deel dit artikel