Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

AI-agents voor het mkb: zo zet u ze nu al slim aan het werk

Experts zijn het erover eens: 2025 wordt het jaar van AI-agents. Maar, wat is eigenlijk zo’n ‘agent’ in kunstmatige intelligentie? En hoe kunt u daar gebruik van maken? Een aantal mkb-bedrijven laat nu al zien hoe zij efficiënter werken en sneller groeien. We onderzoeken de technologie, tonen een aantal toepassingen en delen inzichten van experts zoals Jarno Duursma. 

AI-agents worden steeds slimmer en 2025 lijkt hét jaar te worden waarin mkb-bedrijven ze breed gaan inzetten. Maar wat zijn AI-agents precies? Hoe werken ze en welke taken kunnen ze zelfstandig uitvoeren? Dit artikel onderzoekt de technologie en laat zien hoe bedrijven AI-agents nu al gebruiken voor klantenservice, werving en efficiëntie. Daarnaast delen we praktijkvoorbeelden, en een stappenplan om zelf aan de slag te gaan. Zo ontdekt u hoe AI-agents uw bedrijf kunnen helpen groeien!

Dankzij AI-agents profiteren mkb-bedrijven nu al van:

  • Tijdwinst: meer tijd voor strategisch werk, door repetitieve taken te automatiseren
  • Kostenbesparing: lagere operationele kosten dankzij minder handmatig werk
  • 24/7 bereikbaarheid: omdat AI-agents geen pauze nemen en dag en nacht beschikbaar zijn
  • Schaalbaarheid: door AI-agents taken over te laten nemen als het bedrijf groeit

Lees ook: 'De vier manieren waarop AI ondernemen gaat veranderen'

AI-agents voor het mkb: zet ze nu al slim in!

Wat zijn AI-agents?

Een AI-agent is slimme software, die zelfstandig (relatief) complexe taken kan uitvoeren. 
Deze tools gaan verder dan traditionele automatisering, omdat de agents zelfstandig beslissingen kunnen nemen, problemen oplossen en bijvoorbeeld samenwerken met andere agents.

AI-expert Jarno Duursma legt in zijn nieuwsbrief bijvoorbeeld uit dat we al op het punt staan van zelfstandige uitvoering van taken, zonder constante menselijke tussenkomst. Hij wijst daarvoor op de niveau 3 agents in de roadmap voor AI-systemen van OpenAI (de ontwikkelaar van ChatGPT).

Wat kunnen AI-agents (niet)?

AI-agents werken met doelen, in plaats van volgens vaste regels. Stel dat u een webshop heeft, dan kan een AI-agent het voorraadniveau automatisch bijhouden. Dat lukt door nieuwe bestellingen te plaatsen als dat nodig is en klanten te informeren over verwachte leveringen.Een AI-agent biedt bovendien flexibiliteit, die de inzet geschikt maakt voor bijvoorbeeld de planning, data-analyse en ook communicatie met klanten. Het lukt zelfs om onverwachte problemen op te lossen en bijvoorbeeld hulp in te schakelen van andere agents. 

Wat AI-agents (nog) niet kunnen, is creativiteit toepassen en echt origineel denken. Bovendien ontbreekt het ze nog aan ethisch en moreel begrip, omdat bewustzijn en empathie ontbreken. Een diep begrip van menselijk contact en cultuur hebben de agents nog niet, dus voor meer strategisch werk blijft de menselijke input belangrijk.

Benieuwd naar hoe u kunt profiteren van AI? Lees 'Laat uw bedrijf in 2025 groeien met AI – op 6 manieren'

AI-agents voor het mkb: zet ze nu al slim in!

Zo gebruikt het mkb nu al AI-agents

Een groeiend aantal mkb-bedrijven zet nu al AI-agents in. Zij experimenteren daarmee en plukken daar in sommige gevallen nu al de vruchten van. Zij gebruiken de agents bijvoorbeeld als:

Persoonlijke assistentEen AI-agent is goed geschikt voor het agendabeheer en bijvoorbeeld e-mails aan klanten en leveranciers. De slimme tools kunnen bijvoorbeeld belangrijke afspraken scannen, standaardvragen beantwoorden of een overzicht van prioriteiten tonen. Dat maakt meer tijd vrij om strategisch werk te verrichten, bijvoorbeeld om belangrijke beslissingen te nemen.

Slimme klantenservice - Door verschillende AI-agents te combineren is het mogelijk om een deel van de klantenservice te automatiseren. Enkele pioniers gebruiken een ‘hoofdagent’ om binnenkomende vragen te verdelen over gespecialiseerde subagenten. Die subagenten lossen de problemen op, geven productadvies of passen bijvoorbeeld bestellingen aan. Dat vergroot de klanttevredenheid, dankzij een snelle (24/7) respons.

Efficiënte recruiterOok gebruiken mkb-bedrijven de AI-agents bijvoorbeeld al om efficiënter te werven en selecteren. Dat lukt door automatisch cv’s door te nemen. Het screenen, uitvoeren van assessments en een eerste virtueel gesprek scheelt een grote hoeveelheid handmatig werk. Dat maakt het makkelijker om kandidaten te selecteren, ter voorbereiding op de uiteindelijke keuze voor de aan te nemen kandidaat.

AI-agents voor het mkb: zet ze nu al slim in!

Praktijkvoorbeeld: Claude van Anthropic

Een concreet voorbeeld van een AI-agent voor publiek gebruik is Claude 3.5 van Anthropic. Het bedrijf lanceerde eind 2024 de functie Computer Use. Daarmee kan de software automatisch een computer bedienen, door een aantal functies over te nemen. Dat scheelt een aantal dagelijkse taken.De AI-agent kan bijvoorbeeld de cursor bewegen, iets aanklikken en tekst typen. Door de tool een opdracht mee te geven gaat deze zelf op zoek naar de beste methode om dit voor elkaar te krijgen. Hiervoor gebruikt de tool beschikbare programma’s op de computer. Dat betekent dat het niet meer nodig is om volgens vaste regels aan te geven wat er precies moet gebeuren. In plaats daarvan kan de AI-agent er zelfstandig mee aan de slag, binnen de beschikbare middelen.  

Uiteindelijk bepaalt het aantal beschikbare programma’s in de computeromgeving wat een tool als Computer Use allemaal voor elkaar kan krijgen. En daar zit ook meteen een belangrijke beperking in. Voorlopig adviseert het bedrijf om de functie alleen te gebruiken in een omgeving met beperkte systeemtoegang, om eventuele problemen te voorkomen. Het laat zien dat de software in ontwikkeling is, maar binnenkort waarschijnlijk veel meer mogelijkheden gaat bieden. Bovendien gaat de software dan veel verder dan de genoemde persoonlijke assistent, de slimme klantenservice en de efficiënte recruitment. 

Ook interessant: 'Stoomcursus AI: hoe schrijft u de slimme, effectieve prompt'

AI-agents voor het mkb: zet ze nu al slim in!

Hoe kunt u hiermee aan de slag?

Binnen het mkb bestaan er al mogelijkheden, dus kunt u er mee experimenteren. Maar hoe pakt u dat aan binnen uw bedrijf? Dit stappenplan voor AI-agents helpt:

Identificeer herhalende taken - AI-agents kunnen herhalende taken uitvoeren, om meer (menselijke) tijd vrij te maken voor het strategische werk. Probeer processen te automatiseren die relatief veel tijd kosten, maar weinig waarde toevoegen. U kunt dan denken aan voorraadbeheer, de klantenservice of bijvoorbeeld de administratie.

Kies de juiste software - Zoek vervolgens naar beschikbare software, om de taken over te laten aan AI. U kunt bijvoorbeeld denken aan Google Vertex AI om klantinteracties of de analyse van documenten te automatiseren. Of gebruik bijvoorbeeld Azure OpenAI Service voor chatbots en om tekst te genereren. Een andere tool is Power Automate, die beschikbaar is binnen Microsoft 365.

Begin klein - Het is ondanks de toenemende mogelijkheden verstandig om klein te beginnen, met specifieke processen. Meet de resultaten en houd vooral eventuele fouten in de gaten. Schaal pas op als de tool effectief blijkt en weinig tot geen fouten maakt.

Werk samen met experts - Het is in de meeste gevallen verstandig om samen te werken met een AI-expert. Experts hebben zicht op de ontwikkelingen, kennen de kinderziektes en weten hoe andere mkb-bedrijven hiermee experimenteren. Er valt veel te leren, maar ook veel verkeerd te doen. Samen met experts lukt het om de eerste valkuilen direct te ontwijken. 

Gemist? Bekijk 'Tech4Business ontdekt de toekomst van werk (met AI)'

AI-agents voor het mkb: zet ze nu al slim in!

Wat brengt de toekomst?

De beloften van AI-agents zijn groot. Tegelijkertijd staat de technologie nog in de kinderschoenen. Het is belangrijk om de tools voorzichtig te gebruiken. Dat voorkomt fouten, maar beperkt ook de risico’s op het gebied van privacy, data-veiligheid en bijvoorbeeld menselijke controle. Stel grenzen aan wat AI kan en mag doen, bijvoorbeeld met begeleiding door betrokken experts. 

Andersom laten die experts zien hoe ‘The Agentic Web’ een totaal nieuwe ervaring zal opleveren. AI-agents zullen uiteindelijk samenwerken, om ook complexe taken voor ‘ons’ uit te voeren. Het zal bijvoorbeeld mogelijk worden om complete logistieke ketens te optimaliseren, aan de hand van autonome systemen. Of het wordt mogelijk om juridische documenten voor te bereiden en te controleren, zonder dat er een mens aan te pas komt. Uiteindelijk draait het om efficiënt en innovatie, waardoor u binnen het mkb sneller vooruit kunt.Begin klein en blijf kritisch.

Experimenteer met AI-agents, net als steeds meer bedrijven die daar nu al mee bezig zijn. Ontdek de mogelijke groei en omarm de transformatie, bijvoorbeeld om bedrijfsprocessen efficiënter in te richten en meer tijd vrij te maken voor het belangrijke strategische werk.

Ook interessant als u direct met AI aan de slag wilt: 'AI toepassen in digital marketing'

V-Hub maakt het persoonlijk

V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.