Direct naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Disclaimer: dit zijn de uitdagingen van uw nieuwe AI-assistent

AI-assistenten kunnen ontzettend handig zijn voor kleine bedrijven. Ze kunnen helpen bij het automatiseren van werkstromen, het verbeteren van de efficiëntie en het stimuleren van groei. Maar ze hebben een flinke disclaimer! Net als bij elke andere technologie kan er bij kunstmatige intelligentie wel eens iets misgaan. In dit artikel bekijken we enkele van de meest voorkomende problemen met AI die u kunt tegenkomen. 

In dit artikel leggen we uit dat AI-assistenten enorme voordelen bieden voor kleine bedrijven, maar dat ze ook uitdagingen met zich mee brengen. Ontdek de veel voorkomende problemen met AI, zoals hallucinaties, privacyrisico’s en integratieproblemen. En: leer hoe u deze kunt overwinnen.

Lees ook: 'AI-agents voor het mkb: zo zet u ze nu al slim aan het werk'

Wat zijn de uitdagingen van AI?

Hoewel AI enorme potentiële voordelen heeft voor bedrijven, zijn er ook enkele uitdagingen bij AI-assistenten. Ze maken gebruik van vrij nieuwe technologie, wat betekent dat ze nog in ontwikkeling zijn en soms moeite hebben met het interpreteren van complexe opdrachten of genuanceerde verzoeken.

Bovendien zijn AI-assistenten sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gegevens waarmee ze zijn getraind. Dus als die gegevens verouderd, onnauwkeurig of onvolledig zijn, dan zal de output van de AI-assistent ook verouderd, onnauwkeurig en onvolledig zijn.

Lees ook: 'De vier manieren waarop AI ondernemen gaat veranderen'

Disclaimer: dit zijn de uitdagingen van uw nieuwe AI-assistent

Soorten uitdagingen met AI-assistenten

Wat zijn dan enkele van de meest voorkomende uitdagingen waar bedrijven waarschijnlijk mee te maken krijgen als het gaat om AI-assistenten? Denk hierbij aan:

Onjuiste informatie - AI-assistenten geven soms onjuiste informatie. Dit staat ook wel bekend als "AI-hallucinaties" en men denkt dat dit in 3% tot 27% van de gevallen een probleem is. Hallucinaties kunnen worden veroorzaakt door slechte trainingsgegevens, onjuiste aannames of vooroordelen in de gegevens die worden gebruikt om het model te trainen.

Privacy en gegevensbeveiliging - AI-assistenten gaan om met gevoelige persoonlijke en zakelijke informatie en 80% van de data-experts is van mening dat het gebruik van AI de beveiligingsuitdagingen vergroot. Het is belangrijk om waakzaam te zijn over AI-beveiliging - bekijk onze cyberbeveiligingstips voor meer informatie.

Ethische overwegingen - AI-systemen kunnen onbedoeld vooroordelen bestendigen die aanwezig zijn in hun trainingsgegevens of ze missen duidelijkheid over hoe beslissingen worden genomen. Zo kan een AI-gestuurde tool voor het screenen van cv's die is getraind op historische gegevens, onbedoeld de voorkeur geven aan kandidaten uit specifieke demografische groepen.

Benieuwd naar hoe u kunt profiteren van AI? Lees 'Laat uw bedrijf in 2025 groeien met AI – op 6 manieren'

Disclaimer: dit zijn de uitdagingen van uw nieuwe AI-assistent

Contextueel begrip - AI-assistenten zijn waardevol voor bedrijven omdat ze taken sneller kunnen uitvoeren dan veel mensen, maar dit kan ook problemen opleveren. Deze assistenten kunnen moeite hebben met het begrijpen van context of nuance, wat kan leiden tot misverstanden en ongepaste reacties. AI-gestuurde chatbots kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met het begrijpen van toon. Een gefrustreerde gebruiker kan een sarcastisch bericht schrijven (zoals "Oh, geweldig - vertraging. Bedankt daarvoor."), maar de chatbot kan dit interpreteren als oprecht en reageren met "Geen probleem, we zijn blij dat we kunnen helpen!". Dit zal waarschijnlijk leiden tot nog meer frustratie bij de gebruiker.

Integratie-uitdagingen - Het integreren van AI-assistenten met bestaande systemen kan moeilijk zijn, wat kan leiden tot compatibiliteitsproblemen of verstoringen in de workflow.

Gebrek aan personalisatie - AI-assistenten zijn niet altijd even goed in het personaliseren van reacties en content. Om een gepersonaliseerde en responsieve gebruikerservaring te garanderen, kan het nodig zijn om de assistent voortdurend te trainen.

Moeite met het volgen van gesprekken - AI-assistenten kunnen moeite hebben met de context van gesprekken. Sommige AI-assistenten kunnen goed overweg met eenvoudige opdrachten, maar vinden het moeilijk om gesprekken met meerdere beurten te verwerken. Als een gebruiker bijvoorbeeld verwijst naar een eerdere opmerking, kan dit verkeerd worden geïnterpreteerd of begrepen. In klantenservicescenario's kan een gebruiker bijvoorbeeld zijn bestelnummer opgeven en later vragen om het verzendadres bij te werken. Als de AI het bestelnummer of de context niet kan herinneren, zal hij opnieuw om dezelfde informatie vragen.

Disclaimer: dit zijn de uitdagingen van uw nieuwe AI-assistent

Gebruikersfrustratie - Als een chatbot een vraag van een gebruiker niet naar tevredenheid beantwoordt, kan de gebruiker snel gefrustreerd raken - of hij kan er de voorkeur aan geven om direct met een mens te spreken.

Al deze uitdagingen kunnen leiden tot frustraties bij gebruikers en tot de noodzaak van menselijke tussenkomst om de output van de assistent te controleren of de prompt aan te passen. En aangezien bedrijven AI gebruiken om de operationele efficiëntie te vergroten en handmatig werk te verminderen, kunnen deze uitdagingen organisaties tijd en geld kosten.

Ook interessant: 'Stoomcursus AI: hoe schrijft u de slimme, effectieve prompt'

Hoe kunt u de uitdagingen met AI-assistenten overwinnen?

Gelukkig kunnen de meeste van deze AI-uitdagingen worden opgelost - hoewel dit van uw kant enige inspanning kan vergen. Ons advies: geduld oefenen, blijven experimenteren en vooral ook kritisch blijven op de kwaliteit van het werk van uw AI-assistent.

Gemist? Bekijk 'Tech4Business ontdekt de toekomst van werk (met AI)'

V-Hub maakt het persoonlijk

Ga direct aan de slag met uw actieplan

V-Hub heeft nieuwe functies! Vertel ons hoe uw bedrijf in My V-Hub er uitziet en ontvang een gratis actieplan met hoe u uw bedrijf digitaal verder kan brengen.