Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Blog #11: Waarom u nu met VR en AR moet beginnen

V-Hub-blogger Martijn Aslander

Nog even en ondernemers kunnen er niet meer omheen: technologiën als VR en AR worden steeds toegankelijker en bieden steeds meer mogelijkheden, onder meer via Metaverse. Techfilosoof Martijn Aslander ziet kansen voor ondernemers. 

Martijn Aslander vertelt in zijn blog over hoe hij de ontwikkeling van AR en VR heeft ervaren.

Iets meer dan tien jaar geleden had ik mijn eerste virtual reality ervaring. Knullig en schokkerig en weinig veelbelovend. Je kon je iPhone in een kartonnen ding stoppen en dat voor je ogen klemmen. Een beetje om je heen kijken alsof je in een andere wereld was en dat was het wel zo'n beetje. Niet heel immersive, zoals dat tegenwoordig heet. Spelletjes met 3D omgevingen als Doom en dergelijke hebben me nooit bekoord en maakten me duizelig. Maar zoals met de meeste technologie moet je je niet laten afleiden door wat er is, maar meewegen dat dit soort zaken zich exponentieel ontwikkelen.

Pokémon Go

In 2016 kwam ik voor het eerst in aanraking met VR-sets die een heel serieuze ervaring boden. Ineens kon je je, toen nog bedraad met een lange kabel aan je headset, op een dunne richel op een hoog gebouw wanen. Zo levensecht dat je zintuigen je geest zo manipuleerden dat je daadwerkelijk dacht dat je ergens anders was. Toevallig was dit ook het jaar waarin ik me waagde aan een uiterst populair spel dat augmented reality (AR) benutte; Pokémon Go. Een spel dat ik nog steeds dagelijks met veel plezier speel. Ik vermoed het meest geslaagde anti-obesitas programma ever, 200 miljoen mensen dagelijks vijf tot tienduizend extra stappen zetten om niet bestaande monstertjes te vangen. Dat zou een beleidsmedewerker op het ministerie van volksgezondheid nooit zijn gelukt.

AR, VR en metaverse

Oculus Quest 2

Wat er in 2016 anders was dan de keren ervoor, was dat ik niet alleen een VR-bril op mijn hoofd had, maar in mijn handen ook nog eens twee controllers. Waardoor ik ineens overtuigend kon interacteren in die virtuele wereld. Afgelopen najaar schafte ik met mijn samenwerkingspartners een paar Oculus Quest 2 brillen aan. Enorm betaalbaar, met een snel groeiende bibliotheek aan toepassingen. Niet lang daarna, veranderde de eigenaar van het Oculus-bedrijf, Facebook haar naam in META. naar de Metaverse. Een aanstormende nieuwe versie van het web. Met avatars, interfaces en eigen betaalsystemen. Zowel uiterst utopisch als dystopisch.

“Dit gaat echt de wereld van werk op zijn kop zetten. en van leren, spelen en sport.”

180 miljard dollar

Nu heb ik niet bijster veel vertrouwen in Facebook en haar intenties. Maar ze pompen de komende tijd zo'n 180 miljard dollar in deze technologie. Dat is ongekend veel geld. Ter vergelijking, de ontwikkeling van de iPhone heeft zo'n 150 miljoen gekost. Daarnaast weten we van Microsoft én van Apple dat ze net zulke budgetten aan het besteden zijn aan de AR/VR combinatie. Komende jaren zullen in een rap tempo allerlei individuele technologieën versmelten en dingen mogelijk maken waar we nu wellicht niet eens over kunnen dromen. Deep learning, machine learning, LIDAR, zuiniger batterijen, krachtiger processoren en zo meer zorgen zo voor een snelle overtuigende invasie in ons dagelijks leven.

Gaming groter dan filmindustrie

Gaming is een niet te onderschatten sector, die inmiddels groter is dan de filmindustrie. Zij zullen als eersten flink de vruchten gaan plukken van VR. Maar daarna voorspel ik dat onderwijs, trainen en opleiden via VR, net als meetings en overleggen in een rap tempo zullen volgen.

AR, VR en metaverse

Ultra-wide schermen thuis

Inmiddels ben ik zelf de eerste stappen aan het zetten richting het runnen van een bedrijf in VR. Wat is daar nou zo interessant aan? Met mijn samenwerkingspartners, die in andere hoeken van het land wonen dan ik, moeten we nogal veel informatie overzien en combineren. In zeker tien verschillende apps, platforms en systemen zit data, informatie en kennis. Ik heb thuis de luxe van twee ultra-wide schermen. Hierdoor kan ik snel veel informatie overzien. Maar poeh. In VR kan echt álles. Met zo'n bril op kun je gewoon wel 60 schermen 'ophangen' en preloaden met welke mix van data en schermen dan ook. Die schermen hangen dan overal om je heen en door je hoofd te draaien en met die controllers in je handen te spelen kun je snel in en uitzoomen.

Dat niet alleen, je kunt dus ook prima met tien anderen tegelijk doen en samen tegelijk naar dezelfde data kijken terwijl je met elkaar praat via de uitstekende microfoons in de headset. Hierdoor kan ik in een half uur doen waar ik normaal vele uren en gehannes met de computer voor nodig heb.

Begin voordat uw concurrent dat doet

We zijn er nog niet, maar wel bijna. Dit gaat echt de wereld van werk op zijn kop zetten. en van leren, spelen en sport. Een slimme ondernemer koopt alvast zo'n ding, begint te klooien en ontdekt zijn kansen ver voordat de concurrentie wakker wordt.

Martijn Aslander (foto: De Ondernemer) is oprichter van digitalefitheid.nl. 

V-Hub is een inspiratie- en kennisplatform voor het MKB. Deze column is op persoonlijke titel geschreven en vertolkt de mening van de auteur.