Een van de domste dingen die je als ondernemer kunt doen is alles zelf ontdekken en uitvinden. Mooi hoor, passie en sturm und drang om van alles te manifesteren en neer te zetten. Maar fouten maken die je makkelijk had kunnen voorkomen, is zonde van je schaarse tijd op deze planeet, zegt Martijn Aslander in zijn tweede column voor V-Hub van Vodafone Business.
Vaste columnist Martijn Aslander over digitale ontwikkelingen en wat dat voor ondernemers kan betekenen.
“Er is een bekend gezegde over mediteren. Eigenlijk zou je dat elke dag een kwartiertje moeten doen. Tenzij je er te druk voor bent. Dan kun je beter een half uur per dag mediteren. Dat geldt wat mij betreft ook voor lezen. Bijna alle succesvolle mensen die ik ken lezen. En veel ook. Voor een paar tientjes koop je een enorme lading ervaring, kennis, inzichten en wijsheid.
Ons kenniswerk is stuk
Het meest recente boek dat ik opslurpte was het nieuwe werk van technologie-denker Cal Newport: 'A world without email'. Hij stelt daarin dat ons (kennis)werk stuk is. Terecht. We zijn slaaf geworden van de computer en haar dienstbare dienaar de smartphone. Dat zou andersom moeten zijn. De oorzaak ligt in het feit dat we kenniswerkers zijn geworden, zonder te weten wat kenniswerk is en hoe dat moet. We gebruiken het verkeerde digitale werkgereedschap en zijn ook nog eens de druk om ons te verdiepen in wát je werkelijk met die apparaten zou kunnen.
Eigenlijk leven we in 1903 als het gaat om kenniswerk. In dat jaar zette topondernemer Henry Ford zijn beroemde auto's nog één voor één in elkaar. En de onderdelen waren niet onderling uitwisselbaar. Dat kan vast anders, besloot de inventieve ondernemer. Hij ontwierp een machine waarmee hij in één actie 42 gaten in een stuk staal kon frezen. En ineens waren alle motorblokken van zijn auto's identiek. Daarna vond hij de lopende band uit, met alle gevolgen van dien. Tussen 1906 en 1913 deed hij zoveel radicale experimenten met produceren en processen dat de productie vervijftigvoudigde(!).
“Ik check overdag nauwelijks email, want dan gaat een ander bepalen hoe mijn werkdag eruit ziet en dat lijkt me niet de bedoeling.”
Ik denk dat we de afgelopen dertig jaar hebben zitten te slapen. De arbeidsproductiviteit is al decennia niet of nauwelijks gestegen, ondanks duizelingwekkende investeringen in IT. We zijn het echte experiment qua werk en werkprocessen niet aangegaan en hebben kabbelend iteratief lopen prutsen. In te veel gevallen gebruiken we de computer als een moderne typemachine.
Vijf uur en vier dagen
Hoe kunnen we die arbeidsproductiviteit dan wél opkrikken? Door slimmer met verstoringen om te gaan. Dat kan op veel manieren. Ik check overdag nauwelijks email, want dan gaat een ander bepalen hoe mijn werkdag eruit ziet en dat lijkt me niet de bedoeling. Ik gun iedereen een werkweek van vier dagen per week, met maximaal vijf uur ongestoord werk per dag. Dat staat haaks op onze calvinistische volksaard waarin hard werken als een deugd wordt gezien. Maar het lullige is dat méér uren werken bij een kenniswerker, anders dan bij een lopende bankmedewerker, leidt tot een lagere productiviteit én ook nog eens tot een lagere kwaliteit. Daar heeft niemand wat aan. Dan kun je beter elke dag een tijdje mediteren of lezen."
Martijn Aslander (foto: Mirjam van der Linden) is oprichter van digitalefitheid.nl.
V-Hub is een inspiratie- en kennisplatform voor het MKB. Deze column is op persoonlijke titel geschreven en vertolkt de mening van de auteur.
Deel dit artikel