Vier vragen over de telefonische hulplijn voor mkb-ondernemers
ONL voor ondernemers en het Instituut voor het midden-en kleinbedrijf IMK zijn een telefonische hulplijn gestart. Voor ondernemers die lijden onder de coronacrisis. ONL-voorman Hans Biesheuvel over de grootste klachten waarmee ondernemers kampen.
Veel ondernemers hebben te maken met fysieke en mentale klachten door de stress die de coronacrisis veroorzaakt. Voor hen is er nu een telefonische hulplijn.
Waarom een hulplijn voor ondernemers?
“Er is de afgelopen tijd veel aandacht geweest voor allerlei steunmaatregelen, maar het gaat te weinig over de ondernemer zelf.En die dreigt vast te lopen. Ik sprak een garagehouder uit Groningen. Hij heeft tien maanden achterstand op zijn hypotheek, kan geen euro meer opnemen, heeft al zes maanden geen inkomen uit zijn bedrijf. Hij zei letterlijk met één teen over de afgrond te staan. ‘Nog een klein duwtje en het is gebeurd met me', zei hij. Dat komt echt wel binnen.We hopen met het bieden van een luisterend oor door de juiste experts de druk wat van de ketel te halen. Vijf dagen per week kunnen ondernemers bijtwintig professionals hun hart luchten.”
Wat zijn de meest gehoorde klachten?
“Wij krijgen al maanden talloze berichten binnen van ondernemers bij wie de druk op hun persoonlijke situatie enorm is: het geld is op, het spaargeld vaak ook al, het pensioen wordt aangeboord. Ze zijn flink uit het lood geslagen. Dat heeft zijn weerslag op hun gezondheid, fysiek en mentaal. Maar ik ben vooral gealarmeerd door de zelfmoordlijn, 113. Zij gaven aan veel telefoontjes te krijgen van ondernemers, een verontrustend signaal.”
Hoe kunnen jullie ondernemers helpen?
“Vaak denken ze dat ze de enige zijn, maar het overkomt andere ondernemers net zo goed. Ik voer zelf ook gesprekken en geef ze advies, zoals: speel open kaart met je gezin, schaam je niet.Ik heb ook pieken en dalen meegemaakt.Wij zullen er alles aan doen om ondernemers door deze moeilijke fase te helpen en waar nodig verwijzen we ze door naar specialisten of instanties, waar ze verdergeholpen kunnen worden. Veel van devrijwilligers aan de telefoon zijn zelf ondernemers die goed aanvoelen wat er nodig is.”
Is er al wat meer perspectief voor ondernemers?
“Er is veel onduidelijk. Eerst wordt een avondklok ingevoerd en na twee weken alweer opgeheven en gaan de basisscholen weer open. Het lijkt nu een beetje op paniekvoetbal. Als je al vanaf oktober vorig jaar dicht bent, zoals veel horecabedrijven, dan raak je het spoor volledig bijster. Wie zegt dat het na 2 maartniet opnieuw verlengd wordt? Ik kan me goed voorstellen dat bij de ondernemers de moed in de schoenen zakt."
Deel dit artikel