FFtF: Breeze is 'niet kletsen maar daten', met businessmodel
Bijna 24.000 dates vonden er al plaats dankzij de nieuwe dating-app Breeze, een Nederlandse startup die in 2020 het levenslicht zag. Alles draait om één vraag: is er een digitale match? Dan ga je niet eerst oeverloos chatten, maar meteen op date. Het team wil met Breeze technologie gebruiken om menselijk contact te stimuleren in plaats van te vervangen en dat alles met een eerlijk businessmodel.
Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Dating app Breeze heeft de digitalisering maximaal omarmd. Is er een digitale match, dan ga je bij Breeze gewoon direct op date, zonder oeverloos gechat. Want Breeze gebruikt data op een slimme manier, om digitaal mensen te koppelen voor een fysieke date.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over.
Marco van der Wouden, Medeoprichter van Breeze, had net als zijn compagnons tijdens zijn studententijd wel eens gedate via een app. “We studeerden in Delft, en dat is al niet de makkelijkste stad om een vrouw te ontmoeten. We merkten ook dat het swipen van profielfoto’s wel erg oppervlakkig is. En als je dan eindelijk een match hebt, ben je soms ontzettend lang aan het chatten voordat het van een date komt. Daarom gingen we op zoek naar een betere propositie. We deden onze eerste experimenten met geprinte profielpagina’s. Daarmee liepen we over de campus en vroegen: met wie zou jij op date willen? De enige voorwaarde was: je mag niet eerst met elkaar chatten. Binnen een week hadden we het eerste afspraakje gearrangeerd.” Breeze werd toen actief via Whatsapp, maar dat mocht niet van Facebook en dus kwam er een app.
Niet kletsen maar daten
Breeze werkt heel simpel: gebruikers maken een uitgebreid profiel aan. Op basis van je voorkeuren schotelt het systeem je per dag een handjevol profielen voor. “Bij de een zullen dat er wat meer zijn dan bij de ander”, zegt Van der Wouden. “Het hangt sterk af van welke voorkeuren je opgeeft. Maar we zijn druk bezig om het algoritme achter het matchen van profielen steeds beter en slimmer te maken. Dat betekent dat het uiteindelijk niet gaat om hoeveel profielen je ziet, maar dat ze van steeds hogere kwaliteit zijn.” Vindt een gebruiker een ander leuk, en is dat wederzijds? Dan is er een match. Er komt dan een datumprikker tevoorschijn zodat er direct een afspraakje ingepland wordt. Breeze maakt dan automatisch een reservering bij een café, een dag van tevoren krijg je te horen waar je je nieuwe vlam gaat ontmoeten.
“We zijn druk bezig om het algoritme achter het matchen van profielen steeds beter en slimmer te maken.”
Beslissingen zijn data-gedreven
De app is inmiddels 80.000 keer gedownload, Breeze arrangeert zo’n 2200 dates per maand. “We zijn erg Delfts,” zegt Van der Wouden, “dus alle beslissingen die we nemen, doen we op basis van data. Zo leren we continu van onze gebruikers en passen ons product daarop aan. Zo hadden we aanvankelijk drie keuzemogelijkheden voor je date: een potje poolen, een bierproeverij of ergens een drankje doen. Maar dat bleek niet nodig: bijna iedereen koos voor het drankje doen.” Die drankjes doen mensen overigens bij een café dat aangesloten is bij Breeze. De deal daarmee is dat deze partners dankzij Breeze extra klandizie krijgen, in ruil voor een eerste drankje van het huis.
Businessmodel is helder
Hoe komt Breeze dan aan inkomsten? Gebruikers die een match hebben en op date gaan, betalen daar €7,50 voor. Daar zit dus dat eerste drankje bij in. “Door deze constructie hebben we een stukje commitment van de gebruiker. Het percentage daters dat uiteindelijk niet komt opdagen is ongelooflijk laag.” Ook is het belangrijk dat gebruikers een beetje meebetalen aan het veilig daten. “Voor met name veel vrouwen geeft het een prettig gevoel dat ze op een neutrale locatie afspreken, en er een organisatie achter de date zit.”
Breeze wil wereld veroveren
Breeze is nu in vijftien Nederlandse steden actief, met 88 horecapartners. Wat is de volgende stap? Van der Wouden: “We zijn nu bezig Breeze de grootste dating-app van Nederland te maken en wellicht al te kijken naar mogelijkheden voor buitenlandse expansie. Want we willen impact maken op de datingwereld door aan te tonen dat je ook met een eerlijk verdienmodel een succesvol bedrijf kunt opzetten. Heel veel big-techbedrijven sturen aan op een zo hoog mogelijke schermtijd van hun apps. Wij doen dat niet. Zodra je een match hebt, willen we je juist van dat scherm weg hebben. We willen met technologie menselijk contact stimuleren in plaats van vervangen.”
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.
Deel dit artikel