Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Recept voor groei: bouw aan uw digitale aanwezigheid

Of u nu een kleine winkelier bent of een startende dienstverlener, vóór de pandemie was uw digitale aanwezigheid misschien niet uw grootste prioriteit. De Covid-19 crisis en de lockdowns hebben aangetoond dat online marketing de sleutel is tot het bereiken van uw doelgroep. Als u uw potentiële klanten wilt laten weten dat u voor ze klaar staat, dan begint u vandaag nog met het (uit)bouwen van uw digitale aanwezigheid, aan de hand van deze vijf tips.

Werk aan uw digitale aanwezigheid: gebruik verschillende online kanalen (buiten uw website) om met uw klanten in contact te komen en nieuwe klanten aan te trekken.

Het opbouwen van een digitale aanwezigheid gaat over het gebruik van verschillende online kanalen (buiten uw website) om met uw klanten in contact te komen en nieuwe klanten aan te trekken. Daar kan je als ondernemer zomaar 24/7 mee bezig zijn, maar dat hoeft niet. Met deze vijf tips maakt u in elk geval een vliegende start.

1. Begrijp social media

Het is fijn om te zien als je persoonlijke social media posts een paar likes krijgen. Maar zakelijk gezien is het echt wel meer dan een glimlach waard. Elke like, elk gedeeld bericht en elke opmerking verspreidt ‘de message’ en vergroot de bekendheid van uw bedrijf. En: voegt meer waarde toe. Als u wilt dat uw sociale aanwezigheid aan kracht wint, dan moet u uw publiek in kaart brengen: wie zijn ze? Waar zijn ze? Welke onderwerpen vinden ze interessant? Neem echt de tijd om op de sociale media kanalen content van hoge kwaliteit te creëren die uw potentiële klanten aanspreekt. Kies ook zorgvuldig welke sociale kanalen u wilt gebruiken. Als u professionals wilt aanspreken, ga dan aan de slag op LinkedIn. Als uw producten/diensten visueel zijn, dan is Instagram of Pinterest perfect om ze te laten zien. Denk na over uw bedrijfsdoelstellingen en koppel ze aan het juiste kanaal. Hier zijn enkele dingen waarmee u rekening moet houden bij het opzetten van uw sociale strategie:

  1. Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Het is beter om één kanaal goed te doen dan drie slecht.
  2. Zet uw merk goed neer, zorg ervoor dat uw bio's kloppen en dat uw profielfoto's binnen de afmetingen van elk sociaal platform vallen.
  3. Weet wat uw doelen zijn en zet uw KPI's daartegenover.    

2. Denkt u aan advertenties

Display advertising is uw virtuele equivalent van een billboard of poster in een bushokje - het is de digitale manier om uw naam bekend te maken op internet en om interesse in uw bedrijf op te wekken.

Hier zijn alvast enkele tips om van start te gaan:

  • Kies het beste platform: of u nu het advertentieplatform van een social media site gebruikt of biedingen doet via Google AdSense: hou rekening met zowel uw budgetbeperkingen en met de vraag hoe complex u het wilt maken. U wilt misschien hulp van buitenaf inschakelen om hier een ster in te worden, maar… klein te beginnen en wat te experimenteren kunt u al veel leren.
  • Laat u niet overweldigen: de segmentatiemogelijkheden zijn enorm, maar met een beetje inzicht kunt u zich met ongekende precisie richten op individuen.
  • Stem uw advertentie af op uw intentie: video's zijn geweldig voor betrokkenheid, maar er wordt misschien niet zo veel op geklikt als op een stuk statische content met een duidelijke link naar uw website.
  • Ga slim om met gegevens: de analyses die deze platforms bieden, maken het verschil wat advertenties betreft – doe experimenten, test wat werkt en verdubbel uw succes. 
Vrouw met smartphone - werken aan digitale aanwezigheid

3. Wordt SEO-expert

Om mensen de weg te laten vinden naar uw website moet u aan de slag met uw zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het voordeel van het opzetten van een SEO-strategie is dat zoekmachines zoals Google u gratis 'organisch' verkeer sturen, zonder dat u hoeft te investeren in advertenties.

De optimalisatie van verschillende elementen van een website zorgt voor betere/hogere posities in zoekmachines als Google en Bing. Hierbij staat de vraag: ‘Wat zoekt de bezoeker?’ centraal.

Waarom SEO inzetten?

  • Hogere posities in Google en andere zoekmachines
  • Word beter vindbaar voor potentiële klanten
  • Verbeter de gebruikerservaring van bezoekers op uw website
  • Meer bezoekers naar uw site halen, voor meer omzet

4. Doe eens iets met SEM

Hoewel search engine marketing (SEM) ongeveer hetzelfde klinkt als SEO, wordt het meestal alleen toegepast op het betaalde deel van de zoekmachineactiviteit. Hieronder vallen PPC-advertenties (betalen per klik), die u ziet op de resultatenpagina van zoekmachines. Voor u van start gaat, denk hier aan:

  • Doe onderzoek naar trefwoorden: PPC werkt door te bieden op trefwoorden die gebruikers in zoekbalken typen, dus doe onderzoek om erachter te komen welke woorden uw doelgroep meestal gebruikt.
  • Begin klein: het mooie van PPC is dat u niet hoeft op te schalen totdat u er klaar voor bent. Experimenteer met kleine uitgaven en vergroot uw budget wanneer u resultaten begint te zien.

5. Vergeet ‘good old e-mail’ niet

Van aanbiedingen tot wekelijkse nieuwsbrieven: e-mail blijft een stabiele, betrouwbare manier om uw klanten te bereiken. Het is dan misschien wel het oudste kanaal, maar het is enorm veelzijdig en moet niet worden onderschat.

Met e-mailmarketingprogramma’s zoals Mailchimp kunt u aanmeldformulieren op uw website zetten, die u kunt gebruiken om contactgegevens van klanten te verzamelen voor verschillende redenen. Vraag klanten bijvoorbeeld om hun e-mailadres op te geven in ruil voor de content die ze willen lezen.

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement