FFtF: Nextport China vindt de weg naar de Chinese consument
NextportChina is gevestigd in een monumentaal pand, ingeklemd tussen toeristenshops en verschoten pizzatenten in het centrum van Amsterdam. Voor veel ondernemers vormt dit bescheiden bedrijf de entree naar ‘new business’ met consumenten in China. Nextport China heeft zichzelf met veel FFtF-elan moeten heruitvinden, legt oprichter Thijs van der Toom uit.
Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Ze vinden zichzelf soms opnieuw uit, als de markt daar om vraagt. Dat deed ook Nextport China in Amsterdam, dat 'overvallen' werd door Corona. Nu draait het bedrijf beter dan ooit.
Wilt u net als Nextport China succesvol ondernemen? Omarm dan de digitalisering, net als dit bedrijf. Hoe en waar te beginnen? Doe de Business Scan, binnen 5 minuten heeft u een passend advies.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over.
In tijden van corona veranderde alles opeens in rap tempo voor Nextport China. Opeens moest de ondernemer zijn business 180 graden draaien. Dat deed zeer, maar werd bovenal beloond: Van der Toom kan terugblikken op een van zijn succesvolste jaren sinds de oprichting in 2013.
Het is februari 2020, de coronapandemie breekt uit en jij denkt…
“Dit gaat mis! Voor de coronapandemie kwam veertig procent van onze omzet uit toerisme. Dat droogde binnen een maand volledig op, er kwam geen euro meer binnen. We moesten enorm snel schakelen en hebben ons werk weten om te buigen naar de business-to-businessmarkt. Denk aan tuinbouw en high-tech. Een heel andere tak van sport dan we gewend waren. We hebben er gelukkig vrij snel mensen voor weten aan te trekken met de juiste skills en kennis om het schip toch weer op de goede koers te manoeuvreren. Uiteindelijk werd het ons beste jaar ooit.’’
Wat is jullie core business?
“We verbinden Europese bedrijven met Chinese doelgroepen. We zijn consultant op het gebied van marketing, sales en social media en denken strategisch met de klant mee. Ondertussen zijn we ook uitvoerend, creëren we content en hebben mensen in dienst die dedicated bezig zijn met alle (Chinese) trends op het gebied van social media en live streaming.’’
Hoe komt een boomlange, blonde Amsterdammer op het idee een Chinese business te starten?
“Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor China. Terwijl ik in Amsterdam bedrijfswetenschappen studeerde, volgde ik extra vakken Chinese geschiedenis, politiek en economie in Leiden en vervolgens Chinese Economy and Business in Rotterdam. Ik vertrok voor een stage bij een online bedrijf naar China om zo’n drie jaar later pas weer terug te keren. Eenmaal terug in Amsterdam, wilde ik mijn kennis en ervaring direct in de praktijk brengen. Ik kwam mijn huidige compagnon Quinten Kemp tegen en samen besloten we werk te maken van Chinese Marketing. Inmiddels zijn we negen jaar verder en een team van veertien Chinese marketingprofessionals rijker.’’
“Nederlandse bedrijven lopen vaak tegen een Chinese muur op.”
Waarom kunnen westerse bedrijven zelf geen marketing doen voor de Chinese markt?
“Het kan wel, maar het is erg gecompliceerd als je de Chinese markt niet goed kent. De Chinese consument is significant anders dan de Europese. Ik zie vaak dat bedrijven tegen een enorme Chinese muur oplopen vol karaktertjes die ze niet kunnen lezen en een consumer mentality die hen totaal vreemd is.’’
Noem eens een voorbeeld?
“Chinese consumenten zijn mega digital savvy, vaak hebben ze de stap van desktop overgeslagen, doen letterlijk alles mobiel. Livestream shopping bijvoorbeeld, is sinds 2015 heel groot in China. Hier komt dat nog nauwelijks van de grond.’’
Wat voor bedrijven kloppen bij jullie aan?
“Wij ondersteunen tal van Europese bedrijven in verschillende sectoren. B2B, B2C en B2B2C. Innovatieve bedrijven in topsectoren zoals de agri, hort en high-tech, maar ook outlet-centra, warenhuizen zoals de Bijenkorf en bijvoorbeeld Schiphol. Pre-corona hebben we samen met Schiphol de customer journey voor Chinese reizigers geoptimaliseerd door middel van de Chinese app WeChat. Chinese toeristen konden via de app producten pre-orderen en vervolgens op Schiphol ophalen. Maar we zijn ook actief in de culturele sector. Zo organiseerden we in coronatijd een livestream vanuit het Van Gogh Museum die tienduizend Chinezen bereikte die niet konden reizen. Kijk, dan ben je wel relevant en actueel bezig.’’
Waar liggen de kansen de komende jaren?
“We willen onze business ook de andere kant op laten werken, dus dat we Chinese bedrijven helpen aan een soft landing in Europa. Een Chinees bedrijf kopieert vaak z'n Chinese marketingaanpak die in Europa doorgaans niet werkt. Dan is er een partij nodig die de brug kan bouwen, die de briefing begrijpt en een effectieve vertaalslag kan maken naar Europese doelgroepen en partijen.’’
En de bedreigingen?
“Er zijn heel wat krachten in de wereld bezig die potentieel grote invloed hebben op onze business. Zelf heb ik een haat-liefdeverhouding met China. Ik hou enorm van het land, van de mensen, het geeft me veel energie om in een stad als Shanghai te zijn, maar wat er in het Noordwesten van China gebeurt is natuurlijk geen zuivere koffie. Maar ook de situatie met Taiwan is iets waar wij actief over nadenken. Verschuivingen in het geopolitieke klimaat in Azië kunnen ook op onze business grote impact hebben.’’
Is NextportChina Fit For the Future?
“Ja, op korte termijn sowieso. Op de lange termijn is het spannend, want we weten inmiddels dat de wereld er morgen ineens heel anders uit kan zien. Daar kan je je heel druk om maken, maar je hebt er geen invloed op. Het enige antwoord dat je daarop kan geven is wendbaar zijn. En we hebben inmiddels wel bewezen dat we dat zijn.’’
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future 2021 Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Deel dit artikel