Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

FFtF: Hoe rebellerende tech-nerds groot werden in bitcoin

In 2011 kwam een groepje schoolvrienden samen. Wat ze gemeen hadden? Een gedeelde pubertijd, maar ook een onuitputtelijke interesse in techniek, wiskunde en economische vraagstukken. Dat, in combinatie met een flinke dosis ambitie, was de perfecte voedingsbodem voor het eerste Nederlandse bitcoinbedrijf Bitonic. Tien jaar na de oprichting blikken we met Bitonic-strateeg Daan Kleiman terug en vooruit; want waar ligt de toekomst van Bitonic? Hoe wendbaar zijn ze in een markt die nog zo jong is, zo onvoorspelbaar en zo speculatief? Oftewel: Hoe Fit For the Future is Bitonic?

Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Slimme scholieren begonnen en runnen nog steeds een eerlijk bitcoinbedrijf: Bitonic.

Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over. 

Wat doet Bitonic?

“Bij Bitonic kan je bitcoins in- en verkopen. We zijn een webwinkel voor bitcoins, daar komt het op neer. We hebben een eigen voorraad bitcoins en die kunnen mensen bij ons kopen. Daarnaast hebben we een handelsplatform (BL3P), een spaardienst (Bits) en educatief platform (bitcoin.nl)" 

Tien jaar geleden begon Bitonic als eerste bitcoin-bedrijf. Hoe ontstond het idee?“Het begon met oprichters Niels van Groningen, Jouke Hofman en Robert de Waard; drie middelbare schoolvrienden met bovenmatig veel interesse in wiskunde, technologie en puzzelen. Echt van die gasten die bezig waren met het hacken van rekenmachines en zo. Ze ontdekten bitcoin en begrepen als snel dat bitcoin wel eens heel groot zou kunnen worden.’’

Bitonic bitcoins

En met groot worden verdien je doorgaans heel veel geld.

“Vaak wel, maar dat was in dit geval niet de drijfveer. Het was eerder een reactie op de financiële crisis van 2008, waarin mensen zochten naar een alternatief om het bankensysteem te verbeteren. Ze wilden de machtsconcentratie doorbreken, eigenlijk een drive voor rechtvaardigheid.’’

“Mensen willen graag gokken, daar moeten je ze tegen beschermen.”

We zijn tien jaar verder, hoe staat Bitonic nu op de kaart?

“Als je naar de bitcoin-markt kijkt, nemen we een heel duidelijke plek in. Ten eerste omdat we de eerste waren, maar ook omdat onze visie sterk afwijkt van andere bitcoin-bedrijven. We zijn een bitcoin-only bedrijf en we verkopen alleen dingen waar we honderd procent achter staan. Daarin zijn we heel principieel. Dat is commercieel best lastig.  Marktkrachten zorgen voor perverse prikkels en hierdoor zie je dat crypto (casinocoins) en aanbieders daarvan zich eigenlijk manifesteren als casino’s. Het is een gokmarkt geworden.”

Wat zie je?

“Mensen stoppen misschien hun spaargeld, hun pensioen of een lening in crypto. Daar moet je heel zorgvuldig mee omgaan, vinden wij. Andere partijen hebben daar eigenlijk geen boodschap aan. Wat ik vaak hoor is: ‘We doen gewoon wat klanten willen’. Dan denk ik: Ja, mensen willen graag gokken. Bescherm je ze ertegen, of ga je ze juist helpen hun geld kapot te slaan?’’

Oké, het onderscheid zit dus in ethiek?

“Ja. Daar hoort bijvoorbeeld ook educatie bij en een heel transparante manier van zakendoen. De bitcoin-markt is chaotisch en vergeven van perverse prikkels. Bitonic wil tegenwicht bieden. We zijn de stabiele factor, een rustpunt, een veilig en stabiel platform waar mensen in bitcoins kunnen handelen. Bij Bitonic weet je wat je kan verwachten, de systemen blijven altijd draaien en de user interface maakt het proces zo clean mogelijk.’’

Bitonic, dat in tien jaar tijd is uitgegroeid tot een vijftigkoppige turbodiesel, verhuist binnenkort naar een prachtig antiek pand aan de Amsterdamse Hoogte Kadijk. Ondanks de ethische en modeste inborst, heeft Bitonic dus wel goed geboerd. Kleiman knikt en benadrukt dat het succes staat of valt bij de mensen en de intelligentie achter de systemen. Wat voor mensen zitten er bij jullie achter de knoppen?“Bij Bitonic werken gedreven, intelligente mensen, met een open source visie. Dat geeft vertrouwen. Deze mensen zetten hun talent namelijk niet in voor iets waar ze niet in geloven.’’

Maar ook de beste spelers gaan wel eens onderuit. Wat waren de grote learnings de afgelopen tien jaar?

“We hebben een hectische periode meegemaakt waarin onze systemen steeds complexer werden. Dat, in combinatie met een sterk veranderende markt en regelgeving, zorgde ervoor dat onze innovatiesnelheid beneden ons niveau zat. Het aantal goede developers was bovendien schaars en de markt zeer competitief. Het zorgde ervoor dat de volgende stappen in innovatie stroef verliepen. We hebben ervan geleerd en weten inmiddels dat we soms shortcuts moeten maken. We kunnen nu beter omgaan met tijdsdruk.’’

Bitonic bitcoins

Hoe ziet de toekomst eruit voor Bitonic?

“We zitten weer op het oude Bitonic-niveau. We pionieren, innoveren en tillen de klantervaring steeds naar een hoger niveau. We willen nóg meer inzetten op stabiliteit en educatie en we willen het langetermijndenken in toenemende mate stimuleren met onze spaardienst Bits. Ook onze werkvloer ontwikkelt snel. We gebruiken Holocracy, een organisatievorm die werkt vanuit zelfsturende teams. Dat past veel meer binnen onze visie dan één centrale hiërarchie . En als je het hebt over bitcoin? Ik denk dat die een steeds grotere plek inneemt naast de bestaande systemen. En wie weet zal op termijn het huidige monetaire systeem volledig plaatsmaken voor bitcoin.’’

Is Bitonic Fit For the Future?

“Vanzelfsprekend. Bitcoin ís de future en ik denk dat Bitonic bij uitstek de organisatie is die bitcoin in de toekomst nog bereikbaarder en transparanter maakt voor de consument.’’

Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:

  • Ze staan positief tegenover verandering
  • Ze staan open voor nieuwe technologie
  • Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
  • Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
  • Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
  • Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten

Download het 'Fit for the Future 2021 Rapport'

Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?

Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.

Onderwerpen