FFtF: Hoe pionier Capitola AR en VR tot leven wekt
Acht jaar geleden was Capitola één van de eerste AR- & VR-bureaus in Nederland. Hoe vergaat het Capitola nu? Zijn de technieken waar zij zo prat op gaan inmiddels ingeburgerd bij de consument? Oftewel: hoe Fit For the Future is Capitola?
Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Ze vinden zichzelf soms opnieuw uit, als de markt daar om vraagt. Dat doet Capitola al acht jaar, elke dag.
Wilt u net als Capitola succesvol ondernemen? Omarm dan de digitalisering, net als dit bedrijf. Hoe en waar te beginnen? Doe de Business Scan, binnen 5 minuten heeft u een passend advies.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over.
Op een normale doordeweekse dag lopen bij Capitola in het kerkje in de Van Ostadestraat in de Amsterdamse Pijp zo’n zeventig mensen rond, van creatieven tot developers. Gemiddelde leeftijd: 27 jaar. Boven, in een van de loungeruimtes vinden we Cees Dingler, een van de vier oprichters van Capitola.
Hoe begon het voor jullie?
“We zijn met vier man begonnen als innovation driven agency. We lieten ons inspireren door technologie, om die vervolgens te implementeren in campagnes. De focus ligt vanaf het begin al op AR en VR. Dat was misschien naïef, we dachten dat deze technieken binnen een paar jaar wel zouden losbarsten. Maar dat duurde langer. De markt was er nog niet klaar voor en de techniek was niet ver genoeg ontwikkeld. Toch heb ik er van meet af aan heilig in geloofd en dat wordt nu bewezen. AR en VR worden alleen maar groter.’’
Komt dat alleen door verbeterde techniek?
“Die is essentieel, maar maatschappelijke ontwikkelingen spelen ook een rol. De Covid-crisis bijvoorbeeld, heeft een enorme impuls gegeven aan onze business. Vóór die tijd begrepen mensen wel wat we deden, ze vonden het te gek, maar het geld werd nog niet gealloceerd. Toen de crisis losbrak, beseften bedrijven hoe belangrijk het was om over te stappen op virtueel. Vanaf dat moment ging het heel snel.’’
Cees Dingler, co-founder van Capitola: "Toen de crisis losbrak, beseften bedrijven hoe belangrijk het was om over te stappen op virtueel. Vanaf dat moment ging het heel snel.’’
Wat hebben jullie zoal virtueel gemaakt?
“Er stond een evenement op de Dam gepland, dat door Covid niet door kon gaan. We hebben de Dam toen virtueel nagebouwd en op basis van de bouwtekeningen van het evenement een volledige virtuele expositie gecreëerd met topwerken van vierhonderd aangesloten musea. Mensen konden er op hun gemak live met hun telefoon doorheen wandelen.’’
“Jezelf virtueel zien rondlopen in de nieuwe jeans van Tommy Hilfiger”
"Maar waar we steeds meer mee bezig zijn is Augmented Reality voor commerce en e-commerce. Zo bouwen virtuele auto's om de pre-sales te activeren al voordat de auto überhaupt is geproduceerd. Omdat Augmented Reality via de web browser inmiddels ook zeer hoogwaardig is, geeft het een extra dimensie aan e-commerce sites. Via een button om de mobile website zet je het meubel of de fiets direct in je kamer neer en verander je deze van kleur of kies je accessoires. Het goede van web is natuurlijk dat we eindelijk echt de massa kunnen bereiken met deze techniek. AR is dus een serieuze aanvulling op sales funnel gaan worden. 'Try before you buy'. Dit leidt ertoe dat de techniek vandaag echt serieus wordt genomen.’
Hoe strategisch gaan jullie te werk? Ligt er een vijfjarenplan op de tekentafel?
“Nee. We kijken heel bewust naar de toekomst, maar in dit vakgebied moet je je ook snel kunnen aanpassen. Soms voel je gewoon dat je iets moet doen, dat je ergens in moet stappen. We hebben inmiddels ook zoveel ervaring, dat we op onze intuïtie durven te varen.’’
En dat met vier kapiteins op het schip, ga er maar aan staan…
“We hebben het bedrijf opgesplitst waarbij we nu aan beide kanten twee kapiteins hebben. Aan de ene kant doen we complexe automotive projecten voor bijvoorbeeld Polestar. Aan de andere kant de social AR projecten (snapchat en Instagram) waar we veel met modemerken werken. Dit bedrijf heeft een nieuwe naam gekregen: Beyond. Deze verdeling werkt voor ons een stuk makkelijker en het zorgt ervoor dat iedereen in zijn kracht kan werken. Dat zagen we ook direct terug in de bedrijfsresultaten.’’
Zijn jullie als VR- & AR-pioniers Fit For the Future?
“Ja. We weten waar we vandaan komen en we zijn zo geprogrammeerd dat als de boel instort, we alsnog verder kunnen. Dat we de eerste waren, wekt bovendien vertrouwen. Niet alleen bij onszelf, maar ook bij onze klanten. We hebben focus, kennis en een flink track record. Dat geeft een veilig gevoel.’’
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future 2021 Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Deel dit artikel