FFtF: Hoe groeiwonder Probo digitalisering omarmt - en floreert
Van gevelbekleding en interieurprint tot voertuigreclame en evenementenbanners: Probo levert geprinte producten aan 11.000 professionals in marketing, sales en montage, die daarmee richting hun afnemers het verschil maken. Het spectaculair gegroeide Friese bedrijf excelleert in productontwikkeling en innovatie en is de toekomst steeds een stap vooruit. Directeur René de Heij: “Als je niet snel genoeg innoveert, doe je er straks niet meer toe.”
Probo is een printbedrijf dat grote stappen zet door digitalisering en verduurzaming. En daarmee: een bedrijf dat zich met recht Fit For the Future (FFtF) mag noemen.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen.
Jaar na jaar sleept Probo groei-awards in de wacht, waaronder FD Gazellen Awards. De grootste werkgever van Dokkum telt 347 FTE (606 medewerkers) en handelt dagelijks 3.500 tot 5.000 orders af. Dat is inclusief eigen printproductie, afwerking en distributie. Er wordt geprint op bijna 300 verschillende materialen, een aantal dat blijft groeien. Dit jaar groeit de omzet van € 59 naar ongeveer € 75 miljoen, bij een gezonde winstgevendheid.
Hightech productie en fulfilment
Een geoliede machine, dat beeld beklijft na een introducerende bedrijfsrondleiding. Dat moet ook wel, legt Creative Brand Builder Jordy de Jong uit: “Wij verwerken dagelijks tienduizenden bestanden. Alles wat voor 21.30 uur wordt besteld, wordt de volgende dag bezorgd, terwijl we alles binnen dat korte tijdsbestek zelf eerst moeten produceren.”
Opvallend is de hoge automatiseringsgraad, alles in eigen huis ontwikkeld. Om een voorbeeld te noemen: de kleinere printproducten worden met probots naar een hogere etage vervoerd, waar een machine ze stuksgewijs 3D scant en gezamenlijk en op maat verpakt, met een maximumcapaciteit van duizend pakketten per uur. Gevolg: weinig lucht verpakken, wat leidt tot minder transport en minder vervoersbeschadigingen.
Probo groeit stevig in print: dat is toch juist een krimpende markt?
De Jong: “Door de opkomst van het industriële printen zijn er talloze nieuwe marketingmogelijkheden ontstaan. Natuurlijk: kranten, tijdschriften, wellicht ook boeken en brochures: de markt voor klassiek drukwerk krimpt, maar de totale grafische markt is heel levendig en groeit. Wij printen op gigantisch veel materialen: wandbekleding, labels, platen, folie, banners, doeken voor onder meer reclamebureaus, interieurdesigners, webshops en signmakers. Zij maken daar unieke producten van voor hun klanten. Die markt is oneindig! Probo breekt door productontwikkeling en innovatie op basis van digitalisering nieuwe printmarkten voor haar afnemers open. In alles wat wij doen willen wij hun business helpen versterken. Wij ontwikkelen online services, tools en api-koppelingen die hun werk vereenvoudigen en onze afnemers helpen om hun verkoop op te schroeven.”
Noem eens een voorbeeld van zo’n opengebroken markt?
De Heij: “De interessantste innovaties komen vaak tot stand door kruisbestuiving tussen verschillende sectoren. Een mooi voorbeeld is MultiTexPro, ontwikkeld door Probo en Bouwgroep Dijkstra Draisma. Het betreft een egaliserende, isolerende en geluiddempende wandbekleding met een toplaag van textiel, die in elk gewenst design kan worden beprint. Hiermee kun je oneffenheden in bijvoorbeeld bakstenen muren tot 4 mm in één keer wegwerken, terwijl nadien nog behangen niet meer nodig is. De isolatie zorgt bovendien voor een lagere energierekening. Deze innovatie sluit ook aan op de wereldwijde trend waarbij klanten door gepersonaliseerde prints een persoonlijke touch aan hun interieur meegeven.”
“De interessantste innovaties komen vaak tot stand door kruisbestuiving tussen verschillende sectoren.”
Fit for the Future-bedrijven zien in duurzaamheid een zakelijke kans. Zo ook Probo?
De Jong: “Duurzaamheid speelt overal een rol, in de keten en binnen de bedrijfsmuren. Zo produceren wij jaarlijks 220 ton snijafval. Dat is 10 tot 15% van onze totale printproductie. Tot nu toe wordt dat afval verbrand. Doodzonde! Wij hebben daarom een gepatenteerde oplossing ontwikkeld waarbij we van dat snijafval nieuwe, beprintbare kunststof platen maken. Dat gerecyclede plaatmateriaal noemen wij Sign Again. Het heeft een duurzame look, waar onze klanten enthousiast op reageren. Ook halen wij in de volgende fase met onze eigen bezorgdienst ONB gebruikte spandoeken terug om 100% te recyclen in herprintbaar plaatmateriaal. Dit doen wij om meerdere redenen: wij moeten de door ons gecreëerde duurzaamheidsproblemen zelf willen oplossen, én onze grondstoffen blijven op deze manier betaalbaar. Grondstoffen worden immers steeds duurder, en op termijn nauwelijks nog beschikbaar. Onze eerste doelstelling is daarom dat wij over 5 jaar 40 tot 50% van ons ingekochte volume niet meer eenmalig inkopen.”
Probo verkoopt op termijn dus niet meer het materiaal, maar een dienst aan de klant van wie je het materiaal na gebruik terugneemt?
De Heij: “Inderdaad. Nu verkoopt Probo eenmalig vierkante meters van een product. Op termijn gaan wij waarschijnlijk het gebruik en de logistiek vermarkten door middel van abonnementsvergoedingen. De gehele printbranche zal die stap moeten maken naar het terugnemen van gebruikte materialen voor recycling en hergebruik.”
Probo voert sinds enkele jaren zelf de distributie van printproducten naar klanten uit. Waarom?
De Heij: “Wij zijn daar als bedrijf zelf beter op ingericht. De processen van logistieke bedrijven als PostNL en DHL zijn ingericht op kleinere pakketten, terwijl veel van onze printproducten lengtezendingen zijn. Bovendien willen wij meer producten onverpakt gaan verzenden om te besparen op verpakkingsmateriaal en -kosten. Hierdoor verbeteren wij tegelijkertijd onze duurzaamheid. Wij werken om deze redenen in Nederland en België met eigen transport: meerdere vrachtauto’s rijden elke dag met duizenden producten vanuit Dokkum naar vijf regionale hubs. Vanuit deze hubs rijden veertig transportbussen de bestellingen fijnmazig naar de klanten uit. Door dat eigen transport kunnen wij op termijn ook de zojuist aangehaalde retourlogistiek uitvoeren voor de verwerking van gebruikte producten in nieuwe productiecycli.”
Een belangrijk aspect van ‘Fit for the Future’-bedrijven is ook het overtreffen van klantverwachtingen?
De Heij: ‘’Onze efficiëntie wordt de komende jaren verder vergroot door een slimmer gebruik van data, in combinatie met kunstmatige intelligentie. In onze webshop kunnen wij dan rekening houden met onze logistieke planning. Hoe? Door bepaalde leverdagen in die webshop aantrekkelijker te maken voor de klant omdat we van tevoren al weten wanneer wij met een vrachtwagen in een bepaalde regio aanwezig zijn. Zo kunnen we extra op transportbewegingen besparen en klanten voor wie de exacte leverdatum weinig uitmaakt kostenvoordelen bieden.”
Hoe neemt Probo het personeel mee in het hoge innovatietempo? En heeft het personeel de mogelijkheid om deels thuis te werken?
De Heij: “Wij geven mensen de mogelijkheid om werk flexibel in te delen en aan te passen aan het privéleven. De mensen uit onze development teams werken gemiddeld twee tot drie dagen per week thuis. Maar voor de - vaker voorkomende - creatieve of productie-gerelateerde processen is het snel kunnen schakelen, het elke dag wendbaar zijn en verbeteren, iets wat hier op locatie moet gebeuren. Mensen werken ook graag met elkaar in één fysieke omgeving. De snelheid van dit bedrijf ligt domweg te hoog om elkaar lang niet te zien. Videobellen is een toevoeging, maar geen vervanging. Dit hangt samen met de fase waarin je bedrijf zit: ons bedrijf innoveert snel, groeit snel, verandert snel. Er werken hier veel nieuwe mensen die permanent worden opgeleid. Er is weinig ballast door legacy, de gemiddelde leeftijd is 28 jaar. Maar dat betekent ook dat niet alles gestructureerd en strak gedocumenteerd is. Wij zien in de praktijk dat het vangnet om met elkaar in één fysieke omgeving te werken ervoor zorgt dat je minder fouten maakt en dat je sneller leert.”
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download
Wat 'Fit for the Future' bedrijven met elkaar gemeen hebben
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download
Hoe denken 'Fit for the Future' bedrijven over duurzaamheid en security?
Wilt u weten hoe 'Fit For the Future'-bedrijven anders denken over thema's als duurzaamheid en security? Dowload dit rapport en ga duurzaamheid ook als een kans zien in plaats van een 'moetje'.
Deel dit artikel