Seepje's 'social succes': “We kregen meteen digitale mond-tot-mondreclame”
Het natuurlijke was- en schoonmaakmiddelenmerk Seepje weet digitaal veel klanten aan zich te binden. Het merk telt zo’n 70.000 fans die via nieuwsbrieven en social media op de hoogte blijven van nieuwe producten en sociale projecten, vertelt medeoprichter Jasper Gabriëlse.
Twee studenten begonnen zonder marketingbudget een sociaal bedrijf: Seepje. Social media werd hun gratis kanaal. Wilt u leren hoe u digital marketing maximaal succesvol inzet voor uw bedrijf? Bekijk dan onze handige serie over digital marketing, met veel uitleg en tips!
Het idee voor Seepje ontstond in 2013: Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies, toen nog studenten bedrijfskunde, zagen in een documentaire hoe Nepalese vrouwen de was deden met zeep van vruchtenschillen. Dat kan hier ook, dachten ze. Een jaar later was hun natuurlijke was- en schoonmaakmiddelmerk een feit. Inmiddels verkopen ze een assortiment van 26 Seepje-producten – online en in 5000 winkels in Nederland, België en Duitsland – en groeit hun digitale fanbase nog altijd. Hun missie: de wereld schoner en mooier wassen.
Online marketing
Veel wasmiddelmerken kunnen alleen maar dromen van tienduizenden betrokken volgers op social media, maar Seepje is het gelukt: “In totaal hebben we digitaal zo’n 70.000 fans aan ons gekoppeld,” zegt Gabriëlse. “Dat zijn de mensen die onze nieuwsbrief ontvangen en die ons volgen op LinkedIn, Facebook en Instagram bij elkaar. Het is een beetje atypisch: de meeste was- en poetsmerken zijn helemaal niet zo bezig met onlinemarketing. Maar wij zijn er al vanaf het begin erg mee bezig, simpelweg omdat we het bedrijf gestart zijn met onze studiefinanciering."
En: "Elke andere vorm van marketing was te duur, maar voor social media hadden we geen budget nodig. Acht jaar geleden kon je daarmee nog veel meer organisch bereik creëren dan nu. Vrienden en familie die ons verhaal sympathiek vonden, deelden onze berichten. Zo kregen we een soort digitale mond-tot-mondreclame. Als je net begint met het opbouwen van een merk, zijn ambassadeurs het allerbelangrijkste: mensen die echt geloven in je merk en missie, in het verhaal en de producten.”
“Als je net begint met het opbouwen van een merk, zijn ambassadeurs het allerbelangrijkste: mensen die echt geloven in je merk en missie, in het verhaal en de producten.”
Sociale onderneming, positieve impact
Dat verhaal is volgens Gabriëlse de belangrijkste reden dat mensen online echt fan van Seepje worden en niet van andere wasmerken. “Seepje is een sociale onderneming, we streven naar een positieve impact voor mens en milieu. We werken samen met sociale werkplaatsen en zetten ons in voor de verbetering van werk- en leefomstandigheden in Nepal en India. En we lopen voorop in de transitie naar volledig hernieuwbare was- en poetsmiddelen."
"In onze online content vertellen we over de ingrediënten die we gebruiken, de projecten die we doen in India en Nepal. We hebben crowdfunding campagnes gedaan via digitale platforms, bijvoorbeeld om slachtoffers van de aardbevingen in Nepal te helpen. En onlangs hadden we een actie waarbij we waspakketten verkochten om geld voor coronanoodhulp in dat land op te halen. Die content koppelen we allemaal aan onze digitale kanalen. Ik denk dat mensen Seepje-fan worden en dat blijven omdat ze achter ons verhaal staan en zien dat we ons verhaal op een authentieke manier overbrengen.”
Directe feedback
Dat Seepje online een grote groep mensen aan zich heeft weten te binden en die ook actief kan bereiken, is volgens Gabriëlse een van de meest onderscheidende elementen van het merk. “Het totale aantal impressies dit jaar gaat over de 27 miljoen heen. Social media en nieuwsbrieven zijn voor ons, naast de fysieke winkels, ons belangrijkste marketingkanaal.” En alles wat op dat kanaal voorbijkomt, wordt bij Seepje inhouse gemaakt. Van concept tot strategie en van het bewerken van foto’s en video’s tot de productie van content. “We maken meer dan 200 stukjes content per jaar voor onze kanalen. Denk aan verhalen, productlanceringen en campagnes. Voor de lancering van onze producten bij supermarktketen Plus hebben we onlangs een video gemaakt die we online kunnen targeten op postcodegebieden waar Plus-supermarkten aanwezig zijn.”
Whatsapp testpanel
Om direct feedback van consumenten te krijgen hebben Gabriëlse en Loggies een testpanel van een paar honderd fans opgezet. In ruil voor een gratis testproduct of een andere beloning geven zij hun mening over bijvoorbeeld nieuwe producten of ontwerpen. “Daardoor hebben we een heel korte feedbackloop, zoals ik dat noem. Als je een nieuw product in de winkel laadt en verkoopdata wil verzamelen, ben je al gauw minstens een halfjaar verder, en die data komen ook nog eens vertraagd binnen. Als je het digitaal doet, bijvoorbeeld via WhatsApp-marktonderzoeken met laagdrempelige deelnamelinkjes, wordt zo’n onderzoek meteen een aantal honderd keer ingevuld. Dan hebben we meteen antwoord op de vraag: moeten we dit of dat zinnetje op de verpakking zetten? Moeten we fleskleur a of b gebruiken? Uiteindelijk doen we dat samen met onze fans.”
Offline en online
Een koppeling tussen supermarkten en de digitale kanalen van Seepje is er natuurlijk ook. Zo maakt Seepje handzeep en afwasmiddel van de sinaasappelschillen die bij de Albert Heijn-sinaasappelpersen achterblijven. Die middelen zijn bij Albert Heijn te koop, waar weer wordt doorverwezen naar de onlinecampagne. “Zo kun je zowel offline als online voor het eerst met deze campagne in aanraking komen. Er is een continue stroom tussen die twee kanalen. Online bewegen we mensen naar de supermarkt om een product te kopen, offline stimuleren we mensen dieper in ons verhaal te duiken op onze socialkanalen en website.”
Het werk achter de schermen gebeurt volledig digitaal, of het nou gaat om content maken, verpakkingen ontwerpen of de communicatie met klanten. “We communiceren zelfs met de sociale werkplaatsen via een digitale tool. Via een CRM-systeem worden orders automatisch doorgestuurd naar fulfillmentpartijen en de orders van grotere partijen komen allemaal via een elektronisch data-uitwisselsysteem binnen. Dat werkt heel soepel en efficiënt.”
Geen overbodige luxe, want Seepje groeit hard – in Nederland, maar ook in België en Duitsland. Het bedrijf haalde in december een investering van 1 miljoen euro op om te groeien in Europa. “We zijn hard bezig met nieuwe producten en innovaties en blijven bestaande producten doorontwikkelen. Hoe meer mensen in aanraking komen met onze producten en het verhaal daarachter, hoe meer we kunnen betekenen voor het milieu.”
Deel dit artikel