FFtF: SRFACE, Europees succes voor Hollandse surf dudes
Het strand is voor Jeroen Coppens niet alleen zijn natuurlijke habitat, maar óók zijn kantoor. In 2018 richtte Coppens samen met vier andere surfliefhebbers SRFACE Wetsuits op, het eerste Nederlandse direct-to-consumer wetsuitmerk. De ambities van het jonge merk, waarvan de medewerkers vaak op locatie werken, worden realiteit met ondersteuning van 5G, AR en VR.
Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Dat doet ook het Nederlandse surfmerk SRFACE Wetsuits, door veel op locatie te werken (met 5G) en door AR en VR.
Wilt u net als SRFACE succesvol ondernemen? Hoe en waar te beginnen? Doe de Business Scan, binnen 5 minuten heeft u een passend advies.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over.
Als surfer en ervaren marketeer wist Coppens in 2018 precíes wat het moest worden. Strategische plannen werden uitgestippeld en met behulp van fotografen, designers en copywriters uit zijn eigen netwerk, stond er binnen afzienbare tijd een voltallig merk. Maar hoe vergaat het Coppens en zijn compagnons vier jaar later? Wisten ze werkelijk voet aan de grond te krijgen in de surfwereld? Wat zijn de toekomstplannen? Oftewel: hoe Fit For the Future is SRFACE?
Foto credits, tevens voor top foto: Jan Bijl
Vijf surfers die hun eigen wetsuitmerk beginnen; klinkt als een jongensdroom.
“We zijn alle vijf surfers met een ondernemersgeest en SRFACE is echt geboren uit onze gezamenlijke passie. We weten hoe de surfwereld in elkaar zit, waardoor veel dingen vanzelf gaan en het merk een zekere authenticiteit heeft.’’
Wat maakt SRFACE anders dan andere wetsuitmerken?
“SRFACE is een heel down to earth, inclusive merk. Dat wil zeggen; we willen dichtbij de normale surfer staan. Veel grote surfmerken claimen een hoop, maar consumenten prikken daar zo doorheen. Ik geloof in een merk met open communicatie, dat je je klanten bij je merk moet betrekken om zo tot het beste product te komen. Bovendien bieden wij echte high end wetsuits aan met features die je normaal gesproken alleen terugvindt bij merken die de helft duurder zijn. Ook dát maakt het merk toegankelijk.’’
“Werken vanaf een campertje op het strand kan niet zonder 5G.”
Hoe wordt er in de surfwereld op jullie merk gereageerd?
“Surfers zijn heel merktrouw. Als je een goede wetsuit hebt, wissel je niet snel van merk. Toch waren we relatief snel succesvol. Dat had te maken met een goede marketingstrategie, en de juiste ambassadeurs. Maar ook onze manier van communiceren en extra service hielp mee.’’
Aan wat voor service moet ik dan denken?
“Een wetsuit moet écht goed passen. Online een wetsuit kopen kan dus een gok zijn. Door onze eigen online custom made size finder ondervangen we dat en zorgen we dat onze klanten de beste maat vinden. Deze finder werken we maandelijks bij op basis van de feedback van onze klanten. Alle retourinformatie wordt geanalyseerd en op basis daarvan doen we aanpassingen. Het is echt een onderdeel van ons succes.’’
Komt er veel techniek bij kijken?
“Ja. En die staat niet stil. Zo zijn we aan het onderzoeken hoe we AR en VR technieken kunnen toevoegen aan onze tooling. Daarnaast is data cruciaal en die verzamelen op verschillende manieren. We zijn bijvoorbeeld zeven dagen per week bereikbaar via onze chat, waardoor we de lijntjes met onze klanten kort houden en een hoop relevante data vergaren.’’
Foto credits: Jan Bijl
Pakken jullie zelf nog weleens een golfje?
“Jazeker. We hebben geen kantoor en kunnen overal werken. Of dat nou thuis is of op het strand. Dat had nooit gekund zonder 5G. We zijn allemaal nog steeds fanatieke surfers, dus soms zit er iemand vanuit een camper op een Portugees strandje onze marketingcampagnes aan te sturen. Het maakt ons soepel en wendbaar – ook als het even tegenzit. Mede doordat we werken met flexibele externe partijen, kunnen we heel makkelijk op – en afschalen.’’
Hoe ziet de toekomst van SRFACE eruit?
“We hebben ooit de mazzel gehad dat het grootste Europese surfplatform Magic Seaweed ons promootte op hun homepage, waardoor we binnen no time enorm internationaal bereik hadden – en die hebben we nog steeds. Twintig procent van onze omzet komt uit Nederland, de rest uit Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De volgende stap is de oceaan over, naar de Verenigde Staten.’’
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Deel dit artikel