3 Tech-trends voor mkb: zo loopt uw bedrijf in 2025 voorop
Kunnen machines de rol van kopende klanten overnemen? En kunt u de interactie met klanten overlaten aan AI? Een blik op drie belangrijke tech-trends voor het komende jaar laat zien hoe u ook binnen het mkb een stap voorwaarts kunt zetten.
Dit artikel bespreekt drie belangrijke technologietrends voor 2025, waarmee ook uw mkb-bedrijf in het nieuwe jaar voorop kan lopen.
De huidige ontwikkelingen in tech maken steeds meer mogelijkheden beschikbaar voor steeds meer organisaties. Niet langer zijn het de grote corporaties en merken die het alleenrecht hebben op vooruitstrevendheid. In plaats daarvan democratiseert generatieve AI. En bieden tech-ontwikkelingen mogelijkheden voor interne marktplaatsen en zelfs om te verkopen aan ‘klantmachines’.
Meer over tech: Hoe houdt u leuk werk leuk? (spoiler: met tech die werkt)
1 Automatische contentcreatie en klantinteracties
Generatieve AI ‘democratiseert’ in hoog tempo. Dat betekent dat steeds meer bedrijven daar gebruik van kunnen maken, ook binnen het mkb en als zzp’er. Dat biedt bijvoorbeeld mogelijkheden voor grafisch ontwerpbedrijven, om automatisch inspirerende concepten en voorbeeldontwerpen te maken. Of om specifiek in te spelen op klantvoorkeuren, bijvoorbeeld om sneller de gewenste ontwerprichting te bevestigen. Dit scheelt uren werk, waarna een handmatig ontwerp beter aansluit bij waar de klant behoefte aan heeft.
In meer brede zin kunnen organisaties automatisch content creëren, bijvoorbeeld voor blogs, social media posts en productbeschrijvingen. Het zijn vormen van content waarvoor generatieve AI steeds beter geschikt is. Tip: genereer content die specifiek is afgestemd op de doelgroep of de branche waarin u actief bent. Probeer je op die manier te onderscheiden van wat er al bestaat.
Chatbot 24/7
AI is bovendien heel goed geschikt om klantinteracties te automatiseren. Dat kan bijvoorbeeld met een chatbot die 24 uur per dag, 7 dagen per week vragen kan beantwoorden. Een slimme chatbot zorgt ervoor dat klanten meteen antwoord krijgen, in ieder geval op de meest gestelde vragen.
Benieuwd hoe u deze tech trend kunt implementeren, zonder grote investeringen?
- Begin met laagdrempelige tools, zoals ChatGPT en Canva’s AI-designtool
- Train de AI op bedrijfsspecifieke vragen, producten en content
2 Interne marktplaatsen voor productcategorieën
Een groeiend aantal bedrijven investeert in 'platform engineering'. Het gaat om eigen platformen, als een interne marktplaats. Dat maakt het bijvoorbeeld makkelijker om productcategorieën te beheren, processen te automatiseren en sneller te reageren op klantvragen.
Laat bijvoorbeeld een platform ontwikkelen om orders te beheren. Het is mogelijk om dit helemaal naar uw wens in te richten, volgens de bedrijfsprocessen zoals u die gebruikt. Als het lukt om handmatige processen te vervangen scheelt dat in de praktijk veel tijd. Producten komen sneller op de markt en het is makkelijker mogelijk om in te spelen op veranderende klantbehoeften. Benieuwd hoe u eenvoudig een platform ontwikkelt of laat ontwikkelen?
Bekijk bijvoorbeeld de mogelijkheden bij:
Flexibel platform
Vooral de input van klanten is belangrijk, als u denkt aan de ontwikkeling van een productplatform. Vraag ze om hun input. Probeer te achterhalen welke behoeften klanten hebben, om daar het platform zo goed mogelijk op af te stemmen. Begin klein en houd het platform flexibel. Dat biedt de mogelijkheid om functionaliteit of wijzigingen door te voeren, afgestemd op de voorkeuren van klanten.
Tip: vraag klanten actief naar hun ideeën en suggesties, om ze te betrekken bij de bedrijfsvoering. Dat versterkt de onderlinge band, waardoor klanten een sterkere betrokkenheid ervaren en waarschijnlijk meer loyaliteit tonen.
Meer inspiratie rond tech? 'Innovatie in hoogste versnelling: Tech4Business op Zandvoort'
3 Verkopen aan ‘klantmachines’
Een derde tech-trend voor 2025 is die van ‘klantmachines’. Dat zijn niet-menselijke klanten, die bestellen op het moment dat de voorraad opraakt of er meer ruimte nodig is. U kunt bijvoorbeeld denken aan een bedrijf in beveiligingscamera’s, dat slimme camerasystemen aanbiedt. Die systemen gebruiken cloudopslag, die na verloop van tijd vol kan raken. De machinale klanten kunnen automatisch microtransacties uitvoeren, op basis van vooraf ingestelde criteria. Op die manier bestellen ze bijvoorbeeld meer cloudopslag, als de ruimte vol begint te raken.
Om hierop in te spelen is het bijvoorbeeld een goed idee om producten en diensten aan te passen voor apparaten. Ontwikkel diensten met automatische updates, periodieke aankopen of onderhoud. U kunt denken aan slimme sensoren die zelfstandig onderhoud aanvragen. Of die zelfs nieuwe onderdelen bestellen, op het moment dat die nodig zijn. Er komt dan geen menselijke klant meer aan te pas, terwijl u toch kunt blijven verkopen.
Groene tech? 'Hoe u met technologie uw bedrijf 'vergroent': 4 tips'
IoT-ready
De verkoop aan ‘klantmachines’ vraagt om een experimentele fase. Begin bij voorkeur klein, meteen aantal producten die IoT-ready zijn (Internet of Things). Kies bijvoorbeeld voor producten of diensten die kunnen communiceren met mobiele apps. Monitor het gebruik en pas de bestelmogelijkheden aan, om in te spelen op de behoeften van klanten (en hun machines of apparaten).
Maak ten slotte heldere afspraken met uw leveranciers, bijvoorbeeld over de API-toegang en de bestelopties. Beperk bij voorkeur de capaciteit, zodat het vooral makkelijk is om ermee te werken. De betrouwbare en nauwkeurige data-uitwisseling is belangrijk om systemen zoals deze goed te laten werken. Het toont uw innovatie en vooruitstrevendheid, terwijl u gebruik maakt van bestaande systemen die om beperkte investeringen vragen.
Aan de slag met technologie? 'Innovatie met 5G en IoT'
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.
Deel dit artikel