Duurzaam ondernemen voor mkb: 4 vragen om u op weg te helpen
Duurzaamheid speelt in bijna elk aspect van ons leven een rol. Of het nu gaat om de herbruikbare bekertjes waar we onze koffie uit drinken of de windenergie die onze huizen van stroom voorziet: duurzaam denken en doen zijn nu de norm. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven en zeker ook voor het mkb. Maar wat als de 'groene' aanknopingspunten voor uw bescheiden mkb-bedrijf niet voor het oprapen liggen, hoe kunt u dan toch een begin maken met duurzaam ondernemen? En: wat betekent het nu echt om een ‘duurzaam’ bedrijf te zijn in de wereld van vandaag?
Duurzaamheid is een hot topic, ook in het bedrijfsleven. Maar hoe ziet duurzaamheid er eigenlijk uit in de context van een klein bedrijf? Aan de hand van vier vragen komt u er achter wat duurzaamheid in kleine bedrijven inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe u aan de slag kunt.
Succesvol ondernemen? Omarm de digitalisering! Hoe en waar te beginnen? Doe de Business Scan, binnen 5 minuten heeft u een passend advies.
1. Wat betekent duurzaamheid eigenlijk (voor een klein bedrijf)?
Door zijn complexe aard betekent duurzaamheid verschillende dingen voor verschillende mensen. En het wordt nog ingewikkelder wanneer het wordt toegepast op de zakenwereld. Immers: duurzaamheid kan veel verschillende vormen aannemen. Van het gebruik van lokale of op duurzaamheid gerichte leveranciers tot het gebruik van verpakkingen gemaakt van gerecycled materiaal, er is zo veel mogelijk. Duurzaamheid is in de praktijk een concept dat van gedaante verandert, waarbij geen twee bedrijven noodzakelijkerwijs hetzelfde beleid en dezelfde praktijken volgen.
Volgens de Harvard Business School (HBS) verwijst duurzaamheid in het bedrijfsleven naar "zakendoen zonder negatieve gevolgen voor het milieu, de gemeenschap of de samenleving als geheel". Volgens HBS kan duurzaamheid in het bedrijfsleven in twee hoofdcategorieën kan worden onderverdeeld: het effect van het bedrijfsleven op het milieu; en het effect van het bedrijfsleven op de samenleving.
Uiteindelijk is het doel van elk duurzaamheidsbeleid een positieve impact te hebben op één of beide gebieden.
2. Waarom is duurzaam ondernemen belangrijk (voor u)?
Terwijl duurzaamheid in het verleden een veel minder belangrijk aspect was van het bedrijfsleven, heeft de kwestie van klimaatverandering duurzaam beleid naar de top van de agenda gestuwd. Met de publicatie van het IPPC-rapport van de Verenigde Naties over klimaatverandering is de dreiging van de opwarming van de aarde voor onze planeet nog nooit zo duidelijk geweest. Veel wetenschappers en wereldleiders hebben publiekelijk verklaard dat de mensheid niet langer lijdzaam kan toezien bij deze monumentale uitdaging
Het gesprek over klimaatverandering kwam pas goed op gang tijdens de Conferentie van de Partijen, ook bekend als COP26, waar de wereldleiders en topwetenschappers in Glasgow bijeen kwamen om te onderhandelen over wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen. COP26 is voor velen een eye-opener geweest: iedereen, van individuen tot kleine bedrijven en regeringen, kan – moet – een steentje bijdragen.
In feite kan het voeren van een duurzame agenda niet alleen een voordeel zijn voor het milieu, maar ook voor uw bedrijf. Jessica Sansom, voormalig hoofd duurzaamheid bij Innocent Drinks (in Nederland bij veel supermarkten in het koelversschap), zei bijvoorbeeld dat Innocent door het invoeren van duurzaam beleid, zoals het werken met groenere leveranciers, de kwaliteit van de producten zag toenemen. Dus als een bedrijf als Innocent kan profiteren van groen ondernemen, waarom zou uw bedrijf dat dan niet kunnen?
Waar kunnen kleine bedrijven beginnen als het gaat om duurzamer worden? De volgende twee vragen gaan over hoe u uw reis om een groener bedrijf te worden op praktische wijze te beginnen.
“Dus als een bedrijf als Innocent kan profiteren van groen ondernemen, waarom zou uw bedrijf dat dan niet kunnen?”
3. Heeft u al een bedrijfsduurzaamheidsplan?
Zoals bij bijna alles is het opstellen van een actieplan altijd een goede eerste stap. Een duurzaamheidsplan kan uw bedrijf helpen de richting te bepalen die het nodig heeft om zowel milieu- als maatschappelijke duurzaamheid te creëren. Bovendien zal het ontwikkelen van een duurzaamheidsplan ook uw kennis over duurzaamheid vergroten, waardoor u en uw bedrijf in een betere positie komen om een positieve impact te hebben op de wereld om u heen.
4. En, wat zijn uw doelen?
Met een plan in de maak, kan het toevoegen van ambitieuze doelen u helpen de vooruitgang van uw bedrijf te meten in de richting van een duurzamer bedrijf. Bovendien zijn deze doelen een geweldige manier om uw groene intenties aan uw klanten te laten zien, aangezien moderne consumenten altijd op zoek zijn naar bedrijven die een duurzame agenda nastreven.
Maar uw ontwikkelingsdoelstellingen voor duurzaamheid hoeven niet te voldoen aan het niveau dat door multinationals of overheden is vastgesteld. Geen twee bedrijven zijn hetzelfde, wat betekent dat uw doelen niet noodzakelijk dezelfde zullen zijn als die van een ander bedrijf. Het stellen van haalbare doelen, zoals het verminderen van het plasticgebruik van uw bedrijf met een bepaald percentage, is cruciaal voor duurzaam succes.
Tot slot is het belangrijk om te erkennen dat duurzaam zijn niet zo eenvoudig is als het klinkt, vooral niet voor een klein bedrijf. Maar groen ondernemen betekent niet dat u alles moet investeren in duurzaamheid. Hoewel het geweldig is om duurzaamheid zo veel mogelijk na te streven, weten we dat de mate waarin elk bedrijf duurzaam kan zijn nooit hetzelfde is. Dus, doe wat u kunt, hoe groot of klein ook. Want elke verandering is beter dan geen verandering.
Heeft dit artikel u aan het denken gezet? Gefeliciteerd, u bent uw reis naar duurzaam ondernemen als mkb-bedrijf begonnen!
Speelt hybride werken in uw organisatie een grote rol en werken uw medewerkers overal en nergens? Heeft u als ondernemer medewerkers in uw team die veel on the road zijn - altijd en overal productief? Misschien wordt het voor u en uw medewerkers tijd voor een echte no-limits oplossing.
Hybride Vooruit
Alle collega's en klanten steeds verbonden met de zaak. Overal.
Deel dit artikel