FFtF: Omarming digitalisering én ‘groen’ maakt bedrijf succesvoller
Onderzoek van Vodafone heeft uitgewezen dat Fit For the Future-bedrijven succesvoller zijn. FFtF-bedrijven hebben duurzaamheid én aanpassingsvermogen in hun DNA, waardoor ze als eerste transformatieve technologieën omarmen en kansen grijpen. Met andere woorden: maakt u van digitalisering en ‘groen’ sleutelbegrippen in uw bedrijf, dan is uw kans op succes groter!
Als een bedrijf 'Fit For the Future' is, dan kan het toekomstige uitdagingen goed aan. Lees hoe deze bedrijven het Fit For the Future certificaat hebben verkregen:
Mijlpaal: Odd.bot eerste Fit For the Future-bedrijf in Nederland
Aectual verdient FFtF-certificaat met ‘innovatief vermogen’
Nurtio Technologies officieel FFtF: groene vingers, technologie & data
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over.

FFtF-bedrijven reageren niet alleen op verandering – ze omármen het. Door een onbedwingbare drang naar beter helpen ze de wereld van morgen vorm te geven voor klanten en de samenleving. Opvallend genoeg bleek uit het FFtF-onderzoek dat er ook een verband bestaat tussen ‘groene ambities’ en zakelijk succes.
Duurzaamheid is ook wat klanten steeds meer van bedrijven verwachten. Klanten verwachten van bedrijven niet alleen een eersteklas ervaring, ze bekommeren zich ook om wat bedrijven doen om duurzaamheid te waarborgen, zo wees het onderzoek uit. Van alle ondervraagde bedrijven zei 59 procent dat duurzaamheid een belangrijk strategisch doel is. FFTF-bedrijven leggen de lat nog iets hoger. 38 Procent van de FFtF-bedrijven zegt dat duurzaam zijn ”absoluut noodzakelijk” is voor de organisatie om te functioneren.
“Duurzaamheid is standaard, of zou dat in elk bedrijf moeten zijn. En dan niet alleen in tijden van voorspoed. ”
Ook verantwoord ondernemen
In het verlengde van duurzaamheid ligt verantwoord ondernemen, met sociaal verantwoord ondernemen en bedrijfsethiek als belangrijke speerpunten. 69 Procent van de bedrijven meent dat hun klanten willen dat ze een duidelijk ethisch standpunt innemen over sociale kwesties.
Duurzaamheid is standaard, of zou dat in elk bedrijf moeten zijn. En dan niet alleen in tijden van voorspoed. 69 Procent van de FFtF-bedrijven meent dat duurzaamheid tijdens de pandemie belangrijker is geworden voor hun organisatie. In tijden waarin het voortbestaan van bedrijven van cruciaal belang was, is duidelijk te zien dat FFtF-bedrijven voldeden aan de verwachtingen van de klant en zich daarom bleven inzetten voor duurzaamheid, ondanks de uitdagende tijden.
Duurzaamheid en de ESG-score
Een goede focus op ‘groen’ en duurzaam verhoogt bij veel FFtF-bedrijven ook de zogeheten ESG-score, dat is hoe een bedrijf scoort op gebieden als ENEnvironmental (milieu), Social (maatschappij) en Governance (bestuur). Dit verbetert uiteindelijk de bedrijfsprestaties en voldoet tegelijkertijd aan de verwachtingen van de klant.
Daarbij komt nog dat organisaties die nu meer investeren in het verbeteren van deze scores, vervolgens hun geloofwaardigheid vergroten bij kwesties die de komende jaren alleen maar urgenter zullen worden.
Klanten verwachten duurzaamheid
“Met de juiste denkwijze kunt u ook ‘Fit For the Future’ worden”, besluit het rapport. Hoe? Enerzijds door digitalisering en verandering te omarmen. Maar ook duurzaam denken en handelen speelt een rol: “Klanten verwachten ook van bedrijven dat ze duurzaamheid actief promoten en ethisch te werk gaan. Zet dus vanaf nu uw klanten centraal bij alles wat u doet. Blijf met hen in contact om hun veranderende verwachtingen te begrijpen en maak van duurzaamheid een zakelijke prioriteit.”
Download het 'Fit for the Future Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Ontvang het e-book
Meer leren over Fit For the Future? Lees ook de andere onderzoeken en white papers:
- Onderzoek: 14 procent bedrijven Nederland ‘Fit For the Future’
- Fit For the Future: in vijf stappen wordt uw organisatie het ook
- FFtF: Omarming digitalisering én ‘groen’ maakt bedrijf succesvoller
- 'Fit For the Future'-bedrijven: duurzaam meer kans dan ‘moetje’
- Hoe gaat u voor uw bedrijf de vertrouwenskloof tegen
Deel dit artikel