E-accessibility: zijn mensen met beperking écht welkom op uw site?
Een online bestelling plaatsen, een formulier invullen of even browsen door de laatste nieuwsupdates: voor meer dan 2 miljoen Nederlanders met een beperking zijn dit lastige of zelfs onmogelijke handelingen. Digitale toegankelijkheid, ofwel ‘e-accessibility’, is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend. Dat is op de eerste plaats schrijnend, maar ook zonde voor u als ondernemer. Hoeveel potentiële klanten loopt u mis door een 'slechte' website of app?
In juni 2015 treedt de wet EAA (European Accessibility Act) in werking. Deze Europese wet verplicht alle (semi) overheden hun digitale kanalen voor iedereen toegankelijk te maken. Daarmee moeten ze aan een aantal wettelijke eisen voldoen, zodat elke Europese burger (met of zonder beperking) alle digitale producten van de overheid zonder problemen kan gebruiken.
Twee miljoen Nederlanders kampen met beperkingen zoals slechtziendheid, doofheid, fysieke of mentale klachten. Tel daar de vergrijzing van onze samenleving bij op en het aantal consumenten met een beperking stijgt met rasse schreden.
Lees ook: 'Is uw website oké? Met deze actielijst kunt u ‘m checken'
Potentiële, trouwe klanten
Digitaal je weg vinden is voor veel mensen met een (visuele of auditieve) beperking een bron van frustratie. Nu zijn er allerhande tools in het leven geroepen zoals speciale toetsenborden, braille-apparatuur en tekst-naar-spraaksoftware. Het zijn hulpmiddelen die het hen enigszins mogelijk maken zich digitaal te bewegen. Tóch zijn veel websites en digitale kanalen totaal niet ingericht op het faciliteren van deze klantgroep. Want even snel online een pizzaatje bestellen? Dat is er op de website van de lokale pizzeria niet bij voor deze mensen.
Als ondernemer heeft u waarschijnlijk een véél grotere ‘range’ aan potentiële klanten dan u vermoedt. Althans, zolang u zich daar goed op inricht. Door verandering aan te brengen in de toegankelijkheid van uw digitale kanalen sluit u deze grote groep consumenten niet uit. Hoog tijd om daar werk van te maken!
Meer weten over het optimaliseren van uw website? Zie de 'Serie 'Digital Marketing': hoe u slim meer klanten en omzet scoort'
Wat kunt u doen?
Ga in gesprek en stel vragen - Nummer één antwoord op deze vraag is: communiceer en vraag om feedback!Als ondernemer bent u ongetwijfeld gewend om met enige regelmaat klant- en gebruikersfeedback te verzamelen. Het is ook de beste manier om te ontdekken waar eindgebruikers (met beperking) tegenaan lopen. Gelukkig zijn daar voor u als ondernemer goede partners voor. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse Stichting Accessibility. Samen met ondernemers en overheden onderzoeken zij hoe we onze digitale kanalen het beste kunnen inrichten voor mensen met een beperking. In samenwerking met ervaringsdeskundigen zetten zij een op maat gemaakt gebruikersonderzoek in werking en bieden ze concrete adviezen.
Heldere taal en schaalbare content - Maar u kunt uiteraard ook zélf de boer op met uw vragen rondom dit thema. Wat dacht u van een klanttevredenheidsonderzoek speciaal voor deze groep consumenten? Het samenstellen van een zo toegankelijk mogelijk formulier is het begin. Voeg in uw formulier beschrijvende teksten toe, zodat scherm- uitleesprogramma’s ze coherent kunnen lezen. Vermijd daarbij vakjargon en technische termen, die moeilijk uit te lezen zijn. Denk ook aan een heldere lay-out die op verschillende devices goed leesbaar is.
Denk in scenario’s en situaties - En doe dat bij voorkeur al aan de tekentafel met uw webbouwer. Hoe ziet de lay-out van uw digitale kanalen eruit bij slecht zicht? Is er voldoende kleurcontrast, zijn teksten schaalbaar en is uw kanaal geschikt voor toetsenbordafhankelijkheid? Net zo belangrijk zijn de tools die u kunt inzetten om mensen met een auditieve beperking tegemoet te komen. Videomarketing is voor veel ondernemers dé manier om hun klanten mee te nemen in hun verhaal. Door deze videocontent van ondertiteling te voorzien, nemen zij niet alleen de treinreiziger in de stiltecoupé mee in hun verhaal, maar ook hun consumenten met een auditieve beperking.
Bijkomend voordeel
Hoe toegankelijker uw website, hoe tevredener uw klanten, met of zonder beperking. Bovendien is ook Google ‘fan’ van websites die hun systeem zo toegankelijk mogelijk inrichten. Het gemak, maar ook het vertrouwen dat u daarmee uitstraalt leidt tot meer traffic en een hogere ranking in Google’s relevante zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor video’s die u publiceert met ondertiteling. Deze worden door Google namelijk sneller gevonden en geïndexeerd.
Vijf must-do’s voor toegankelijkheid
- Maak gebruik van alternatieve teksten onder afbeeldingen. Door te beschrijven wat er wordt afgebeeld, krijgen ook visueel beperkte bezoekers mee wat u wilt communiceren.
- Zorg dat u videocontent voorziet van ondertiteling.
- Vraag uw webbouwer rekening te houden met de WCAG 2.1 Criteria. Deze checklist ondersteunt u als ondernemer bij het ontwikkelen van uw digitale kanalen, maar helpt u ook bij het monitoren van de toegankelijkheid van uw digitale producten.
- Zorg voor een heldere structuur in uw koppen. Voor bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware is dit cruciaal; het helpt hen eenvoudiger te navigeren en onderscheid te maken.
- Maakt u gebruik van downloadbare Pdf-bestanden, zorg dan dat uw lay-out aan dezelfde eisen voldoet als uw website: herkenbare koppen, een herkenbare lay-out en heldere structuur.
Lees verder: 'Digital marketing serie #4: tips over de technische componenten'
Deel dit artikel