FFtF: Epic Agility, rock ’n roll op de werkvloer
Terwijl de pontjes richting Amsterdam Noord over het IJ pendelen, worden in de lichte trainingsruimte aan de Ruijterkade de laatste puntjes op de i gezet voor de volgende scrum-training. Op tafel ligt een kleine collectie VR-brillen. “We zijn er nog mee aan het experimenteren, maar dit is de toekomst”, glundert Jeroen Molenaar, oprichter van Epic Agility. E-scrum, agile coaching, VR-learning, het klinkt allemaal next level. Maar hoe Fit For the Future is Molenaar met zijn business?
Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Agile werken, scrums: Epic Agility in Amsterdam brengt het in de praktijk, dag in, dag uit.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over.
Het team van Epic Agility bestaat uit een bonte verzameling coaches en trainers. De coaches sturen dagelijks op locatie teams aan en de trainers houden zich dedicated bezig met het ontwikkelen van trainingen op het gebied van scrum en agile werken. Toen Molenaar in 2017 zijn bedrijf startte, waren dat overigens nog exotische termen. Hij begon met een kantoor aan huis, een klein team en dito opdrachtgevers. Maar al gauw groeide zijn business én zijn team. Het bracht hem onder meer naar India waar hij jaarlijks meerdere workshops in agile werken organiseert. The sky was the limit en Molenaar kon op cruise control, tot de coronacrisis op de deur ramde.
Wat was je eerste reactie?
“Hortend en stotend kwam de wereld tot stilstand, maar ik voelde dat ik direct moest handelen. Om me heen zag ik ondernemers in allerijl tijdelijke contracten de deur uit mieteren, er werd er rigoureus gesneden in personeelsbestanden. Ik deed in die periode het omgekeerde; ik nam juist een bups mensen aan, waaronder iemand die is gespecialiseerd in online learning. Dat was ook wel nodig, want we moesten knallen. Binnen een week kregen we het voor elkaar om al onze trainingen en coaching-programma’s om te tunen van fysiek naar online. Natuurlijk heb ik er wakker van gelegen, het zweet stond me soms letterlijk op mijn rug, maar ik merkte vooral dat ik het zó schitterend vond hoe snel we konden schakelen. Het hele team had zoiets van ‘we gaan dit keihard fiksen met z’n allen’.’’
“Wat wij hier doen blijft mensenwerk. Fysiek contact is zó belangrijk om dingen te kunnen absorberen.”
Vrijheid, plezier en passie
Terwijl Molenaar praat, klinkt in de naastgelegen ruimte muziek en horen we flarden van een geamuseerd gesprek. De sfeer in het kantoor is frivool; in de hoek bungelt een schommel, op de grond slingert een skateboard en een WC-bezoek wordt opgeluisterd door een hysterische discobal en brullende house. Het is exact waar Molenaar zich goed bij voelt. ‘Mensen moeten in vrijheid, met plezier en met passie hun werk kunnen doen. Pas als dát goed zit, kan je je focussen op de resultaten’
Is dat ook wat je verkoopt? Rock ‘n roll op de werkvloer?
“Gechargeerd, ja. Het komt erop neer dat we mensen bij andere bedrijven helpen hun werk beter te doen en hun product te verbeteren. En dat lukt alleen als mensen daadwerkelijk plezier en passie hebben in wat ze doen. Wij zijn er om managers en teams beter te laten samenwerken, elkaar feedback te laten geven die ervoor zorgt dat er meer begrip is, meer helderheid en meer efficiëntie.’’
Is je business blijvend veranderd na corona?
“In de kern niet. Wat wij hier doen blijft mensenwerk. Fysiek contact is zó belangrijk om dingen te kunnen absorberen. Mensen willen elkaar zien, aanraken, verbinding maken. Wanneer wij fysieke trainingen geven, hebben we ook het gevoel meer impact te kunnen maken. Tegelijkertijd omarm ik de waarde van online, want in sommige onderdelen van ons vak is het juist heel effectief. De theorie die bij onze trainingen hoort bijvoorbeeld, kan je uitstekend online aanbieden. Het kan verdieping brengen en mensen het gemak bieden om in hun eigen tempo te leren.’’
En hoe zit het met die VR-brillen?
“We zijn druk bezig met onderzoeken hoe we die techniek het beste kunnen gebruiken. Het stelt deelnemers van onze trainingen namelijk in staat om zich in een heel specifieke, fictieve situatie te begeven waarin ze hun skills kunnen oefenen. Een feedbackgesprek bijvoorbeeld, of een ontslaggesprek, kan je met virtual reality heel goed trainen. We merken dat deelnemers het een prettige manier van leren vinden. Bij trainingen met een acteur zie je toch vaak dat mensen er een beetje lacherig van worden. Met een VR-bril op hun hoofd zitten ze veel meer in een learning mode en is er meer focus. Maar ik ben ook druk met het ontwikkelen van autonome trainingen. Die zijn volledig virtueel en zonder tussenkomst van een trainer.’’
Ben je net zo wendbaar als de naam Epic Agility doet vermoeden?
“Dat denk ik wel. We kunnen razendsnel schakelen, dat hebben we wel bewezen. Dat doen we overigens wel binnen de kaders die voor ons goed voelen. We werken hier met een heel complementair team dat super nieuwsgierig is. We kijken onderzoekend naar de manier waarop ze impact willen maken en ons speelveld kunnen vergroten. Maar de grootste player zijn is niet ons streven. It’s not the strongest species that survive, but the most adaptable to change.’’
Kan je ook té wendbaar zijn?
“Ja. Wat je vaak bij grote bedrijven ziet, is dat er onder het mom van ‘agility’ tal van nieuwe projectjes en concepten wordt bedacht. Allemaal leuk, die nieuwe ideeën, maar je moet ze ook tot volwassenheid weten te brengen. Focus is cruciaal; nieuwe dingen bedenken is tof, maar ze afmaken (of afzwaaien) is nog belangrijker.’’
Is Epic Agility Fit For the Future?
“Dat denk ik wel. We zijn namelijk van de experimenterende soort. We filosoferen er ook op los; ‘wat wordt het nieuwe scrum en hoe ziet het nieuwe werken eruit?’ Agile werken en scrum is inmiddels commodity – een doodnormale zaak op de gemiddelde werkvloer. Dat is mooi, maar het maakt ons ook enorm eager om nieuwe methodes en processen te ontdekken waar we mee aan de bak kunnen.’’
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future 2021 Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Deel dit artikel