FFtF: Deze ondernemers bouwen de grootste voetbalclub ter wereld
Met het platform FC Urban brengt ondernemer Joep Lamme voetbalminnende Randstedelingen samen voor een partijtje ballen in de buitenlucht. Het volgende doel is glashelder: met een vernuftig stukje tech, gamification en data science wordt FC Urban de grootste voetbalclub ter wereld. “Fit For the Future? Let maar eens op”, grijnst Lamme.
Zin in een potje voetbal? De FC Urban app brengt je in contact met andere lokale voetballers zonder dat je lid hoeft te worden van een club. Een mooi voorbeeld van ondernemen met de kracht van digitalisering. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit For the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Lees meer over ons meest recente Fit For the Future onderzoek.
Gehannes met groepsapps, een spits die niet komt opdagen, een aanvoerder die de bal vergeet en hop, je hele zondagochtend valt in het water. Dat moest anders, vonden Joep Lamme en Kees Lohman, omstreeks 2017. Inmiddels staan de mannen aan het hoofd van FC Urban; een platform dat het voetbalminnend Nederland de optie biedt om op een laagdrempelige en vrijblijvende manier te voetballen zonder de verplichtingen van een vast team.
Voetballen op bestelling, is dat het idee?
“Ja, het is on demand. Dus als jij zin hebt om komende woensdagavond te voetballen, dan kan je je via de app inschrijven voor een partijtje bij jou in de buurt. Je hoeft verder nergens aan te denken en je zit niet vast aan trainingstijden, tenues, of andere zaken die nodig zijn voor een fatsoenlijk potje voetbal. Alles wordt gefaciliteerd; van de locatie, de bal, de hesjes, tot aan de scheids.’’’
Hoe begonnen jullie?
“Kees en ik werkten samen in de zakelijke netwerk-business toen we tijdens een brainstormsessie op dit idee kwamen. Als fervent amateurvoetballers voelden we dezelfde pijn: wat een geklungel. Het idee ontvouwde zich als vanzelf en we voelden direct: hier móeten we iets aan doen, hier is vraag naar. Niet lang daarna besloten we in het diepe te springen, zegden onze baan op en stortten ons volledig op FC Urban. Dat ging gepaard met een investeringsronde, want we hadden wel wat horse power nodig om een goede start te maken. En het fijne is, wanneer je zoiets pitcht, maak je automatisch een blauwdruk van wat er in je hoofd zit, we konden het trechteren naar iets heel concreets. En ons doel was ook al snel duidelijk: we willen de grootste voetbalclub ter wereld worden.’’
"Door slimme data-analyses kunnen we heel lokaal inspelen op de vraag."
Toen kwam corona. Teamsporten was uit den boze…
“Het spook corona, ja… Dat was heel pittig. Eenmaal op de rit, zagen we onze ledenaantallen met volle vaart kelderen. Desalniettemin hebben we de investering die we kregen juist aangegrepen om kennis op te doen, vooral op het gebied van tech en daar plukken we nu de vruchten van. We besloten dat een digitale transformatie noodzakelijk was en vonden in Mingle Sport de juiste partner die ons daarbij kon helpen.’’
FC Urban overleefde corona. Sterker nog, jullie startten een samenwerking met jullie Duitse equivalent MatchBase.
“We kwamen MatchBase tegen, een Duitse concurrent, die een waanzinnige app had ontwikkeld. Waar wij heel ‘lean’ begonnen en aftastend te werk gingen, hadden zij al een volledig, most loveable product in de markt gezet. We hebben ze benaderd en gekeken hoe we onze krachten konden bundelen. Helaas kwam hun project door covid stil te liggen, waarop we snel besloten om een bod te doen op hun technologie. Daardoor konden we op innovatief en technisch vlak een nieuwe slag maken. En niet alleen onze technologie ging op de schop. We gingen opnieuw aan de slag met het héle merk, een volledig re-design.’’
Een frisse jas, nieuwe tech-kennis; wat zit er nog meer in het vat?
“We zijn een data-driven business en we krijgen daardoor steeds meer slagkracht. We zitten nu op 19 duizend datacontactpunten en dat aantal groeit gestaag. Cruciaal voor ons, want op basis van die data halen we waardevolle informatie op, waardoor we onze service kunnen blijven optimaliseren. Maar we willen meer. Zo zijn we bezig met demografische en socio-economische data, waardoor we steeds beter kunnen inspelen op de (micro) lokale vraag.’’
“Op termijn willen we gaan inzetten op gamification. Kijk, in principe halen wij met ons platform het competitie-element weg. Het zijn individuele partijtjes, dus er zijn geen ranglijsten. Maar om onze leden enthousiast en eager te houden, willen we die competitie-trigger wel gaan toevoegen, maar dan digitaal.’’
Hoe moet ik dat voor me zien?
“Door middel van een tool die bijhoudt hoeveel wedstrijden jij als deelnemer speelt, hoe vaak je hebt gescoord, hoeveel assists je maakt en hoe vaak je in een winnend team zat, bijvoorbeeld. En dat aan het eind van je partijtje, je een highlight-video kan terugzien op het platform. Dat is waar we naartoe willen.
En met die ambitie zijn we een samenwerking aangegaan met Mingle Sport, die met slimme tech-oplossingen prestaties van amateurvoetballers bijhouden. Met behulp van artificial intelligence en machine learning kunnen ze individuele spelers identificeren en monitoren.’’
Denk je dat hetzelfde concept 10 jaar geleden even succesvol was geweest?
“Nee. Individueel-teamsporten is wat mij betreft een nieuw werkwoord. De behoefte om zélf te bepalen wanneer je sport, waar en hoe, is veel groter dan 10 jaar geleden. Daarnaast was de technologie er toen nog niet om het digitaal goed te faciliteren.’’
Hoe Fit For the Future is FC Urban?
“Zeer! We werken per kwartaal aan onze strategie, waardoor we die vrij snel kunnen herijken en hervormen. Bovendien hebben we inmiddels een technologie ontwikkeld die werkt, we lopen ermee op de troepen vooruit. De power zit ook in ons netwerk en investeerders die in ons concept geloven. En we zitten niet stil, we werken keihard aan een steeds groter wordende database, een hechte community van spelers die blijven komen en we kijken nu al uit naar het implementeren van het gamification-element; een soort dopamine voor onze leden.’’
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
In het nieuwste Fit For the Future Onderzoek (2022) hebben we gezien dat FFtF-ondernemers ook heel anders aankijken tegen innovatie, duurzaamheid en cyberveiligheid.
Download dan het 'Fit for the Future 2022 Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Deel dit artikel