Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Femke Furnée: “FEST wordt digital-first merk met boutique stores”

De combinatie van online en offline kan een merk sterk maken, weet Femke Furnée. Haar designmerk FEST verkoopt meubels in fysieke brand stores, via resellers en in een eigen onlinewinkel die vorig jaar op de schop ging om consumenten nog beter van dienst te zijn. “We hebben echt gas gegeven op de transformatie naar digital first.”

De oprichter van interieurmerk Fest over de wijze waarop online en offline elkaar kunnen versterken.

Mooie meubels waar je niet de hoofdprijs voor hoeft te betalen, daar had Femke Furnée behoefte aan toen ze haar eerste appartement inrichtte. Die bleken niet te bestaan: het was kiezen tussen massaproductie of peperdure designmeubels. Daarom besloot ze zelf het aanbod te creëren waar ze naar op zoek was. In 2013 richtte ze FEST op, een betaalbaar high-end interieurmerk. 

Femke Furnée

Omnichannel

Vanaf het begin hanteert FEST een onmichannel-businessmodel, al richtte het bedrijf zich in de startperiode vooral op het bedienen van de B2B-markt vanuit de showroom. Toen de vraag van consumenten steeds meer toenam, breidde FEST de webshop en fysieke winkels uit. Inmiddels verkoopt Furnées bedrijf meubels en woonaccessoires via vijf eigen brandstores in Nederland en België (Antwerpen, binnenkort ook in Gent), via ruim honderd resellers in twintig landen, aan de zakelijke markt – denk aan restaurants, hotels en kantoren – en via een voortdurend groeiende onlinewinkel. 

“We hebben de furniture viewer geïntroduceerd, waarmee consumenten een modulaire bank in alle mogelijke stoffen en opstellingen in 360 graden kunnen bekijken.”

Fysiek en online versterken elkaar

“Het marktaandeel van online is veel groter dan vijf jaar geleden, maar ik geloof dat fysiek en digitaal elkaar versterken,” zegt Furnée. “Dat er online steeds meer gekocht wordt, is geen verrassing. Maar wat volgens mij niet iedereen had verwacht, is dat de fysieke winkels zo’n belangrijke rol blijven spelen. Een groot deel van onze klanten oriënteert zich graag online en bezoekt dan onze winkels om de meubels in real life te bekijken en te testen. Vervolgens doen ze daar direct de aankoop, of later online.”

Online beleving

Digitaal ondernemen leidt tot meer sales, zegt Furnée, maar ook tot meer zichtbaarheid. “We bereiken en inspireren onze consument onder meer via e-mailmarketing, onze blog, social advertenties en onze eigen social kanalen.” Aanwezig zijn op social media is volgens de ondernemer voor elk merk een must: zo kom je in contact met fans. Bovendien kun je op social media inspireren én feedback krijgen. Voor FEST werken social media-advertenties en influencer samenwerkingen heel goed: ‘echt’ beeld van de producten, gewoon bij mensen thuis, wordt goed bekeken. 

Femke Furnée

Furniture viewer

De klantbeleving moet online en in fysieke winkels hetzelfde zijn, vindt Furnée, en als doel hebben de klant zo goed mogelijk te bedienen. Daarom kreeg de website van FEST in 2020 een zogeheten relaunch. “We hebben vele optimalisaties doorgevoerd om onze doelgroep beter tot dienst te kunnen zijn. Dat kunnen we helemaal nu we dit jaar de furniture viewer hebben geïntroduceerd, waarmee consumenten een modulaire bank in alle mogelijke stoffen en opstellingen in 360 graden kunnen bekijken.” 

Online interieuradvies

Online en offline zijn beide een plek voor inspiratie, beleving en service, zegt Furnée, en moeten elkaar daarin versterken. Ook online kun je nu bijvoorbeeld interieuradvies krijgen. Onze Design Specialists kijken dan met je mee en kunnen een ingetekende 3D-plattegrond van je huis maken, inclusief kleurschema. En advies geven over meubels, verf en verlichting, ook met producten van onze concullega’s. Zo kun je meteen zien hoe iets in je huis past. Meubels zijn vaak grote, dure aankopen, dus we maken het graag een beetje makkelijker. Ook online kun je mensen zelf laten ervaren dat het inrichten van je huis een supermooi en vooral leuk proces kan zijn.” 

Femke Furnée meubelen van FEST

Groot blijven denken

Dat Furnée haar eigen doelgroep is, helpt daarbij. “Bij alles wat we doen denken we: hoe zouden we zelf geholpen willen worden? Tegen welke dingen lopen we aan? Waar hebben wij behoefte aan? Hoe kan het anders of beter?” De meubelwereld is een traditionele wereld, waarin dingen vaak gebeuren omdat ze nou eenmaal altijd zo worden gedaan. Als je daar verandering in wilt brengen, moet je vernieuwen, zegt Furnée. “Wat ik van ondernemen heb geleerd, online en offline, is wel dat je groot moet blijven denken en dromen en nooit moet denken dat je er al bent. Ik blijf mezelf afvragen: what’s next? De eerdergenoemde furniture viewer is een goed voorbeeld van een manier waarop we onszelf blijven ontwikkelen bij FEST. Stapsgewijs gingen we van een paar best-selling modellen en stoffen naar het aanbieden van alle mogelijke samenstellingen. Blijven innoveren is noodzakelijk om de consument te blijven bedienen en te verrassen.”

Instore cinema: proefzitten op een bank

Over vijf jaar moet FEST een digital-first merk zijn met boutique stores in grote internationale steden, zegt Furnée die blijft geloven in een combinatie van online en offline ondernemen. “Via onze social kanalen willen we het verhaal van FEST, onze producten en onze consumenten vertellen. In onze brand stores laten we consumenten de producten fysiek beleven – dat doen we nu bijvoorbeeld met onze instore cinema in Amsterdam, waar je jouw toekomstige bank in rood velours kunt uittesten, en de flexwerkplekken in Rotterdam waar je een eettafelsetting kunt uitproberen. De webshop focust dan weer op advies, verkoop en een naadloze customer journey.” 

Wow-effect

Furnées ultieme droom: de wereld veroveren met een merk waarbij alles klopt. “Van lean en mean operations tot duurzame productie in een eigen fabriek en van een future lab waar we werken aan innovaties tot aan de perfecte customer service met een wow-effect. En alles daartussenin.”

Vodafone Business – “FEST wordt digital-first merk met boutique stores”

Retail Connect

Uw winkel verbonden

 Business Internet
 Mobile back-up
 Professionele wifi

Onderwerpen