FFtF: Hoe data science business beter maakt
Data: zodra het woord valt beginnen zijn ogen te twinkelen. Mark van Leest, oprichter van In2Intel raakt er niet over uitgepraat. Sinds 2019 bouwt Van Leest samen met een team talentvolle ‘techies ‘vernieuwende dataoplossingen voor onder andere CitizenM, AFC Ajax en Hollandse Nieuwe. ‘De wereld van data science heeft nog zóveel onontdekte potentie’, glimlacht hij. Maar waar zít die potentie precies? En hoe Fit For the Future is Mark met zijn business?
Dit artikel laat zien hoe data science de kansen van uw onderneming kan verbeteren. Lees meer over hoe u aan de hand van postcode-data uw klant beter leert kennen. Of: leer waarom permanente back-up van bedrijfsdata van levensbelang is voor het voortbestaan van uw bedrijf.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit For the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over.
Mark van Leest werkte ruim 12 jaar bij AFC Ajax, waar hij met succes een business intelligence afdeling op poten zette. Met waardevolle IT – en techkennis op zak, startte hij in 2019 zijn eigen business: In2Intel.
Wat is er zo interessant aan data?
“Ik hou van het disruptieve karakter van data. Door slimme inzet van data kun je hele bedrijven, organisaties en businessmodellen veranderen.’’
Leg eens uit?
“Voor Hyster Yale – een bouwer van grote vorkheftrucks – hebben we bijvoorbeeld een nieuw datamodel ontwikkeld, waardoor ze acht procent van hun kosten konden reduceren. In zo’n vorkheftruck zitten 300 sensoren die allerlei informatie verzamelen zoals brandstofverbruik, afstanden, maar ook gps-data. Aanvankelijk gebruikten ze die informatie alleen voor securitydoeleinden. Zonde, want uit die data konden ze véél meer halen. Wij hebben een model voor ze ontwikkeld waarmee ze op basis van die sensordata konden zien wat een machine precies kost en waar ze kosten op konden besparen. In veel gevallen leiden dit soort inzichten zelfs tot aanpassing van het businessmodel zoals As a Service.’’
“Over een tijdje kan iedereen overweg met datasystemen.”
Op welke plekken komen we jullie oplossingen nog meer tegen?
“In de hotelbranche bijvoorbeeld. Voor de hotelketen Citizen M hebben we een systeem ontwikkeld waarbij we alle data aan elkaar hebben gekoppeld. Uiteindelijk resulteert dat in een app waarmee je niet alleen een kamer kan boeken, maar ook op afstand kan inchecken en je kamer kan customizen. Die app kan alleen maar bestaan doordat we data uit verschillende boekingsystemen, klantgegevens en front officesystemen met elkaar integreren.’’
Wat doet al die data-integratie met het interpersoonlijke, fysieke contact tussen mensen?
“Goeie vraag, ik merk inderdaad dat mensen nog steeds huiverig zijn voor het begrip data. Ze hebben het gevoel gecontroleerd te worden en dat begrijp ik ergens wel. Er zijn veel grote partijen die nog steeds niet netjes met data omgaan. Toch zie ik data vooral als hulpmiddel, een soort ratio naast menselijke intuïtie. Om processen te doorgronden en te weten hoe ze werken, heb je data nodig. De inspanningen die je daar normaalgesproken voor benut, kan je nu inzetten voor extra service. Als je dataprocessen op orde zijn, kan je je veel beter focussen op extra elementen die de kwaliteit van je product of dienst verbeteren.’’
Hoe ziet de nabije toekomst eruit op het gebied van data?
“Ik denk dat een groot deel van de omslag zit in data citizenship. Dat wil zeggen dat steeds meer mensen met data kunnen werken en zelf koppelingen kunnen maken naar databases. Het is vergelijkbaar met de ontwikkeling van websitebouw. Twintig jaar geleden was de bouw van een website enkel weggelegd voor techneuten. Tegenwoordig kan iedereen dat zelf.’’
Als iedereen zelf aan de slag gaat met data, wat blijft er dan voor jullie over?
“Wij zitten aan de cutting edge van datatechniek. We zetten in op applicatie integratie en het ontwikkelen van nieuwe business – en leermodellen. Een belangrijk element daarin is het werken aan ‘the single source of truth’, waarbij alle lagen in een organisatie werken met één centrale databron, één waarheid. Niet alleen voor analytische doeleinden en inzichten, maar juist om data in te zetten als een asset.’’
Hoe Fit For the Future is In2Intel?
“We zijn heel fit. Niet in de laatste plaats omdat we werken met een uitermate jong team en kanjers op het gebied van data architectuur, proces – en dataoptimalisatie. We zijn 24/7 bezig met tech, data en weten precies wat we doen. Bij ons zijn technerds de grootste helden en die geven we graag het podium. Daarnaast hebben we de In2Academy; een speciaal traineeprogramma voor startende tech-studenten, die bij ons trainingen kunnen volgen, mee kunnen werken aan interessante cases, hun datakennis kunnen uitbreiden en de kans krijgen vast onderdeel te worden van ons team. Heel belangrijk, want zij zijn – net als data – de toekomst.’’
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Deel dit artikel