Fit For the Future: Jan Schoorl is vaak op workation – altijd digitaal
Jan Schoorl is succesvol ondernemer in lcd-displays. Zijn bedrijf Jamiepro heeft een kantoor, maar daar is hij lang niet altijd. Want voor anderen klinkt het alsof hij elke week op workation gaat: een deel van de week woont en werkt hij op Terschelling. ‘Het is heerlijk om, tussen het mountainbiken en kitesurfen door, in een strandtent aan het werk te kunnen zijn.’ Een abonnement met unlimited data is dan wel een must. Over het runnen van een bedrijf via remote access, videobellen en over mobiele klant- en ordersystemen. “Mijn iPhone is een mini-laptop geworden.”
Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Zo is het met Jamiepro van ondernemer Jan Schoorl. Waar hij ook is, Schoorl kan zijn bedrijf runnen dankzij goede digitale verbindingen - en zo doet hij dat.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over.
Video: wat is FFtF in het kort?
Toen Jan Schoorl in 2007 begon met een handeltje in digitale fotolijsten en gadgets, merkte hij dat er markt was voor productpresentaties op lcd-schermen. Nu levert zijn onderneming Jamiepro totaaloplossingen, met name voor de retail. Maar ook musea en openbare instellingen maken gebruik van zijn diensten. En dat gaat al lang niet meer alleen over het simpel tonen van een video. “Schermpjes zijn er tegenwoordig in alle vormen en maten. En ze worden steeds interactiever door sensoren. Als je langs loopt, begint een video te spelen en springt de LED-verlichting aan. Of je beweegt je hand boven een knopje om te kiezen welk product je interesseert.”
Jan Schoorl
Tip: ga naar de fabriek
Schoorl had vanuit een vorige werkgever ervaring met de branche en contacten in China. Hij reisde erheen en bezocht er allerlei beurzen, een essentiële stap voor startende ondernemers die ook een assortiment willen opbouwen. “Natuurlijk, je kunt vanuit huis samples bestellen, maar op een beurs zie je veel beter wat er allemaal te koop is.”
En, ook erg belangrijk: door erheen te gaan, leg je ook de juiste contacten met leveranciers. “Ik ben naar de fabrieken toe gegaan. Dat is heel waardevol, want je ziet meteen of ze er netjes werken, of dat er allemaal mensen op hun knieën op de vloer zitten te prutsen. Daarnaast leg je zo een waardevol contact met de fabrikant. Als er bij mij vroeger een product niet werkte, dan had ik de grootste moeite om me te beroepen op garantie. Nu kennen ze me persoonlijk en zijn ze altijd bereikbaar en welwillend. Op die manier kan ik mijn klanten ook betere garanties geven.”
“We kunnen, doordat we niet zo groot zijn, heel snel support geven en dat is key in deze branche. Mensen verwachten dat je binnen een aantal uur een antwoord geeft bij een probleem.”
Tip: huur een kraam op een beurs
Nog een tip voor starters: denk niet dat je alles online kunt doen, maar ga ook ouderwets met een kraampje op een beurs staan. “Dat kost wat, maar je kunt er heel goed klanten werven. Online zien die klanten maar een klein deel van je onderneming. Ze gaan niet je hele website doorspitten. Op een beurs hebben ze er een gezicht bij en jij kunt heel sturend zijn in welke informatie je ze geeft. En, het belangrijkste is: bestaande en mogelijk nieuwe klanten bezoeken die beurzen. Dus als je het goed doet, kun je hierdoor meer orders krijgen en de omzet verhogen.”
Klant wil sneller antwoord
Omdat Jamiepro direct inkoopt bij de fabriek, kan Schoorl zijn prijzen heel bescheiden houden. “En we kunnen, doordat we niet zo groot zijn, heel snel support geven en dat is key in deze branche. Mensen verwachten dat je binnen een aantal uur een antwoord geeft bij een probleem.” Ten opzichte van 15 jaar geleden moet Schoorl dus steeds meer ‘aan staan’, maar dat hoeft niet per se op kantoor te zijn. “We werken met een order- en klantsysteem waar je ook op je mobiel mee kunt werken. Daardoor kan ik mijn service altijd verlenen, waar ik ook zit. Mijn iPhone is een mini-laptop geworden.”
Unlimited data is voor Schoorl een must
Dat Schoorl overal online kan zijn, is onderdeel van zijn leven. Want hij pendelt een of twee keer per week tussen Heiloo en Terschelling. “Als ik onderweg ben, verbind ik mijn laptop altijd met een hotspot van mijn telefoon. Want of ik nou in de bus of op de boot zit, als een klant bijvoorbeeld een video stuurt van een probleem dat hij ervaart, wil ik die gewoon zonder problemen meteen kunnen bekijken.” Voor Schoorl is investeren in een snelle verbinding met unlimited data daarom vanzelfsprekend. “Op openbare plekken is vaak alleen een trage WIFI beschikbaar, net als in het openbaar vervoer. Als je dan lekker door wilt werken, is een eigen hotspot een must. En openbare WIFI is vaak slecht beveiligd. Op mijn eigen hotspot kan ik een beveiligde verbinding gebruiken.”
Personeel mag flexibel werken
Het kantoor in Heiloo huisvest nog één collega, al zit er uitbreiding aan te komen. “Maar,” zegt Schoorl, “ook zij kan met een telefoon en laptop overal aan het werk zijn. Als ze thuis wil werken, of ’s avonds, vind ik dat prima. Je moet je werk goed doen en wat je verder doet, is jouw zaak.” Toch is het noodzakelijk om geregeld bij elkaar op kantoor te zitten. “Als je online vergadert, ben je alleen maar aan het praten. Er is dan geen mogelijkheid om een stapje terug te nemen, even na te denken en dan pas weer wat te zeggen. Ook kun je in real life op een later moment nog even bij elkaar langs lopen als je je iets bedenkt. Online moet je daarvoor weer een meeting inplannen.”
Klantenservice is online
En is er een nadeel van werken op Terschelling? Je bent immers niet zomaar bij een klant, mocht er nood aan de man zijn. “Het is nog niet voorgekomen dat ik binnen 24 uur ergens moet zijn. Maar de boot gaat een paar keer per dag en ik heb in Harlingen een auto staan. Dus als het moet, kan ik overal in een paar uur zijn. Daarnaast kunnen we online, via ‘remote access’ op afstand hulp bieden. En we videobellen ook met klanten. Want dan zie je ook snel wat er aan de hand is.”
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future 2021 Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Deel dit artikel