Fit For the Future bedrijf Fonk: apps als empathische producten
Hoe maak je een digitaal product dat écht waarde toevoegt? Het team achter digital agency Fonk Mobile doet niet anders. Dirk Schlüter, een van de oprichters, vertelt: “Empathie voor onze eindgebruiker is de sleutel tot succes.”
Hoe maak je een digitaal product dat écht waarde toevoegt? Het team achter digital agency Fonk Mobile doet niet anders. Een mooi voorbeeld van een Fit For the Future-bedrijf dat digitalisering omarmt, dat gelooft in producten die iets wezenlijks toevoegen en daar een businessmodel bij heeft gevonden.
Leggen we Fonk Mobile langs de meetlat, dan zien we een typisch Fit For the Future bedrijf. Maar Hoe zat dat ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone leest u er meer over.
Korte animatie: wat is FFtF?
Hoi Dokter
Sinds 2010 werkt Dirk met een groeiend team (de teller staat momenteel op 21) aan apps die het leven van de gebruiker aangenamer maken. Zo ontwikkelde Fonk onder meer de app Hoi Dokter, een tool die kinderen begeleidt tijdens een ziekenhuisopname. Het is een sprekend voorbeeld uit Fonks rijke portfolio. ‘Empathische producten’ noemt Schlüter ze. ‘Het zijn digitale producten die mensen nader tot elkaar brengen of die waarde toevoegen aan het leven van de gebruiker’, legt hij uit.
Het is voorjaar in Amsterdam oud-West, waar het hoofdkwartier van Fonk is gevestigd. Op de achtergrond wordt hybride vergaderd, de sfeer is ontspannen, de koffie goed. Een uitgelezen moment om Dirk aan de tand te voelen over zijn business.
Wat moet je toevoegen om een waardevolle app te maken?
“We zorgen dat we precies weten wat de behoefte is van de gebruiker. We weten wat er speelt en kunnen ons goed inleven in de doelgroep. Daarnaast kijken we met een open blik naar maatschappelijke veranderingen die plaatsvinden. Tijdens de pandemie bijvoorbeeld, raakten mensen geïsoleerd in hun eigen digitale bubbel, waardoor er weinig persoonlijk contact overbleef. Dat motiveerde ons om juist de persoonlijke verbinding terug te brengen in ons werk, want daar was behoefte aan. Zo ontwikkelden we een app voor fotograaf Jimmy Nelson, waarmee gebruikers door middel van VR en AR samen de wereld achter zijn foto’s konden ontdekken. We zagen dat mensen uit hun luie stoel kwamen, het bracht ze samen. Datzelfde geldt voor de digitale spellen die we ontwikkelden voor Koninklijke Jumbo, waarbij we gebruikers motiveren om elkaar op te zoeken en samen te spelen.’’
“We zagen dat mensen behoefte hadden aan fysieke verbinding.”
Naast projecten voor opdrachtgevers ontwikkelen jullie ook je eigen producten. Waarom?
“Het zijn heel mooie projecten om aan te werken. De app Hoi Dokter bijvoorbeeld, is een idee dat ontstond bij onze medewerkers. Inmiddels loopt er een pilot bij meerdere ziekenhuizen om te valideren of de app inderdaad waarde toevoegt. Dergelijke initiatieven in de markt zetten en ze laten groeien brengt andere uitdagende disciplines met zich mee, die wij niet altijd in huis hebben. Daar zoeken we vervolgens partners voor. Hoe dan ook zijn deze projecten zeer waardevol en reflecteert het wat we kunnen.’’
De vraag naar digitale producten is immens. Hoe belangrijk is groei als het om jouw eigen bedrijf gaat?
“Het is een belangrijk doel, maar je hebt ook momenten van reflectie nodig, waarin je blij bent met wat je hebt. Wij zijn een tijd geleden Fonk Cape Town gestart. Kaapstad barst van het digitale en creatieve talent. Bovendien is er geen tijdsverschil. Het is een flinke investering die ons nu wel in staat stelt wendbaar te opereren en talent aan te trekken in een krappe arbeidsmarkt. We kunnen veel werk verzetten voor grote opdrachtgevers zoals ING en een groot Pensioenfonds, maar ook weer afschalen wanneer dat nodig is. Een hele fijne modus, in tegenstelling tot het grote, loggere apparaat dat we voorheen hadden. We groeiden te snel, waardoor we later op de blaren zaten. Een dure les.’’
Je werkt aan de producten van morgen. Ben je werkelijk op de hoogte van elke belangrijke trend in jouw tak van sport?
“We zitten er bovenop en we kennen de cyclus van nieuwe technologie door en door. In het begin heb je een high, dan is zo’n techniek het nieuwe alles. Daarna krijg je een dip en stort het in. Vervolgens komen de initiatieven bovendrijven die echt van waarde zijn. In dat stadium ontwikkelen wij onze producten. Niet klakkeloos, maar altijd vanuit onze kernwaarde ‘empathie’. Dat wil zeggen; met diepe interesse voor de eindgebruiker.’’
Hoe belangrijk is maatschappelijk verantwoord ondernemen?
“Wij hebben van nature de behoefte om te helpen. Dat is een hele oprechte, intrinsieke motivatie. We werken geregeld voor non-profit organisaties zoals New Bees – een organisatie die vluchtelingen helpt bij het vinden van een plekje op de arbeidsmarkt. Maar ik kijk ook graag naar hoe we het beide kanten op kunnen laten werken. Wij waren bijvoorbeeld nauw betrokken bij het initiatief van Essent om talentvolle studenten uit Zuid-Afrikaanse townships te leren programmeren. Dit programma zouden we graag op termijn nieuw leven inblazen met een geschikte partner. Hetzelfde geldt voor een aantal maatschappelijk betrokken startups waar we mee werken. We hebben veel ervaring met het bouwen van digitale producten, waarmee we startups aan een goede kickstart kunnen helpen. Omgekeerd leren we ook veel van hun bevlogenheid.’’
What’s next? Zijn de strategische lijnen voor de komende jaren al uitgezet?
“Globaal, ja. We hebben onlangs een harde keuze gemaakt om een deel techniek af te stoten en ons echt te richten op de voorkant – de user interface. Deze unieke interfaces in de vorm van een website of app, koppelen we aan de systemen die onze klanten gebruiken. Denk aan Salesforce en Microsoft. Die kunde en kennis zit echt in ons DNA, daar zijn we het beste in. Zo’n beslissing geeft focus en ruimte voor een volgende stap. Fonk is toe aan een nieuwe groeifase, maar wel volgens een plan. Lessen uit het verleden maken dat mijn compagnon Niels de Keizer en ik daar strategischer in handelen. We kijken kritischer naar wat voor opdrachten bij ons passen, hebben meer aandacht voor de balans in ons team.’’
Foto's: Fonk Mobile. Foto bovenaan: het team van Fonk met Dirk Schlüter midden achteraan.
Nog even de feiten. Wat is een FFtF-bedrijf?
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Deel dit artikel