Full Circle Clothing: duurzaam én tech-savvy ondernemen
In stijl, met tech savviness én een groen geweten bemachtigden de mannen achter Full Circle Clothing onlangs het Fit For the Future certificaat. En dat is niet zonder reden: met een vernuftig staaltje tech ontwikkelden Max van Bree en Constantin Wahle de fijnste circulaire fashion items, voorzien van een NFC Tag, dat realtime informatie biedt over de levenscyclus van het kledingstuk. Maar daar bleef het niet bij.
Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Na Odd.bot en FC Urban is Full Circle Clothing het derde bedrijf in Nederland dat het 'keurmerk' waard is. De basis onder FFtF is het FFtF-onderzoek, uitgevoerd onder 3.101 bedrijven in 15 landen. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.
Studievrienden Max en Constantin waren in het verleden betrokken bij duurzaamheidsprogramma’s voor onder andere Bonne Suits en Nike, waarna ze in 2020 zélf de stoere schoenen aandeden. Met hun missie om overconsumptie van natuurlijke hulpbronnen en textielafval in de fashionindustrie te bestrijden, richtten ze samen Full Circle Clothing op.
Tweemaal prijs
Full Circle Clothing biedt organisaties en bedrijven op maat gemaakte, circulaire kledingstukken die zijn gemaakt van 50% gerecycled en 50% biologisch katoen. Het terugnamemodel zorgt voor het recyclen van alle Full Circle Clothing-kleding tot nieuwe kledingstukken. Hiermee zijn Van Bree en Wahle een van de vooroplopers om aan de EU Green Deal wetgeving van 2030 te voldoen. En dat bleef niet onopgemerkt: De Europese Unie besloot onlangs de startup financieel te ondersteunen en VodafoneZiggo loofde het Fit For the Future certificaat aan ze uit.
Ook Fit For the Future-gecertificeerd: FC Urban. Lees er alles over.
Gefeliciteerd, mannen! Financiële steun van Europa én een Fit For the Future Certificaat.
Max: “Dat we dit voor elkaar hebben gekregen is te gek. Het bevestigt ons in onze missie en gedachte dat de duurzaamheid in de fashionindustrie kán.’’
Welke rol speelt tech in jullie onderneming?
Constantin: “Een sleutelrol. Techniek zit verweven door ons hele proces; van productie tot sales, tracking en recycling. Max: “Zo gebruiken we 3D-technieken om kleding en patronen te ontwerpen. Dat werkt niet alleen efficiënt, maar zorgt er ook voor dat we geen onnodige sample-rondes hoeven te doen en materialen gebruiken die schadelijk zijn voor het milieu en uiteindelijk de markt niet halen.’’’
Ook interessant: Fit For the Future-bedrijven zijn vaak ook vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid.
Dat is nog maar het begin, nietwaar?
Constantin: “Inderdaad. We stellen alles in het werk om de cirkel rond te maken, om zo duurzaam mogelijk te ondernemen en geen vezel te verspillen. Technologie helpt daarbij. Samen met tech-partner SERITAG ontwikkelden we een nieuwe interface voor NFC-tags (Near Field Communication Tags) in kleding. Deze biedt real time informatie over de levenscyclus van een kledingstuk, de prijstransparantie, en het materiaalonderhoud.’’
John van Vianen, Executive Director Zakelijke markt VodafoneZiggo: “Full Circle Clothing laat op gebied van technologie en duurzaamheid binnen de fashionindustrie zien dat het beter kan en moet. Hun ambities zien wij als een inspiratiebron voor anderen, niet alleen in de fashionsector, maar ook voor ondernemingen daarbuiten. Daarom ondersteunen wij hen graag met het Fit For the Future-certificaat.”
En terwijl Max en Constantin nieuwe kledingstukken ontwikkelen, worden versleten items gerecycled en klaargestoomd voor een nieuw leven. De mannen werken hard want niet alleen de zakelijke markt, maar ook de consumentenmarkt heeft oren naar hun producten.
Lees over Odd.bot, het eerste Fit For the Future bedrijf in Nederland.
"Digitalisering is steunpilaar voor duurzaamheidsconcepten"
De zaken gaan goed, maar is er ruimte om te gedijen? Oftewel: hoe agile zijn jullie?
Max: “We investeren niet in oplossingen die we over een jaar weer in de prullenbak kunnen gooien. We willen iets bouwen dat blijft, de basis. En om die basis heen, werken we aan oplossingen die plooibaar en aanpasbaar zijn zonder al te grote inspanningen. We hebben een fijne externe poule aan technische krachten die ons daarbij helpen. Rekken en krimpen (als het moet) kunnen we prima.’’
What’s in store voor FCC? Hebben jullie de (technologische) lijnen voor de komende jaren al uitgezet?
Constantin: “We hebben een road-map voor de komende jaren. Daarin is kennisoverdracht de belangrijkste pijler. Met ons concept willen we ook andere merken een stap verder helpen in circulariteit en duurzaamheid van hun producten. Niet alleen in de fashion-industrie, maar ook daarbuiten. Max: “Er zijn veel merken die wel duurzaam wíllen werken, maar die verzanden in allerlei excuses, waardoor duurzaamheidstrajecten niet echt van de grond komen. Zonde. Wij bewijzen dat het ontwikkelen van een duurzamere fashion-business weldegelijk mogelijk is. Mogelijk, maar ook beter voor mens en planeet.’’
Een andere kandidaat voor het officiële FFtF-certificaat: 'Groeiwonder Probo'
Hoe scoort u op de FFtF-criteria?
Kunt u als ondernemer, net als Joep Lamme, de vijf criteria van waterdichte antwoorden voorzien? Wellicht komt u met uw bedrijf dan ook in aanmerking voor een officieel FFtF-certificaat.
Check 1: De toekomst is één grote speeltuin - Zijn plotselinge koerswijzigingen eerder een lekkere uitdaging dan een struikelblok? Wendbaarheid en een positieve mind-set zijn cruciaal voor een Fit For the Future-ondernemer. Zij zien verandering als ultieme challenge, kijken met honger de toekomst in en zijn in staat ook hun medewerkers mee te nemen in hun can-do-mentaliteit.
Check 2: Innovatie is de hoeksteen - Voor een Fit For the Future-ondernemer is techniek de sleutel tot vooruitgang. Ze omarmen tech-innovaties en zijn niet bang te experimenteren. Voor deze ondernemer is digitalisering geen verplicht nummertje, maar een wezenlijk onderdeel van het businessmodel.
Check 3 Digitalisering is de slagader - Kunt u naadloos in de huid van uw afnemer kruipen? Dan bent u aardig op weg. Een FFtF-ondernemer weet precíes hoe hij zijn klanten optimaal kan bedienen. En dat de klanteis per week kan verschillen, daar heeft deze ondernemer al op voorgesorteerd. Aandacht voor de afnemer is prioriteit, nét als de aandacht voor duurzaamheid. Deze ondernemer neemt met schwung zijn verantwoordelijkheid.
Check 4: Talent oogsten door flexibiliteit - De FFtF-ondernemer heeft een neusje voor (groeiend) talent en is niet bang daarin te investeren. Deze ondernemer wéét dat talent en drive gedijt bij ondersteuning en vrijheid. Flexwerken of remote knallen? Deze ondernemer zorgt ervoor dat alle medewerkers kunnen excelleren op hun eigen manier
Check 5: Nieuwe technieken zijn gouden business opportunities - Zet u uw tanden graag in nieuwe techniek? Laveert u met optimisme en flexibiliteit tussen handmatige en geautomatiseerde processen? Dan heeft uw business een streepje voor. De FFtF-ondernemer is niet alleen zélf nieuwsgierig, maar weet de juiste teams aan te sturen en te trainen in de route naar innovatie. Deze ondernemer is een realist, maar vooral vastberaden om te profiteren van nieuwe technologieën die productiviteit verhogen en positieve invloed hebben.
Maak uw bedrijf Fit For the Future - leer van het e-book!
Kom alles te weten over Fit For the Future en hoe u uw bedrijf voorbereidt op de toekomst. Een groene toekomst!
Ontvang het e-book
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Deel dit artikel