Fit For the Future: in vijf stappen wordt uw organisatie het ook
‘Fit For the Future’-bedrijven zijn aantoonbaar succesvoller en zijn beter in staat uitdagingen aan te gaan, zo laat het Fit for the future rapport 2021 zien. Ondernemers en medewerkers van deze bedrijven denken én doen anders, waardoor zij beter door crises – denk aan de pandemie – komen. Toch behoort slechts 14 procent van de bedrijven in Nederland tot de ‘fit for the future’-kopgroep. Hoe kunnen ondernemers met hun bedrijf ook FFTF worden?
Bedrijven die ‘Fit For the Future’ willen worden, dienen hun technologische toekomst actief te plannen. Ook zal de organisatie met gemak moeten meebewegen met de behoeften van veeleisende klanten, zegt het Fit For the Future onderzoek van Vodafone Business..
Animatie: wat is FFtF?
Uit het onlangs gepubliceerde rapport komt naar voren dat 86 procent van de Nederlandse bedrijven in enige mate een achterstand heeft op de kleine kopgroep van FFtF-bedrijven. Wie daar bij wil horen, doet er volgens de onderzoekers goed aan de technologische toekomst van de organisatie actief te plannen. Ook zal er in de organisatie een flexibele en vertrouwensvolle bedrijfsmentaliteit moeten ontstaan, die er mede voor zorgt dat het bedrijf met gemak kan meebewegen met de behoeften van veeleisende klanten.
Dat alles lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe pak je dat als mkb-ondernemer aan? Het ‘groeipad’ naar FFtF begint bij een goed begrip van de drie echte uitdagingen van vandaag:
- Voldoen aan de eisen van de klant en deze eisen overtreffen in een steeds veranderend landschap.
- Soepel navigeren door de hybride wereld waarin flexibiliteit en werken op afstand centraal staan.
- Een goed begrip hebben van het eindeloze potentieel van technologie – en hoe technologie het bedrijfsleven transformeert.
“Digitale transformatie stelt het aanpassingsvermogen van organisaties op de proef. De instelling van een bedrijf wat technologie betreft is cruciaal!”
Hoe kan een bedrijf FFtF worden: vijf essentiële stappen
Het belangrijkste advies van het Fit For the Future rapport 2021 is om vooral op een positieve manier om te gaan met technologie. En: gebruik slimme oplossingen om uw bedrijf te versterken. 'Fit for the future'-bedrijven passen zich sneller aan onze digitale wereld aan dan de rest en treden over het algemeen eerder buiten hun comfortzone om nieuwe technologie te omarmen. Een bedrijf kan FFtF worden door deze vijf stappen te doorlopen:
- Stap 1 - Denkwijze en instelling zijn cruciaal om ‘Fit For the Future’ te worden. Door aanpassingsvermogen te hebben, actief toekomstplannen te maken en positief te blijven, creëren ondernemers een mentaliteit onder medewerkers waardoor hun bedrijf in eventuele moeilijke tijden sterk kan blijven.
- Stap 2- Digitale transformatie stelt het aanpassingsvermogen van organisaties op de proef. De instelling van een bedrijf wat technologie betreft is cruciaal! Als een bedrijf bereid is de digitale wereld te omarmen en vooruitgang te boeken, dan begint het met het belang inzien van een routekaart. Zorg er voor dat het bedrijfsmodel en de bedrijfsaanpak digitalisering ondersteunt.
- Stap 3- Zorg dat u veranderende klanteisen soepel kunt bijbenen. Klanten worden steeds veeleisender. Ze maken veel gebruik van een digitale omgeving om toegang te krijgen tot bedrijven, waar en wanneer dan ook. Hoewel de digitale omgeving belangrijk is, verlangen klanten echter nog steeds een persoonlijke ervaring. Zet dus vanaf nu klanten centraal bij alles wat u doet. Blijf met hen in contact om hun veranderende verwachtingen te begrijpen en maak van duurzaamheid een zakelijke prioriteit.
- Stap 4 - Inzicht in de behoeften van werknemers is cruciaal voor behoud en werving. Medewerkers verwachten maximale ondersteuning op het gebied van flexwerken en werken op afstand. 'Fit For the Future'-bedrijven begrijpen dit en realiseren zich hoe belangrijk flexibele werkregelingen voor werknemers zijn geworden.
- Stap 5 - 'Fit For the Future'-bedrijven zijn optimistisch over het potentieel van technologie. Ze vinden de balans tussen handmatige en geautomatiseerde processen. Ze geven teams de juiste training en ondersteuning om de productiviteit te verhogen en positieve invloed te hebben. Maar tegelijkertijd zijn ze zich bewust van de uitdagingen betreffende technologie, maar ook vastberaden om te profiteren van de nieuwe mogelijkheden.
Vodafone Business: gids op weg naar FFtF
Bedrijven staan er niet alleen voor in hun groeipad richting een goede FFtF-score, onderstreept Martijn van Lieshout, Marketing Director B2B bij VodafoneZiggo, dat het Fit for the Future onderzoek liet uitvoeren. “Als het rapport één ding heel duidelijk maakt, dan is het dat de mindset over verandering en adoptie van nieuwe technologie een grote rol speelt in de mate waarin een bedrijf ‘future fit’ en succesvol is.”
Volgens Van Lieshout is VodafoneZiggo als geen andere organisatie in staat bedrijven FFtF te maken. “Als wereldwijd opererende, innovatieve speler in het dynamische IT- en telecomlandschap zien wij het als onze missie om ondernemers en beslissers rond technologie uit te dagen en te helpen om de nieuwste technologie te omarmen om zo slimmer te kunnen werken.”
VodafoneZiggo loopt, zegt Martijn van Lieshout, voorop als het gaat om wereldwijde uitrol van de nieuwste technologie zoals 5G, IoT, security en SD-WAN. En, zegt hij: “Wij helpen deze technologie begrijpelijk te maken en concreet in proposities te vertalen die ondernemers helpen de uitrol en adoptie van technologie succesvol te laten verlopen. Mijn boodschap aan ondernemers: laat u inspireren en informeren over technologie op onze nieuwe content platform V-Hub. Vergelijk de mogelijkheden en ontvang in slechts enkele minuten een advies via onze Business Scan of plan een adviesgesprek over slim en veilig werken met onze adviseurs.”
Download het 'Fit for the Future Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.
Deel dit artikel