Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Get Connected: hoe grijpt de mkb’er digitale kansen?

Het Utrechtse hoofdkwartier van VodafoneZiggo was deze week het decor van Get Connected, hét evenement voor ondernemers die digitale uitdagingen met beide handen vastgrijpen om het verschil te maken. Toonaangevende ondernemers waaronder Eva de Mol (CapitalT), Ron Simpson (The Avocado Show) en Ginny Ranu (Who Knows Ginny) namen deel aan het digital expert-panel. 

VodafoneZiggo organiseerde het Get Connected evenement in samenwerking met MKB-Nederland. “VodafoneZiggo en MKB-Nederland delen dezelfde ambitie, namelijk het ondersteunen van ondernemers in de digitaliserende economie”, aldus Fleur van Beem, strategy director bij VodafoneZiggo. 

Hoe blijf je relevant in een snel veranderende, digitaliserende markt? Hoe kan je als mkb’er groeien en digitale ontwikkelingen volop benutten? Het waren dé vraagstukken waar de ondernemers zich tijdens Get Connected in vastbeten. Zo ook Ginny Ranu.

Ginny Ranu: doorgewinterd netwerker

Ranu is creatief ondernemer en oprichter van meerdere platforms waaronder Who Knows Ginny; een online advertentieplatform waar vacatures en influencer-marketing samenkomen. Ranu is overigens geen ‘new bee’ in de branche. In het verleden bouwde ze een succesvol advertentieplatform op voor vacatures in de creatieve industrie. Als doorgewinterd platformbouwer en netwerker kent Ranu de uitdagingen die komen kijken bij het creëren van digitale community’s. 

Ranu: “In 2013 was ik één van de eerste platformbouwers die vacatures naar social media bracht. Veel advertentieplatforms waren daar toen nog huiverig voor, bang dat recruiters er met de buit vandoor zouden gaan. Zo zit ik niet in elkaar, ook toen niet. Mijn primaire doel is het connecten van mensen en daar heb je nu eenmaal een breed publiek voor nodig. Bovendien zag ik dat mijn doelgroep die sociale, digitale context nodig had. Op mijn Facebookpagina maakte ik het ze zoveel makkelijker; ze hoefden alleen nog maar een e-mailtje te sturen om te solliciteren. Wat dat betreft is ‘social’ mijn unique selling point geworden.”

Get Connected: hoe grijpt de mkb’er digitale kansen?

Ron Simpson: “Ondernemende creatief”

Eveneens in het panel: Avocado Show-oprichter en award winning ondernemer Ron Simpson. Hij ontwikkelde verschillende grote concepten in de horeca – en entertainment business en weet als geen ander waar de ondernemersuitdagingen liggen als het gaat om digitalisering.  

Simpson: “Ik ben een ondernemende creatief en doe bij voorkeur alleen dingen waarvan ik weet: ‘daar ben ik goed in’. En dat ligt doorgaans niet in het operationele vlak. Daar heb ik óf goede mensen voor nodig, óf de juiste digitale tools. Een jaar geleden ging ik op zoek naar de ideale persoon die een deel van de planning en bedrijfsmatigheden kon overnemen. Daarin slaagde ik niet, dus ben ik me gaan verdiepen in AI. Er bleken waanzinnige AI-gestuurde tools te zijn waardoor ik dacht: ‘ik heb die persoon eigenlijk helemaal niet nodig’. Sterker nog, het zorgde ervoor dat mijn bestaande team nog efficiënter kon werken. In die zin hebben we een voltallig personeelslid vervangen voor AI.”

Maar is AI dan echt de heilige graal in ondernemersland? Simpson schudt zijn hoofd: “Nee, niet per sé. Tech kan enorm veel voor ondernemers betekenen, maar je moet niet blind inzetten op dertig verschillende AI-tools omdat je mee wilt doen. Kies bewust voor die ene tool die bij je ondernemingsperspectief past, die winst én tijd genereert. En neem je team daarin mee, want uiteindelijk zijn zij de schakels die zo’n tool functioneel maken.”

Ook interessant: 'Investeren in medewerkers betaalt zich drie maal terug'

Get Connected: hoe grijpt de mkb’er digitale kansen?

Eva de Mol: expert in ondernemen

Naast Simpson: Eva de Mol, expert op het gebied van ondernemerschap en technologie. Ze is oprichter van CaptialT, het eerste Nederlandse investeringsfonds in technologie en startups. “Bij CapitalT investeren we in B2B-software en AI. Twee jaar geleden investeerden we in een bedrijf dat outbound sales automatiseerde. Op dat moment waren ze ontzettend uniek, één van de weinige spelers die dat deden. Niet veel later werd ChatGPT gelanceerd wat binnen no time mainstream werd. Sindsdien is het de vraag of het bedrijf waarin we investeerden het nog wel gaat redden.” 

Het is exemplarisch voor de technologische golf waar tech-ondernemers op mee moeten zeilen. Wat vandaag topnotch is, kan morgen worden weggevaagd door een nog betere, efficiëntere technologie.  

De Mol: “Het gaat supersnel en om die reden kijken we bij CaptitalT voornamelijk naar hoe ondernemers die AI gebruiken klantproblemen kunnen oplossen, tractie kunnen genereren en uiteindelijk een blijvend businessmodel kunnen creëren.” Het zijn pittige uitdagingen voor digitale makers, maar hoe zit het met de ondernemers die hun diensten afnemen? De mkb’er die een keuze moet maken uit al die verschillende tools en AI-oplossingen? Ginny Ranu ís zo’n ondernemer. 

Verder lezen over werk: 'Hoe houdt u leuk werk leuk? (spoiler: met tech die werkt)'

Get Connected: hoe grijpt de mkb’er digitale kansen?

Trial & error

Ranu: “Het is een kwestie van trial & error, als je het mij vraagt. In de praktijk zal AI je business niet direct naar een next level brengen, want zo werkt het ondernemen gewoon niet. Maar het kan je wel helpen. Wat AI betreft, zou ik mkb’ers aanraden om verschillende tools te proberen en gebruik te maken van proefperiodes waardoor je niet direct vastzit aan allerlei abonnementskosten. Neem ook de tijd om te onderzoeken welke tools binnen een bepaald tijdsbestek daadwerkelijk efficiëntie opleveren.” 

Leendert-Jan Visser, algemeen directeur MKB-Nederland: “Ondernemend Nederland heeft ontzettend veel potentie als het gaat om tech. Ondertussen merk ik dat er een grote groep mkb’ers is die graag wilt, maar zich met moeite een weg baant door de tech-jungle.” Uit het publiek klinken instemmende geluiden. Het honderdkoppige publiek, bestaande uit mkb’ers en tech-makers splitst zich op in kleine groepjes, klaar om het gesprek aan te gaan met Ginny, Eva en Ron.  

Visser: “Je voelt aan alles dat hier waardevolle kennis wordt gedeeld. Die guidance hebben mkb’ers nodig.”

V-Hub maakt het persoonlijk

V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.