RIBWNR: nieuwe oplossingen voor verouderde ICT-omgeving in zorg
Hoe zorgt uw IT-team dat het de regie houdt? Dat uw organisatie de middelen heeft om leveranciers aan te sturen? En specifiek binnen de zorg, dat er zoveel mogelijk budget overblijft voor de zorg en dat de technologie de zorgmedewerkers zo goed mogelijk ondersteunt? Senior Adviseur ICT en CISO Stefan Appelhof van RIBW Nijmegen & Rivierenland (RIBWNR) vertelt hoe zijn organisatie het aanpakte.
RIBW Nijmegen & Rivierenland is een organisatie die specialistische begeleiding biedt aan mensen met een ernstige psychische kwetsbaarheid, gericht op persoonlijk en maatschappelijk herstel. 430 Professionals en 70 vrijwilligers begeleiden 1.500 cliënten vanaf 18 jaar. Het werkgebied loopt van Culemborg tot en met Groesbeek. De Serviceorganisatie, met onder andere de teams Gezonde Bedrijfsvoering, Mens & Gezondheid en Herstel & Gezondheid, ondersteunt de zorgprofessionals bij het leveren van passende dienstverlening.
De beperkingen van een verouderde ICT-omgeving
Appelhof: "We stonden met onze ICT-infrastructuur op het punt om keuzes te maken. De hardware was verouderd en licenties liepen af. Om volgens onze strategie te bewegen naar een regieorganisatie hebben wij gekozen voor een ICT-partner die een totaaloplossing kon aanbieden. Voor de gehele lifecycle. Dus inclusief de internetverbindingen, het beheer en de support. Ook moest de infrastructuur klaar zijn voor het toenemende aantal applicaties in de cloud en toekomstige SaaS-diensten."
Ook interessant: 'Techsplainer video: hoe ziet de ideale cloud werkplek er uit?'
Bredere ontwikkeling naar de cloud
De situatie van RIBWNR's IT-afdeling is zeker niet uniek. Veel organisaties in de zorg, maar ook daarbuiten, zien de verschuiving van on-premise naar online. Steeds meer grote applicaties zoals de elektronische patiëntendossiers, Microsoft en Google leveren hun diensten vanuit de cloud. En traditionele netwerken worden vervangen door internet met een SD-WAN oplossing.
"Voor ons was vanaf het begin belangrijk dat de nieuwe partner snapte waar de pijnpunten zaten", aldus Appelhof. "Dat ze begrepen waar wij tegenaan liepen en wat er opgelost moest worden. Bovenaan ons wensenlijstje stonden: meedenken, flexibel opstellen en een hands-on mentaliteit. Uiteraard kwamen direct daarna: een goed doordachte oplossing en zeker ook een competitieve prijs. Tijdens onze oriëntatie bleek het team van Vodafone Business op deze punten het best te scoren."
Meer over de cloud: '3 manieren waarop cloud technologie uw bedrijf duurzamer maakt'
Mooie uitdaging
Voor het team van Vodafone Business lag er een mooie uitdaging. Al snel bleek dat een Cisco Meraki oplossing hier het best zou passen. Het netwerk was aan een upgrade toe en daar konden SD-WAN, switches en access points van Cisco Meraki een plek in krijgen. Dat voldeed aan alle wensen die in de gesprekken ter tafel waren gekomen. Wel was er een bijzonder aandachtspunt, namelijk het feit dat RIBWNR ook gebruikmaakt van een lokale glasvezelring, het plaatselijke Telemann-netwerk. De kunst was om ook deze locaties op dit afzonderlijke netwerk in te passen in de totaaloplossing.
Flexibel omgaan met verrassingen
Appelhof vertelt: "Onze organisatie is continu in beweging. Ook tijdens het project hebben we onze wensen en voorwaarden nog wel eens moeten aanpassen." En met een grijns: "Een mooie gelegenheid voor het team van Vodafone Business om hun flexibiliteit in praktijk te laten zien."
Zo bleek gaandeweg ook dat de Telemann-ring niet alleen een ring was, maar dat er diverse losse locaties deel van uitmaakten. Door een ingenieus redesign van de oplossing kon ook dit worden opgelost. Een belangrijke succesfactor was het formeren van gezamenlijke teams. "Die teams konden hun input in een gedeelde omgeving verzamelen en voor elkaar toegankelijk maken. Dat heeft zeker bijgedragen aan een soepel en efficiënt verloop van het hele project."
Nog een ondernemersverhaal over de cloud: 'ANWB Rijopleiding op Vodafone Cloud Workplace: “Stap in de toekomst”'
Volop voordelen
Gevraagd naar de voordelen van de nieuwe werkwijze hoeft Appelhof niet lang na te denken. "Onze teams en zorgprofessionals werken vanuit verschillende Wooncirkels op diverse locaties, en die laatste wijzigen ook nog wel eens. Gelukkig is het voortaan veel eenvoudiger om een locatie toe te voegen, omdat de configuratie vanuit de Meraki oplossing direct in een nieuwe locatie gezet kan worden.”
“Wat ook scheelt: onze cliënten gaan rechtstreeks het internet op zodat het netwerk niet wordt belast. Verder hebben we voortaan betere wifi-dekking op de locaties, wat belangrijk is voor de medewerkers. Naast onze ISO27001-certificering voor informatiebescherming zijn er nu ook grote stappen gezet om aan de NIS2-regelgeving te voldoen. En voor onze bescheiden IT-afdeling is een grote wens in vervulling gegaan: we kunnen onze expertise nu ook op strategisch en tactisch niveau inzetten voor de zorgprofessionals en cliënten."
Lees meer
Meer informatie en inspiratie opdoen? Via deze link leest u meer over de toekomst van de zorg. Ook kunt u hier een e-book downloaden over smart healthcare, met daarin praktijkcases, concrete oplossingen en kansen voor innovatie.
Deel dit artikel