Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Hybride werken in retail en horeca? Zo kan het

Jan Meerman (INretail)

Wie voor corona nog dagelijks naar kantoor ging, weet inmiddels wel beter. De voordelen van (gedeeltelijk) thuiswerken zijn bekend. Maar hoe zit dat in de retail en de horeca? Jan Meerman, algemeen directeur van branchevereniging INretail vertelt in deze column hoe het ook daar kan.

De arbeidsmarkt staat onder druk. Nu de versoepelingen langzaam maar zeker worden doorgevoerd, blijken veel winkels, café's en restaurants tegen een nieuw probleem aan te lopen: te weinig personeel. Je komt bijna geen winkel meer voorbij of er hangt een poster in de etalage: personeel gezocht. Ik spreek regelmatig winkeliers die de zaak een of twee dagen gesloten houden omdat ze nu eenmaal niet alles zelf kunnen doen.

Jan Meerman vertelt in deze column hoe je ook in de retail en horeca hybride kunt werken.

Oude model kan niet meer

Jan Meerman, algemeen directeur van branchevereniging INretail

Het lijkt wel of veel medewerkers hebben ervaren dat het best lekker kan zijn om in het weekend of 's avonds niet te hoeven werken. Begrijpelijk, maar die houding is wel gebaseerd op het oude model arbeidsmarkt met vaste dagen en uren. En dat kan niet meer.

Ik pleit voor een nieuwe vorm van hybride werken voor retail en horeca. Natuurlijk, als je op een kantoor werkt is hybride werken gemakkelijk toe te passen: op dag 1, 3 en 5 werk je thuis en ben je goed bereikbaar en inzetbaar en op dag 2 en 4 kom je naar kantoor om elkaar te zien, te brainstormen en ideeën te delen.

Zelf rooster maken

Ook in de horeca is hybride werken mogelijk, zegt Jan Meerman

In de horeca en de retail is dat lastiger uit te voeren, je hebt immers mensen in je zaak nodig om klanten te ontvangen en te bedienen. Maar toch is ook hier hybride werken mogelijk. Ik sprak een ondernemer met een woonwinkel met tien man personeel in vaste dienst voor 38 uur per week. Hij geeft zijn medewerkers de vrijheid om zelf hun rooster te maken, in overleg met de collega's. Jonge kinderen thuis? Dan pas je je rooster aan. Tijd in de avond? Dan pak jij de koopavond. Hij heeft het zelfs zo geregeld dat mensen naar huis kunnen als het rustig is, ook al hebben ze een 38-uurs contract.  

Waarom zouden je mensen allemaal in de zaak moeten staan als ze thuis werk kunnen combineren met gezin en vrije tijd? De meeste mensen wonen niet ver van de winkel vandaan en zijn oproepbaar voor het geval het weer drukker wordt. En thuis kunnen zij ook een cursus volgen, via een call teamoverleg voeren of de administratie doen van de voorraad en bestellingen. Dat is 20 procent van het werk wat ze doorgaans doen als het stil is in de zaak.  

Die vrijheid motiveert mensen. Laat ze meedenken, geef ze ruimte. Het nieuwe of hybride werken kan ook in de retail en de horeca.

Meer weten over hybride werken? Download ons informatieve e-book!

Vodafone Business - Hybride werken in de retail? Zo kan het.

Maak de sprong naar hybride werken

 Tips en trends over hybride werken
 Oplossingen voor kleinere en grote bedrijven
 De optimale balans tussen thuis en kantoor