Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Realtime data via 5G voor veiliger en betrouwbaarder treinverkeer

Hevige sneeuwval. Een plotselinge hittegolf. Onverwacht onderhoud... Wie verantwoordelijk is voor railvervoer loopt nogal eens tegen een flinke uitdaging aan. De sensoren en systemen van Dual Inventive monitoren duizenden kilometers spoor in realtime en doet dat in samenwerking met Vodafone Business. Zo worden risico's verkleind en kunnen vervoerders hun vracht en reizigers veiliger en efficiënter transporteren. 

Door 5G, draadloze sensoren en realtime data maakt Dual Inventive spoorwegen in binnen- en buitenland veiliger, efficiënter en betrouwbaarder.

Het Europese spoorwegnetwerk is het grootste ter wereld. Alleen al in de Europese Unie ligt 280.000 kilometer rails, en binnen de Unie heeft Nederland het drukste spoor. Een enorme infrastructuur met veel capaciteit - tegelijk neemt de vraag naar mobiliteit vanuit reizigers én vanuit spoorwegmaatschappijen alleen maar toe. Organisaties op het gebied van railbeheer staan dan ook voor steeds grotere uitdagingen. Gepland én onvoorzien onderhoud is nodig om de veiligheid en continuïteit van het railverkeer te garanderen. De kunst is natuurlijk, om dit te laten plaatsvinden zonder dat het tot onnodig oponthoud leidt voor reizigers en vrachtvervoer. En daar komt Dual Inventive in beeld. 

Is jouw bedrijf klaar voor de digitale versnelling?

  • Wat is er nieuw aan 5G? 
  • Hoe kunnen ondernemers profiteren van 5G?
  • Wat kunnen we verwachten van 5G in de toekomst?
Realtime data via 5G? Dat werkt als een trein

Minder vertraging, minder problemen

Dual Inventive ontwikkelt technologische systemen voor optimaal en veilig spoorgebruik. Vodafone Business levert het Brabantse bedrijf een compleet Internet of Things (IoT) netwerk. Het doel: spoorwegen in binnen- en buitenland veiliger, efficiënter en betrouwbaarder maken. Hoe? Denk aan het monitoren van de temperatuur van de spoorstaaf en andere parameters voor predictief onderhoud, maar ook aan werkplekbeveiliging tijdens werkzaamheden en aan het volgen van treinen en wagons. Dit alles leidt in praktijk tot aanzienlijk minder vertragingen en minder spoorproblemen. 

Realtime, schaalbaar en betaalbaar

Het lijken soms kleine vernieuwingen. Maar in praktijk leveren ze indrukwekkende voordelen op. Wie op afstand de kwaliteit van het spoor kan meten, weet ook wanneer het versleten is en kan hier op voorsorteren. Door het op afstand snel beveiligen van de werkplek voor spoorwerkers loopt onderhoud geen onnodige vertraging op. Met nieuwe realtime, schaalbare en betaalbare oplossingen wordt het plannen van onderhoud stukken efficiënter, zijn er minder vertragingen en minder spoorproblemen.

Dual Inventive

Hoe benut je het spoor maximaal - en veilig?

Storingen en vertragingen op het spoor kunnen grote economische impact hebben. Bovendien zorgen ze vaak voor veel frustratie bij reizigers. Combineer dat met de verwachting dat passagiers- en vrachtvervoer over het spoor de komende dertig jaar nog verdubbelt - dan is glashelder dat slim onderhoud cruciaal is om het spoor optimaal te laten functioneren. Het streven is steeds om de spoorcapaciteit maximaal te benutten met behoud van de strengste veiligheidsnormen. 

"Wij geloven dat het spoor efficiënter en effectiever gebruikt kan worden met draadloze technologie."

Dual Inventive

NB-IoT en LTE-M voor het vervoer van de toekomst

Dual Inventive vertrouwt daarom op IoT technologie voor het monitoren en — waar nodig — preventief onderhouden van het spoor. Het bedrijf maakt daarvoor gebruik van twee 5G netwerken van Vodafone Business, Narrowband-IoT (NB-IoT) en Long Term Evolution for Machines (LTE-M). Voor de monitoring en het onderhoud van de buitenlandse trajecten worden ook de partnernetwerken ingezet van Vodafone Business in België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Amerika en Australië. Lex van der Poel, CTO van Dual Inventive: "Wij geloven sterk in partnerships om het gebruik van het spoor verder te ontwikkelen. Railvervoer is in onze ogen de aantrekkelijke, duurzame mobiliteitsmodaliteit van de toekomst." 

Eén sim voor alle IoT-netwerken

De genoemde netwerktechnologieën hebben precies de kwaliteiten die voor dit soort toepassingen nodig zijn. NB-IoT en LTE-M zijn zogenaamde low-power wide-area technieken. Deze netwerken hebben zeer goede dekking en ze kunnen verbinding maken met IoT sensoren zonder veel energie te verbruiken. Mocht het IoT netwerk ergens langs het spoor toch niet sterk genoeg zijn, dan schakelt het via een speciale multi-bearer sim automatisch over op een beschikbaar 2G netwerk. 

Van der Poel: "Dual Inventive heeft in Vodafone Business een partner gevonden waarmee wij onze ambities kunnen realiseren. Wij geloven dat het spoor efficiënter en effectiever gebruikt kan worden met draadloze technologie. Sinds 2008 leveren wij IoT oplossingen die spoorwerkzaamheden tot 40% efficiënter maken. Daarmee bieden we kostbare spoorcapaciteit voor Nederland en ver daarbuiten. Door deze samenwerking kunnen we de winst van spoorefficiëntie voortzetten en vergroten." 

Wist u dat...

... Vodafone de enige provider in Nederland is die twee speciaal voor IoT ontwikkelde netwerken aanbiedt?