Zomer, hel voor moderetailers? Aperghis: “Manage voorraad slim”
Zijn de zomermaanden een vloek of juist een zegen voor retailers in de fashionindustrie? We vroegen het aan Joris Aperghis, CEO van het modemerk WE Fashion. “Slim voorraadmanagement is de kunst van het retailen. Zeker in de zomermaanden.” Maar hoe pak je dat aan? En hoe komt de Nederlandse moderetailer zonder kleerscheuren de zomer door?
Zonder kleerscheuren de zomer door? Dat kan, zegt WE Fashion CEO Joris Aperghis. Aperghis is een echte ‘merkenman’. Als marketeer werkte hij voor grote merken als Coca-Cola, Unilever, MTV Networks en G-Star. In 2014 maakte hij als CMO de overstap naar WE Fashion, waar hij amper een jaar later werd benoemd tot CEO. Zie ook een eerder artikel over innovatie in retail: 'CEO WE Fashion: “Winkelen, meer beleving dan functionaliteit”'
Natuurlijk heeft ook Joris Aperghis zomervakantie. Hij mag fysiek dan wel out of office zijn, op afstand blijft hij prominent aanwezig. “Ik vind het prettig om in the loop te blijven, actuele cijfers te checken en als het nodig is nieuwe plannen of collecties te bespreken.”
Grillig klimaat
Zomervakantie of niet, Aperghis’ business draait natuurlijk gewoon door. Hij heeft zijn zaken stevig onder controle en dat is hard nodig in deze volatiele branche, vertelt hij. “De mode-industrie is vrij grillig en onderhevig aan zaken waar je niet altijd invloed op hebt. Denk aan het Nederlandse klimaat. Op de eerste zonnige dag van het jaar gaan mensen er massaal op uit en dat zien we één op één terug in de omzetten van onze fysieke winkels en online kanalen.”
Slechte zomer economisch voelbaar
“Maar heb je een slechte zomer zoals dit jaar en een sale-periode die prematuur over je wordt uitgestort, dan is dat economisch voelbaar. Onze zomercollectie bleef maandenlang in de rekken hangen door het slechte weer. Nu de zomervakantie aanbreekt gaan consumenten zich pas interesseren voor zomeritems, terwijl die inmiddels al in de uitverkoop zijn. Vanuit verkoopperspectief is dat voor ons zeker niet ideaal.’’
Ook interessant: 'Waar gaat het heen met de retail?'
De kunst van het retailen
Als retail-routinier weet Joris inmiddels hoe hij het beste kan anticiperen op de grillen van het Hollandse (consumenten)klimaat. “Slim voorraadmanagement is de kunst van het retailen. Producten waar je te veel van hebt, moet je tijdig afprijzen om de verkoop te versnellen, waardoor je aan het eind van het seizoen niet met overtollige voorraad zit. Verder moet je zo exact mogelijk weten wat de vraag is. Als die er niet is, kun je marketingtechnisch wel olie op het vuur gooien, maar dat werkt niet. Doe dat alleen wanneer de vraag groot is en je de verkoop kan versnellen. Naar mijn idee gaan bedrijven niet failliet omdat er geen vraag is, maar omdat ze zich te lang aan hun voorraad vasthouden en geen geld overhouden om nieuwe artikelen in te kopen. Tegelijkertijd is het de truc om de seizoenen goed in elkaar te vlechten en je aanbod relevant te houden.’’
Leer hoe u kaartbetalingen aanneemt met onze handige gids.
Hand op de knip
Wat valt Aperghis nog meer op deze zomer? “Door inflatie en toegenomen kosten zijn consumenten nog prijsbewuster en daarmee gevoeliger voor sale-prikkels en afprijzingen. Dat geldt volgens mij voor de hele Nederlandse markt en is niet per definitie fashion-gebonden.’’
Aperghis kan het weten; hij zag het ook gebeuren bij Coca-Cola. Hoe anders reageert de modebranche op externe tendensen ten opzichte van de food & beverage sector? “De mode-industrie is bijzonder veranderlijk en moet kunnen anticiperen op tal van factoren en ontwikkelingen. Maar vergis je niet, ook een merk als Coca-Cola is onderhevig aan jaargetijden, klimaat en (socio) economische effecten. Wanneer het voorjaar bijvoorbeeld laat op gang kwam, hadden we bij Coca-Cola ook een slecht jaar. En dat werd niet per se goedgemaakt door een warme zomer, want mensen gaan in een warme juli- of augustus maand niet méér Coca-Cola drinken om het voorjaar te compenseren. Bij Unilever in de ijs-business zeiden ze dan ook ‘Die koperen kanjer aan de hemel is onze grootste marketingmachine’. Maar ja, die koperen kanjer laat zich niet voorspellen, laat staan bestellen.’’
Negen maanden vooruit
Wat wél al besteld is, is de najaarscollectie van 2025. Aperghis en zijn team werken minimaal negen maanden vooruit. Planning is namelijk álles in deze industrie. Dat neemt overigens niet weg dat hij graag experimenteert. “In principe plannen we onze collecties op basis van de resultaten van voorgaande seizoenen. Maar we varen niet blind op aannames. Zo hebben we op zeker moment de hypothese geformuleerd: in Nederland hebben we te maken met grote vakantiespreiding, maar zien we ook dat onze doelgroep buiten de geijkte vakantieperiodes de zon opzoekt en ze minder strak binnen de seizoenen shoppen. We experimenteerden met het online aanbieden van zomeritems buiten het seizoen. Een gok, want dat betekende dat we dieper moesten inkopen dan normaal, om ook de goede maatbeschikbaarheid te voeren. Het bleek een goeie zet, waaruit we verrassend mooie resultaten haalden.’’
Verder lezen: 'Hoe blijft uw winkelbedrijf relevant? Switch van retail naar e-tail'
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.
Deel dit artikel