Josh Veldhuizen over werk-privé: “Ik ben 'n geoefend loslater”
Josh Veldhuizen is de vrouw achter het succesvolle modelabel JOSH V. Ze runt een groeiend mode-imperium en geeft haar volgers via haar social kanalen een inkijkje in haar dagelijks leven. Samen met haar man Nick, dochters Alexis (5), Elodi (3) en haar twee bonuskids Nino (17) en Luèn (15) woont Josh in Laren.
Met haar data gedreven modus operandi bouwde JOSH V een florerend modemerk dat internationale successen boekt. Wat zijn de plannen van JOSH V? Leer meer over de succesvolle aanpak van Josh Veldhuizen, de vrouw achter JOSH V? Download het e-book waarin zij haar keuzes toelicht.
Foto's bij dit artikel: Chantalle Laurent en Maryn Haertel.
“Dat ik ben gaan vloggen, was niet mijn eigen idee, ik zag dat helemaal niet zitten. Herhaald aandringen van mijn marketingteam trok mij over de streep. Ik had wel één voorwaarde: ik wilde alleen mijn werk laten zien. Privé moest privé blijven. Na verloop van tijd kreeg ik er stiekem plezier in. Wanneer ik (aarzelend) iets meer van mijn privéleven liet zien, werd daar enorm positief op gereageerd. Bovendien gaf het net dat stukje verdieping en transparantie: mensen leerden de échte Josh kennen, de persoon en het karakter achter het merk JOSH V.
Bekijk: de webshop van JOSH V
“Je kan niet op dit niveau zelfstandig ondernemen én een fantastische ouder zijn.”
Vloggen deed ik al ruim voordat mijn oudste dochter Alexis werd geboren. Zij en haar zusje Elodi weten niet anders. Mensen zien veel van ons als gezin, maar ik trek ook heel duidelijke grenzen. De content die ik maak is authentiek en ongefilterd. Voor plastische nabewerkingen heb ik trouwens helemaal geen tijd. Ook houd ik altijd in mijn achterhoofd: ‘Als mijn kinderen dit over tien jaar zien, moeten ze er een fijn gevoel bij krijgen, zonder ongemak of schaamte’. Dat is voor mij het allerbelangrijkste. En zo lang het duurt is het iets moois, een dierbare reportage van een groeiend gezin. Maar wanneer mijn dochters ouder worden, kan ik me voorstellen dat ik mijn vlog-camera (voor het grote publiek) aan de wilgen hang.
Nog meer leren over sales: 'De ‘bijzondere ervaring’ verkóópt! Maar hoe creëer je die?'
In alle keuzes die ik als ondernemer maak is Nick mijn klankbord. We vormen een geolied team. Dat moet ook wel wanneer je ondernemer bent en een groot gezin runt. In mijn eentje had ik dat niet gekund. Je kan niet op dit niveau ondernemen en tegelijkertijd de meest fantastische ouder zijn. Daar heb je elkaar voor nodig. Sinds onze dochters er zijn, leerden Nick en ik ons leven heel efficiënt in te plannen en te structureren. Daar slagen we inmiddels goed in. Het zorgt ervoor dat we alles uit ons werk kunnen halen en er kunnen zijn voor elkaar en de kinderen.
“Het werkbrein kan op pauze, maar het creatieve brein blijft alert.”
Wanneer ik na mijn werk in de auto richting de opvang van mijn jongste rijd, laat ik mijn werkbrein los. Dat was dertien jaar geleden wel anders. Als startende ondernemer konden tegenslagen, chaos en stress mijn gemoed beheersen. Inmiddels ben ik een geoefend ‘loslater’ en parkeer ik werkstress zodra ik mijn voordeur open. De chaos is er overigens nog steeds (wat dacht je, niets menselijks is mij vreemd). Maar het is een gestructureerde chaos. Dat heb ik grotendeels te danken aan Nick en het waanzinnige JOSH V-team dat ik door de jaren heen om me heen heb verzameld. Men weet inmiddels dat ze mij ’s avonds en in de weekenden alleen in noodgevallen kunnen bereiken.
Dat geeft rust en ruimte, waardoor thuis écht thuis is. We eten samen, nemen rustig de dag door en pakken af en toe een bioscoopje. In de weekenden gaan we graag uit eten met de gehele familie en spreken af met vrienden – van wie de meesten ook kinderen hebben. Wat ik morgen kan doen, doe ik morgen.
Hoewel mijn werkhoofd op deze momenten stilstaat, blijft mijn creatieve brein altijd alert (aard van het beestje). Wanneer ik op vakantie ben en geïnspireerd raak, hang ik direct aan de lijn met mijn design- of marketingteam om nieuwe ideeën te spuien en even te sparren. Dat is iets dat volledig vanzelf gaat, moeiteloos en zonder in te leveren op de tijd die ik heb met mijn gezin, familie en vrienden.
Diezelfde passie en autonomie zie ik terug in Alexis en Elodi. Ze zijn pas vijf en drie, maar hebben nu al een enorm eigenzinnige kijk op mode en esthetiek. Wie weet waar het ze brengt. Ik wil ze vooral meegeven dat ze plezier moeten halen uit de dingen die ze doen, los van de verwachtingen van buitenaf. Het gaat om een innerlijke drive. Je eigen weg vinden en dromen najagen, op welke manier dan ook. En dat gaat niet vanzelf, kan ik je vertellen. Daar moet je snoeihard voor werken.”
Lees verder: 'Omnichannel: hoe u uw klanten via verschillende platforms bedient'
Data-driven fashion
Ontdek het verhaal van Josh Veldhuizen
Waardevolle tips voor ondernemers
Leer hoe op data te vertrouwen
Ontvang het e-book
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.
Deel dit artikel