Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Expert: “Zo is LinkedIn hét visitekaartje voor zzp’er en mkb’er”

Zelf krijgt ze bijna al haar nieuwe spreek- en adviesklussen binnen via LinkedIn en via haar website. “Het LinkedIn profiel is anno 2024 het belangrijkste visitekaartje voor zzp’ers maar zeker ook voor ondernemers in het mkb”, zegt Marjolein Bongers, ervaren LinkedIn-trainer en -spreker en de ondernemer achter House of Social Media. Belangrijk voor wie opdrachten wil scoren via dit kanaal: video gaat héél belangrijk worden.

LinkedIn is een essentieel visitekaartje voor zzp'ers, waarmee ze hun professionele profiel kunnen presenteren. Het platform vergroot hun zichtbaarheid, verbetert vindbaarheid op Google en stelt hen in staat om waardevolle connecties te maken. Daarnaast kunnen ze hun expertise tonen en verkeer naar hun website genereren, wat hun netwerk versterkt. Helaas is niet elke zzp'er en mkb'er even bedreven in het gebruik van LinkedIn als visitekaartje. Marjolein Bongers helpt ze op weg. Check het profiel van Marjolein Bongers.

Onlangs stond Marjolein Bongers voor een zaal van 200 vrij ervaren zzp’ers. Ervaren en deskundig in hun vak, zeker. “Maar soms ook wat schuchter als het gaat om zelfpromotie via LinkedIn. Velen hebben het idee dat je moet opscheppen en je beter moet voordoen dan je bent. Maar het gaat in feite om een beeld neer te zetten van jezelf, je merk. Je hoeft op LinkedIn helemaal niet te vertellen hoe fantastisch je bent. Deel kennis, ervaringen, anekdote, leerlessen. Laat je expertise zien, dat jij goed bent in wat jij doet. Dat is voor mensen die dit voor het eerst doen vaak veel makkelijker dan ze dachten.”

Expert: “Zo maak je van LinkedIn hét visitekaartje voor zzp’er en mkb’er”

Geen borstklopperij svp

Dat is wat de zzp’er of kleine ondernemer is, volgens Bongers: een merk. “Wil je dat dat werkt, dan moet je zorgen dat je merk geladen wordt. Doe dat volgens de 4-1-1 regel, daarmee voorkom je dat borstklopperij de overhand krijgt. Plaats vier updates waarin je kennis deelt. Als je security consultant bent, geef je tips om cybercrime tegen te gaan. Vervolgens mag één post over jezelf gaan – bijvoorbeeld iets waar je trots op bent, over een diploma dat je hebt gehaald, een reis die je voor je hebt gemaakt.” En een post met een duidelijke call-to-action naar bijvoorbeeld je aanbod of diensten. Waarom is kennis delen zo belangrijk? “Autoriteit is een belangrijk beïnvloedingsprincipe. Kennis uitdragen en anderen iets leren zorgt er ook voor dat je sympathiek overkomt. Een belangrijk gegeven.” 

Hoe goed moet het LinkedIn profiel zijn?

“Als iemand mensen gaat googlen, dan verschijnt vaak het LinkedIn-profiel van een persoon bovenaan Google. Dat maakt je LinkedIn profiel een heel belangrijk visitekaartje dat mensen zeven dagen per week kunnen zien. Zorg er dus voor dat in de kopregel, de samenvatting, de allerbelangrijkste feiten staan, want dat is het eerste dat in beeld verschijnt. Bijvoorbeeld dat je fotograaf bent, maar ook voor welke doelgroep en wat je kracht is. Of wat je schrijfstijl of je aanpak is als content producent. Zorg dat iedereen direct ziet wat jij voor je klanten kunt betekenen.” Investeer ook in een goede, zakelijke profielfoto. Niet te ver af, echt een profielfoto. Maak op de foto een connectie met de bezoeker, dus kijk niet weg. Let op: een glimlach doet wonderen, mensen hebben dan onbewust een aanname over je.”

Meer over dit onderwerp: 'Verkoop jezelf goed: 7x opvallen met personal branding'

Expert: “Zo maak je van LinkedIn hét visitekaartje voor zzp’er en mkb’er”

Hoe eerlijk moet je zijn in wat je deelt op LinkedIn?

“Mijn advies: deel ook af en toe minder succesvolle dingen, als je wilt dat je ‘merk’ sympathie oproept. Toen ik in mijn burn-out zat, heb ik dat ook gedeeld. Ik vond dat niet heel makkelijk, maar je kwetsbaarheid tonen is wel eerlijk. Als je naar mijn LinkedIn profiel kijkt, dan zie je bijvoorbeeld dat ik niet ijzersterk ben in smalltalk. ‘Maar’, schrijf ik ook, ‘ik ga graag het gesprek met u aan om snel tot de kern te komen.’ Eerlijkheid is een aanjager van geloofwaardigheid. Maar overdrijf je eerlijkheid niet.”

Nuttig om te lezen: 'Van retailer naar e-tailer: bouw een webshop'

Hoe belangrijk zijn de aanbevelingen?

“Die zorgen voor sociale bewijskracht. Een belangrijk beïnvloedingsprincipe. Als ik op jouw LinkedIn profiel zie dat je teksten schrijft, maar ik twijfel nog of je bent wie ik voor een opdracht zoek, dan kunnen de aanbevelingen mij over de streep trekken. Klanten vertellen daar immers dat ze met volle tevredenheid met jou hebben samengewerkt. Dus maak zeker werk van die aanbevelingen. Maar zorg wel dat ze recent zijn en dat het er wat meer zijn. Niet van je moeder of je neefje, maar van echte opdrachtgevers. Zelf gebruik ik die aanbevelingen ook in mijn offertes. Ik maak echt maximaal gebruik van die waardevolle aanbevelingen.”

Expert: “Zo maak je van LinkedIn hét visitekaartje voor zzp’er en mkb’er”

Wat is het meest onderschatte onderdeel van het LinkedIn profiel?

“Het blokje ‘Uitgelicht’. Dat wordt stelselmatig onderschat. Terwijl je daar prachtig je projecten kunt uitlichten en video’s-linkjes en updates kunt plaatsen. Je kunt daar potentiële klanten heel goed laten zien wie je bent en wat je doet. Een ander onderbelicht element: de achtergrondfoto op LinkedIn. Die kun je heel mooi custom-made maken, helemaal in jouw stijl. Dat wordt helaas weinig gedaan.”

Ook interessant: 'Is uw website oke? Met deze actielijst kunt u 'm checken.'

Wat is nieuw op LinkedIn?

“Dat wordt de nieuwe video-tab waar LinkedIn mee komt. Video’s waarin je over je werk, je projecten en je toegevoegde waarde kunt vertellen. Video wordt enorm belangrijk op LinkedIn. En een nieuwe kans om jezelf als zzp’er nog beter een beeld te brengen, letterlijk. Dus kleine ondernemer, ga aan de slag en begin met het maken van interessante, korte video’s over wat je zoal doet en deel je kennis.  Vertel iets leuks en hou het luchtig. Maak staande video’s mét ondertitels, dat is wel een belangrijk detail.”

Meer leren? 'Laat uw Google bedrijfsprofiel voor u werken: 8 stappen'

Expert: “Zo maak je van LinkedIn hét visitekaartje voor zzp’er en mkb’er”

LinkedIn als etalage van je ‘personal brand’. Dat loont?

“Als je het goed aanpakt, is het een rijke opdrachtenbron. Maar dan moet je er wel mee aan de slag. Laat interessante zaken zien, zorg dat het consistent is, dat je ‘likeable’ wordt. Maar heb wel geduld. Een merk bouw je niet in een paar dagen.” En jijzelf? “Ik doe niks aan sales. Het enige wat ik doe is mezelf profileren, met LinkedIn als belangrijkste troef en natuurlijk met mijn website.”

Meer leren? 'Laat uw Google bedrijfsprofiel voor u werken: 8 stappen'

“Dat werkt, trouwens niet alleen voor zzp’ers. Het werkt ook voor mkb-bedrijven, waar de directeur, managers, of medewerkers zichzelf en hun werk af en toe profileren. Met een post, een foto met een kort stukje of met een korte video dragen ze iets uit over henzelf en hun organisatie. Onderschat ook hier de kracht van video niet: een goede video waarin medewerkers vertellen hoe mooi ze hun werk vinden, geeft een idee, een goed gevoel bij een bedrijf. Dat verlaagt de drempel tot aankoop of opdrachten. En dat is toch het hele idee van LinkedIn.” 

Slim meer klanten en omzet scoren? Check onze serie over 'Digital Marketing'

5 Adviezen van Marjolein Bongers: een sterk personal brand op LinkedIn

1. Creëer een sterk en volledig profiel - Zorg ervoor dat uw LinkedIn-profiel volledig en professioneel is ingevuld. Dit houdt in dat u een duidelijke, professionele foto gebruikt en een krachtige samenvatting schrijft.

2. Blijf consistent in uw uitstraling en content - Zorg ervoor dat uw branding op LinkedIn overeenkomt met uw presentatie op andere sociale media. Houd uw berichten, profiel en interacties consistent met uw merkwaarden, zodat u een herkenbare en betrouwbare indruk achterlaat.

3. Netwerk strategisch en doelgericht - Gebruik LinkedIn als een professioneel netwerk door mensen toe te voegen die relevant zijn voor uw vakgebied of carrière. Verbind met collega’s, partners en anderen in uw branche, en zoek actief naar waardevolle nieuwe contacten die uw netwerk kunnen vergroten.

4. Deel waardevolle en relevante content - Om uw merk zichtbaar te maken en uzelf te positioneren, publiceert u regelmatig waardevolle content. Dit kan in de vorm van artikelen, posts of het delen van interessante inzichten uit uw vakgebied. Blijf actief door te reageren op relevante berichten en deel uw expertise.

5. Wees actief en betrokken - LinkedIn vereist regelmatig onderhoud om effectief te zijn. Bezoek het platform dagelijks om te netwerken, trends te volgen, deel te nemen aan conversaties en actief te reageren op interessante content. Dit helpt u uw merk te laten groeien en uw zichtbaarheid binnen uw professionele netwerk te vergroten.

Gratis Ondernemers Advies

Krijg 1-op-1 advies van een onafhankelijk adviseur