Nurtio Technologies officieel FFtF: groene vingers, technologie & data
Als iemand iets van groeien en floreren weet, dan is het Iryna Pakhomova wel. Met haar groene vingers, business spirit en tech-savviness ontwikkelde ze het bedrijf Nurtio Technologies, dat onlangs werd bekroond met het officiële Fit For the Future Certificaat. Met welke slimmigheden stampte Iryna haar business zo succesvol uit de klei?
Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Na Odd.bot en FC Urban en Full Circle Clothing is Nurtio Technologies het vierde bedrijf in Nederland dat het 'keurmerk' waard is. De basis onder FFtF is het FFtF-onderzoek, uitgevoerd onder 3.101 bedrijven in 15 landen. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.
Wat doet het behalen van het Fit For the Future-certificaat met je?
“We voelen ons enorm vereerd. Technologie is de ruggengraat van onze business. Dat dit door een bedrijf als Vodafone wordt erkend is heel mooi. Het is een bewijsvoering van ons innovatief en technologisch vermogen.’’
Technologisch vermogen: waar zit dat ‘m in?
Iryna: “Alles wat wij doen, is gebaseerd op technologie en data. Ons vijfkoppige team is tech-savvy, maar ook creatief; we zitten vol ideeën. Maar elk idee wordt pas uitgevoerd wanneer dat ondersteund wordt met data, numeriek bewijs. Al onze werkprocessen zijn data-based. Denk aan tussentijdse optimalisaties, retrospectives, en reflectiemomenten. Het maakt ons werk super efficiënt, waardoor we alle kracht en energie uit onze tijd kunnen persen.’’
Ook Fit For the Future-gecertificeerd: FC Urban. Lees er alles over.
Hoe blijf je efficiënt, maar zorg je ook voor persoonlijke communicatie met klanten?
Iryna: “We maken veel gebruik van marketing automation tools, waarmee we precíes weten hoe we elke individuele klant het beste kunnen bedienen en benaderen. Data die we verzamelen bieden inzicht in de volledige customer journey, klanthistorie én voorspellingen.’’
Hoe werkt dat voorspellen op basis van data in de praktijk?
Iryna: “Een goed voorbeeld zijn de sensoren die we hebben ontwikkeld. Deze monitoren continu de conditie van de plant en verzenden alle data naar een centrale database. Zo zien we wat de plant op dat moment nodig heeft, maar kunnen we ook voorspellingen doen. Bij een naderende hittegolf, sterke klimaatwisselingen en locatieveranderingen kunnen we onze klanten op data gebaseerd advies geven door middel van alerts."
Lees verder: hoe Full Circle Clothing het FFtF-certificaat bemachtigde.
"Ideeën voeren we alleen uit als die met data worden ondersteund"
Inmiddels, vijf jaar na de oprichting van Nurtio Technologies, bedient Iryna met haar team klanten uit negen verschillende landen, waaronder Engeland, De VS en Canada. Iryna is trots, maar nog lang niet klaar. “Mijn ambitie is om binnen vijf jaar de grootste Plant Data Company in West-Europa te worden. En ook dát streven is gebaseerd op een combinatie van creativiteit en technologie die ondersteund wordt door cijfers.’’
Ook interessant: Fit For the Future-bedrijven zijn vaak ook vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid.
Terugblikkend op de afgelopen vijf jaar: wat waren de grootste uitdagingen?
Iryna: “Met het opstarten van een business begeef je je direct in een ‘limbo’. Effectief ondernemerschap gaat om het vinden van de juiste balans tussen de tijd en de financiële middelen die je erin investeert: ga je voor het bouwen van een stevig team dat in staat is om ‘cutting-edge’ technologieën te ontwikkelen? Of zet je vol in op groei en exposure? Gelukkig ben ik van nature nogal risicotolerant en ben ik graag bezig met het oplossen van complexe vraagstukken. Het gebeurt ons overigens nog steeds weleens dat we onze prioriteiten opnieuw moeten finetunen. Maar met onze drive en vasthoudendheid zorgen we er keer op keer voor dat we de juiste wegen inslaan.’’
Lees over Odd.bot, het eerste Fit For the Future bedrijf in Nederland.
Hoe scoort u op de FFtF-criteria?
Kunt u als ondernemer, net als Joep Lamme, de vijf criteria van waterdichte antwoorden voorzien? Wellicht komt u met uw bedrijf dan ook in aanmerking voor een officieel FFtF-certificaat.
Check 1: De toekomst is één grote speeltuin - Zijn plotselinge koerswijzigingen eerder een lekkere uitdaging dan een struikelblok? Wendbaarheid en een positieve mind-set zijn cruciaal voor een Fit For the Future-ondernemer. Zij zien verandering als ultieme challenge, kijken met honger de toekomst in en zijn in staat ook hun medewerkers mee te nemen in hun can-do-mentaliteit.
Check 2: Innovatie is de hoeksteen - Voor een Fit For the Future-ondernemer is techniek de sleutel tot vooruitgang. Ze omarmen tech-innovaties en zijn niet bang te experimenteren. Voor deze ondernemer is digitalisering geen verplicht nummertje, maar een wezenlijk onderdeel van het businessmodel.
Check 3 Digitalisering is de slagader - Kunt u naadloos in de huid van uw afnemer kruipen? Dan bent u aardig op weg. Een FFtF-ondernemer weet precíes hoe hij zijn klanten optimaal kan bedienen. En dat de klanteis per week kan verschillen, daar heeft deze ondernemer al op voorgesorteerd. Aandacht voor de afnemer is prioriteit, nét als de aandacht voor duurzaamheid. Deze ondernemer neemt met schwung zijn verantwoordelijkheid.
Check 4: Talent oogsten door flexibiliteit - De FFtF-ondernemer heeft een neusje voor (groeiend) talent en is niet bang daarin te investeren. Deze ondernemer wéét dat talent en drive gedijt bij ondersteuning en vrijheid. Flexwerken of remote knallen? Deze ondernemer zorgt ervoor dat alle medewerkers kunnen excelleren op hun eigen manier
Check 5: Nieuwe technieken zijn gouden business opportunities - Zet u uw tanden graag in nieuwe techniek? Laveert u met optimisme en flexibiliteit tussen handmatige en geautomatiseerde processen? Dan heeft uw business een streepje voor. De FFtF-ondernemer is niet alleen zélf nieuwsgierig, maar weet de juiste teams aan te sturen en te trainen in de route naar innovatie. Deze ondernemer is een realist, maar vooral vastberaden om te profiteren van nieuwe technologieën die productiviteit verhogen en positieve invloed hebben.
Maak uw bedrijf Fit For the Future - leer van het e-book!
Kom alles te weten over Fit For the Future en hoe u uw bedrijf voorbereidt op de toekomst. Een groene toekomst!
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Deel dit artikel