Online vindbaar zijn als zzp'er: 5 tips om direct mee te starten
Vast herkenbaar: u zoekt een boekhouder, of een bloemist. En via Google vindt u de website, locatie en reviews van wat u zoekt. In een paar seconden! U blij, én die ondernemer blij, want die is een nieuwe klant rijker. Dit laat zien hoe belangrijk het is om online vindbaar te zijn. Want zo’n bloemist kan nog zulke mooie boeketten binden, als niemand hem vindt, loopt hij klanten mis. Hetzelfde geldt voor uw zaak.
Wilt u makkelijk gevonden worden door potentiële klanten? Zorg dan dat deze dingen op orde zijn.
Als ondernemer blinkt u uit in uw vak. Maar blinkt u online ook uit? Dit artikel geeft u praktische handvatten om te zorgen dat klanten u online weten te vinden. Pas ze toe en pluk er de vruchten van!
1. Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf, ook wel Google Bedrijfsprofiel genoemd, is een onmisbare tool als u online zichtbaar wilt zijn. Zoeken mensen op uw bedrijf of iets vergelijkbaars, dan komt uw zaak tevoorschijn in Google en Google Maps. Inclusief openingstijden, contactgegevens en andere relevante informatie. Wat u nodig hebt, is een bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf. Bekijk hiernaast hoe u dit aanmaakt.
Gelukt? Dan is de eerste stap naar online zichtbaarheid gezet. Maar om een website te kunnen vermelden in Google Mijn Bedrijf, heeft u wel een website nodig. Dat brengt ons naar de volgende stap.
- Ga naar Google Mijn Bedrijf, log in of maak een Google account aan.
- Zoek uw bedrijf door de bedrijfsnaam in te vullen en te bevestigen.
- Vul het adres in van uw bedrijf en geef aan of u ook klanten bedient buiten deze locatie (bijvoorbeeld door klanten te bezoeken of producten te laten bezorgen).
- Selecteer de hoofdcategorie waarbinnen uw onderneming past.
- Vul contactgegevens in, zoals telefoonnummer en URL van de website (later meer over websites).
- Klaar! Maar om er zeker van te zijn dat u ook echt de eigenaar bent van dit bedrijf, moet u zich verifiëren. Meestal ontvangt u een briefkaart van Google met verificatiecode plus verdere instructies.
- Zorg dat u Google Mijn Bedrijf up-to-date houdt en laat de tool voor u werken met deze handige Google Bedrijfsprofiel tips.
2. Maak een goede website
Oh zo belangrijk, en vaak onderschat: een goede website. De website is het online visitekaartje van uw bedrijf. Daarom wilt u dat die er professioneel uitziet, goed werkt, en dat alle relevante informatie makkelijk te vinden is voor bezoekers. Want zeg zelf: een website vol taalfouten, kapotte links en slecht vindbare informatie nodigt niet uit tot zakendoen met de ondernemer in kwestie.
Bent u heel goed in uw vak maar niet in het bouwen van websites? Vraag dan Gratis Ondenemers Advies aan via My V-Hub, en laat een adviseur meekijken met een frisse blik. Of laat een website maken door een ervaren zzp’er, want sommige dingen kunt u soms beter uitbesteden.
Is de website in de lucht en helemaal pico bello? Dan is het natuurlijk zaak dat bezoekers uw site vinden. En dit doet u door slim gebruik van SEO.
3. Scoor hoger in Google door SEO
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Onder SEO vallen alle werkzaamheden die bijdragen aan een betere vindbaarheid – en dus hogere positie – in Google. Hoe hoger uw website rankt, hoe meer mensen doorklikken naar uw website. En in tegenstelling tot online advertenties (zie paragraaf 5) levert SEO u gratis websiteverkeer op.
Dit zijn een aantal tips die u eenvoudig toepast op uw website om de vindbaarheid in Google te vergroten:
- Schrijf goede en relevante teksten op de website
Dit betekent dat ze de belangrijkste trefwoorden (en hun synoniemen) bevatten waarop mensen u zoeken in Google. Maar ook dat de teksten interessant, grammaticaal correct en leesbaar zijn, en niet te kort of te lang. Maak ook slim gebruik van koppen en tussenkoppen, en verwerk hierin uw belangrijkste trefwoorden. Dit helpt bezoekers om snel de juiste informatie te vinden, en is goed voor uw positie in Google.
- Geef een goede structuur aan de website
Niet alleen de teksten moeten kloppen voor een goede SEO-score. Ook de techniek moet op orde zijn. Voorkom dus dat er kapotte pagina's (error 404) of niet-werkende afbeeldingen op de site staan. Ook is het belangrijk om op logische wijze links of buttons toe te voegen van de ene pagina binnen uw website naar de andere. Bijvoorbeeld: een linkje met ‘maak een afspraak’ vanaf de homepage naar uw contactpagina. Zorg er ook voor dat uw website een menubalk heeft waarin de links naar de belangrijkste pagina’s staan.
- Doe aan linkbuilding
Linkbuilding houdt in dat andere websites linken naar uw website. Hoe meer linkjes vanuit andere websites uw site heeft, hoe belangrijker en relevanter Google 'm vindt. Als beloning krijgt uw website meer autoriteit en een hogere positie in de zoekresultaten.
Een leuke manier van linkbuilding is bijvoorbeeld een gastblog over- of een samenwerking met partnerbedrijven. Schrijf een artikel over dit andere bedrijf op uw site. In ruil daarvoor linkt de andere partij vanaf hun site naar die van u.
Ook interessant: onze SEO topic pagina
4. Social media voor zzp'ers
Social media alleen voor vakantiefoto’s? Zeker niet. Als zzp’er zijn sociale media ideale platforms om online zichtbaarheid te vergroten, en zo meer potentiële klanten te bereiken. Door regelmatig een post te plaatsen en interactie te hebben met volgers, zorgt u voor naamsbekendheid.
Social media zijn ook een laagdrempelige manier om in contact te komen met uw doelgroep. Schrijf bijvoorbeeld een inhoudelijke post waarin uw expertise naar voren komt op LinkedIn. Organiseer een winactie op Facebook. Of maak een kort filmpje over uw werk op TikTok.
5. Online advertenties
Als zzp’er zijn online advertenties ook een effectieve manier om online zichtbaarheid van uw bedrijf te vergroten. Richt de advertenties op uw specifieke doelgroep, door bijvoorbeeld locatie, interesses en leeftijd te selecteren.
Zorg er ook voor dat u het juiste platform kiest om online te adverteren. Ga bijvoorbeeld voor Google Ads als uw doelgroep op Google rondneust. Gebruik zoekwoorden die aansluiten bij uw producten of diensten, en die de doelgroep mogelijk gebruikt.
Ook sociale media zoals Facebook en Instagram hebben de mogelijkheid om zeer gericht te adverteren op basis van demografie en interesses. Tot slot zijn de targetingopties van LinkedIn ads perfect als u zakelijke prospects wilt bereiken.
Gaat u voor het eerst online adverteren? Begin dan vooral klein. Ga aan de slag met een beperkt budget en test wat werkt. Analyseer de resultaten en optimaliseer op basis van de behaalde resultaten.
Deel dit artikel