Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Personeelsprobleem te lijf – 7 tips voor betere recruitmentmarketing

Het lijkt moeilijker dan ooit om getalenteerd personeel aan te trekken. Recruitment vraagt om slimme marketing, waarmee u als werkgever in beeld komt bij werkzoekenden. Een sterke vacaturetekst helpt, maar is niet meer voldoende om iemand over de streep te trekken. Het aanbod is groter dan de vraag, dus slechts bedrijven die begrijpen wat er belangrijk is krijgen voldoende aanwas. Dat doet u met goede recruitmentmarketing.

Wat moet u doen om (geschikt) personeel aan te trekken? Maak werk van uw recruitmentmarkerting!

Recruitmentmarketing, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels, helpt vacatures en uw volledige bedrijf overtuigender te presenteren, als beste keuze voor een kandidaat die een nieuwe uitdaging zoekt. We delen 7 tips om zelf aan de slag te gaan met recruitmentmarketing:

1. Bouw aan employer branding

De basis bestaat uit employer branding. Dat is iets dat doorlopend aandacht vraagt, zoals algemene branding die een merk positioneert en in de markt zet.In de ideale situatie kijken kandidaten regelmatig even op de pagina met vacatures op de eigen website. Ze willen graag bij de organisatie komen werken, omdat ze daar een positief beeld van hebben. Zodra er een functie vrijkomt nemen ze contact op, met de wens om op gesprek te komen.

Belangrijk hierin zijn bijvoorbeeld het naar buiten toe brengen van werkplezier of de werksfeer intern. Die positieve setting straalt af op potentiële nieuwe medewerkers. Zij zoeken bijvoorbeeld naar betrokkenheid, oprechte aandacht voor elkaar en vertrouwen op de werkvloer. Het zijn bovenop de secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijke factoren om voor een organisatie te kiezen. Door aan een employer brand te bouwen wordt het later in het proces makkelijker om nieuwe medewerkers aan te trekken. 

Recruitment marketing

2. Werf om actuele vacatures heen

Zodra er een nieuwe vacature vrijkomt is het eigenlijk al te laat om daar kandidaten voor te werven. Het is belangrijk om veel eerder de aandacht te trekken en de cultuur, werkwijze en sfeer binnen het bedrijf naar buiten toe te delen.

Aanwezigheid tijdens evenementen, uitingen in media en bijvoorbeeld communicatie op de eigen website bieden de mogelijkheid om juist om de actuele vacatures heen nieuwe kandidaten te werven. Die voorbereiding maakt het op het moment dat het erom gaat veel makkelijker om een succesvolle recruitmentcampagne te lanceren. 

Tip: deel kleine attenties uit tijdens bijvoorbeeld beurzen, congressen en andere evenementen. Bedrukt en met een pakkende slogan vormen praktische producten een makkelijke manier om top-of-mind te worden bij potentiële kandidaten. 

“Het aanbod is groter dan de vraag, dus slechts bedrijven die begrijpen wat er belangrijk is krijgen voldoende aanwas van personeel.”

3. Promoveer werknemers tot ambassadeurs

Het huidige personeel vormt het belangrijkste team van ambassadeurs om in te schakelen. Zij zijn het gezicht naar buiten toe, zowel gevraagd als ongevraagd. En zowel in werksituaties als privé, als ze spreken over de organisatie waar ze voor werken.Ga met werknemers in gesprek, bijvoorbeeld om hun behoeften te achterhalen. En vraag ze naar hun eigen ervaringen met de organisatie. Stel vast wat er goed gaat en vraag naar waar het beter kan. Bouw op die manier aan het ambassadeurschap door werknemers. 

Tip: zijn werknemers enthousiast over hun werk en de organisatie? Vraag ze bijvoorbeeld om op LinkedIn of via andere sociale media positieve ervaringen te delen. Dat creëert extra bereik dat bijdraagt aan employer branding en het werven om actuele vacatures heen.  

Recruitment marketing

4. Bepaal de kerndoelgroep

Bepaal heel concreet welke professionals het doel vormen van een recruitmentcampagne of een specifieke vacature. Stel vast wie de kerndoelgroep vormt, door precies vast te stellen aan welke eisen de ideale kandidaat zou voldoen.

Let op: het is goed mogelijk om uiteindelijk te werven buiten de specifieke kerndoelgroep. Het bepalen daarvan sluit niemand uit. Tegelijkertijd brengt het wel focus aan, als kapstok om uitingen en andere activiteiten aan op te hangen.

Tip: achterhaal welke behoeften de professionals uit de kerndoelgroep hebben. Probeer uit te zoeken welke (secundaire) voorwaarden zij belangrijk vinden en waar zij waarde aan hechten. Communiceer bijvoorbeeld over de werksfeer en de doorgroeikansen, als blijkt dat potentiële kandidaten dat belangrijk vinden. 

5. Stel een ‘candidate journey’ op

Ga daarna aan de slag met de concrete campagne, door een candidate journey op te stellen. Het is de ‘klantreis’ zoals een nieuwe klant die zou afleggen, op basis van een marketingcampagne.In dit geval gaat het om een reis voor een nieuwe kandidaat, van een eerste kennismaking tot en met het uiteindelijke in dienst treden. Hiertussen bevinden zich allerlei touch points, om contact op te nemen of te onderhouden met kandidaten.

Tip: stel vast waar de professionals zich bevinden, om hen daar online of offline aan te spreken. Gebruiken ze bijvoorbeeld vooral LinkedIn of Instagram? Stem de content en de aanspreekvorm daarop af. Op die manier draagt de communicatie ook weer bij aan de employer branding in het algemeen. 

Patrick Wessels

6. Trek online en offline de aandacht

Het is als werkgever belangrijk om zowel online als offline de aandacht te trekken. Gebruik de verschillende sociale media en bijvoorbeeld de beurzen, congressen en evenementen.Bedenk daarnaast een ludieke actie of een opvallende aanpak, die de aandacht trekt. Publiceer bijvoorbeeld een filmpje waarin medewerkers een andere kant van het bedrijf laten zien. Of organiseer zelf een evenement waarbij duidelijk wordt hoe de organisatie werkt en op welke manier kandidaten daar aan de slag kunnen. Laat in de buitenwereld zien hoe het er binnen het bedrijf aan toe gaat. Trek daarmee de aandacht om top-of-mind te worden (en te blijven) en als werkgever een positief beeld te creëren.

7. Verlaag de drempel voor werkzoekenden

Verlaag ten slotte de drempel voor werkzoekenden. Een officiële sollicitatie op een openstaande vacature is slechts één van de mogelijkheden om contact op te nemen.Maak het bijvoorbeeld makkelijk om met medewerkers in gesprek te gaan, hun werkzaamheden te leren kennen of een keer op kantoor langs te komen. Organiseer open sessies, waarbij duidelijk wordt hoe het er binnen het bedrijf aan toegaat. 

Door het aantal contactmomenten met potentiële kandidaten te verhogen wordt het een stuk makkelijker om de aandacht te trekken als het erom gaat. Bouw aan de recruitment zoals bij een marketing- of brandingcampagne, om daar de vruchten van te plukken als er een vacature openstaat. 

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement