Direct naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Het einde van traditionele SEO? AI-overviews en SGE komen er aan

‘Maar liefst 95% van de zoekopdrachten door klanten begint in Google', klonk het jarenlang. Het toverwoord was SEO, dus zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization). Maar wat gebeurt er als dat speelveld straks verandert en Google AI-overviews gaat tonen? En wat als bezoekers daardoor geen bedrijfswebsites meer aanklikken? Bedrijven moeten zich voorbereiden op een veranderend online landschap waarin AI-overviews, SGE (Search Generative Experience) en 'zero-click content' een centrale rol spelen.

AI Overviews (AIO) zijn door kunstmatige intelligentie gegenereerde samenvattingen die bovenaan de zoekresultatenpagina van Google worden weergegeven. Dit artikel leggen we uit dat traditionele SEO mogelijk overbodig wordt door AI-overviews, waardoor bedrijven minder organisch verkeer en conversies krijgen. Websites verliezen zichtbaarheid en autoriteit als ze zich niet aanpassen. 

Online marketing is meer in beweging dan ooit, omdat het speelveld volledig aan het veranderen is. Google rolde wereldwijd al AI-overviews uit en inmiddels verschijnen daarvan ook de eerste voorbeelden in Europa. Traditionele SEO lijkt ingehaald. Wat betekent dat voor de online zicht- en vindbaarheid van uw bedrijf? We spraken Jinte Faber, SEO-consultant bij GroupM.

Ook interessant: 'Verkopen via social media? Snelle tips om u op weg te helpen'

Het einde van traditionele SEO? AI-overviews en SGE komen er aan

AI-overviews in Europa

“Mijn collega’s zagen de afgelopen weken AI-overviews in Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk, nota bene toen we onderweg waren naar Vodafone voor een presentatie om voor te bereiden op de ontwikkeling van SEO naar SGE, dus Search Generative Experience,” vertelt Faber.

Ze legt uit dat we op de drempel staan van een nieuw online landschap, waarin AI een enorme rol zal spelen. SEO verandert naar GEO, dus Generative Engine Optimization. Google zal AI-overviews tonen op de pagina’s met zoekresultaten. En AI-tools zoals ChatGPT en Gemini zullen zich ontwikkelen tot innovatieve zoekmachines. 

Wat betekent dat voor bedrijven en hun online zicht- en vindbaarheid? En hoe optimaliseert u voor deze AI-tools? Of belangrijker, hoe werken die tools eigenlijk?

Meer over influencers: 'Werken met de 'social stars': wat is uw influencer marketing strategie?'

Training data, search data en hybride

Faber legt uit dat er allerlei AI-tools bestaan, die bovendien op verschillende manieren werken. “Op welke manieren u kunt optimaliseren verschilt daardoor per AI-model. Het is bovendien nog vaak een black box, omdat nog niet precies duidelijk is hoe de tools hun keuzes maken om informatie van een website wel of niet te presenteren in een antwoord.” 

Het einde van traditionele SEO? AI-overviews en SGE komen er aan

Jinte Faber: "Op welke manieren u kunt optimaliseren verschilt per AI-model."

Grofweg zijn de AI-tools in te delen in:

Training Data (Claude, Llama)Het model interpreteert de zoekopdracht en haalt informatie uit de ingevoerde data. Hiervoor optimaliseren is lastig, omdat de data slechts periodiek een update krijgt. De resultaten tonen vooral tekst. Vaak gaat het om statische informatie, zoals de basics in marketing.

Search Data (Perplexity, Google AIO)Het model interpreteert de zoekopdracht en zoekt daar actuele informatie bij door live webpagina’s te doorzoeken. Hiervoor optimaliseren is goed mogelijk, omdat de modellen op basis van de zoekopdracht zoeken. De resultaten tonen vaak tekst en citaten van websites. Het gaat bijvoorbeeld om het nieuws van de dag of een recente ontwikkeling.

Hybride (ChatGPT, Gemini)Het model interpreteert de zoekopdracht en kiest uit trainingsdata of search data, afhankelijk van wat de gebruiker zoekt. Dat maakt het mogelijk om te optimaliseren, voor de zoekopdrachten waarbij de AI-tool kiest voor search data.

Meer weten over de trends van volgend jaar? '3 Tech-trends voor mkb: zo loopt uw bedrijf in 2025 voorop'

Het einde van traditionele SEO? AI-overviews en SGE komen er aan

Hoe optimaliseert u voor AI-tools?

De hamvraag, de heilige graal voor de komende periode: hoe kunt u uw website optimaliseren voor AI-tools? Dat dit moment nog onderwerp van veel onderzoek. “GroupM is een dochteronderneming van het wereldwijde WPP. Daardoor hebben we veel inzichten vanuit de Verenigde Staten, waar AI en AI-overviews al langer een grotere rol spelen,” licht Faber toe. 

Toch valt nog lastig te zeggen wat precies de factoren zijn die bijdragen aan zichtbaarheid in AI-overviews en de antwoorden van AI-tools. Vooral het grote aantal verschillende tools en de interpretatie van zoekopdrachten lijkt momenteel een uitdaging te vormen. Uit een onderzoek vanuit de Verenigde Staten blijkt bijvoorbeeld dat bij 10 verschillende zoekopdrachten op 3 verschillende momenten van de dag slechts één keer een identiek resultaat wordt getoond. Bovendien wordt in minder dan een derde van de gevallen dezelfde bronnen gebruikt.

Verder lezen: 'Video: digital marketing is essentieel voor bedrijfsgroei'

De toekomst van blogs

“Tegelijkertijd toont het Amerikaanse onderzoek bij 86,8% van de zoektermen SGE-resultaten en drukt SGE de overige resultaten met gemiddeld 1.500 pixels naar beneden. Dit betekent dat de CTR (Click-Through Rate (doorklikratio) voor resultaten zal dalen en zero-click-searches een onderwerp worden om meer rekening mee te houden.” Wie in de zoekresultaten het antwoord vindt, zal niet doorklikken naar een website met de informatie. Zero-click content is een thema dat ons nog lang gaat bezighouden.

Volgens Faber is het daarom belangrijk om de ontwikkelingen in de gaten te houden, bijvoorbeeld via invloedrijke blogs. Ze noemt Frankwatching als een belangrijke Nederlandse bron, net als SearchEngineLand.com als internationale. “Het wordt steeds beter duidelijk hoe we kunnen optimaliseren voor AI, maar daar is nog veel meer onderzoek voor nodig.”

Het einde van traditionele SEO? AI-overviews en SGE komen er aan

Kies voor kwaliteit

Ondanks alle nieuwe ontwikkelingen hebben Faber en haar collega’s Vodafone geadviseerd om vooral geen overhaaste beslissingen te nemen. En dat advies geldt breder. “Het is belangrijk om nu niet in alle paniek de website overhoop te gooien en een ander type content te publiceren. Dat geeft misschien resultaat op de korte termijn, maar over een paar weken kan alles weer anders zijn.”Wat Faber dan wel adviseert? Om dicht te blijven bij de eigen organisatie. Om kwalitatieve content te genereren, die bezoekers daadwerkelijk verder helpt. “We lijken te zien dat betrouwbaarheid, vertrouwen en een sterke autoriteit bij AI-tools een nog grotere rol spelen dan binnen SEO.” 

Concreet helpt het waarschijnlijk om de huidige content eens per kwartaal te reviewen en te verbeteren waar mogelijk. “Verwerk nieuwe bronnen, een quote van een autoriteit binnen het vakgebied of verwijs naar andere stukken content die nieuwe inzichten tonen,” voegt Faber toe. Met de focus op kwaliteit kunt u als organisatie de belangrijkste slag slaan, om voor te bereiden op een vermelding in de AI-overviews die we waarschijnlijk binnenkort ook in Nederland gaan zien.

V-Hub maakt het persoonlijk

Ga direct aan de slag met uw actieplan

V-Hub heeft nieuwe functies! Vertel ons hoe uw bedrijf in My V-Hub er uitziet en ontvang een gratis actieplan met hoe u uw bedrijf digitaal verder kan brengen.