Online opvallen met koopgerichte zoektermen
Ondernemers die online willen opvallen opgelet! Consumentenpsycholoog Patrick Wessels, ook SEO-tekstschrijver, heeft een gericht advies om hun site te optimaliseren voor zoekmachines: let op specifieke concurrentie en vraag je af of zoekende klanten klaar zijn om te kopen.
Hoe zorg je ervoor dat je online goed vindbaar bent door klanten die willen kopen of bestellen?
“Meer bezoekers op de site, dat leidt tot meer omzet. Dus veel klanten vragen me vooral naar zoektermen met hoge volumes. Ze stellen zich voor dat ze helemaal bovenaan komen met een term als stoelen stofferen. En dat kan, maar dat lukt er in Nederland maar één. Soms is de long-tail zoekterm beter geschikt, bijvoorbeeld op lokaal of regionaal niveau. Long-tail zoektermen bestaan uit drie, vier of meer woorden. Het gaat bijvoorbeeld om eetkamerstoelen laten stofferen in Amsterdam. Zo’n zoekterm is specifieker dan de short-tail term stoelen stofferen. Daarbij kan het namelijk gaan om ieder type stoel, in heel Nederland.”
Waar en hoe gebruik je zoektermen?
“Soms zijn bestaande pagina’s goed geschikt. Ben je meubelstoffeerder in Amsterdam en blijken veel klanten te zoeken naar meubelstoffeerder? Verwerk die zoekterm dan op de homepage. Voor de zoekterm eetkamerstoelen laten stofferen in Amsterdam maak je een categoriepagina of een aparte landingspagina aan. Die pagina richt je volledig op die zoekterm. Daarnaast is het belangrijk om de zoekterm in ieder geval te gebruiken in de URL van de pagina, in de titel, één of meerdere subkoppen en een paar keer in de tekst, zoals hier. Voeg bovendien een SEO-titel en meta-beschrijving toe, speciaal voor de zoekmachines. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de Yoast-plugin voor SEO voor WordPress.”
Hoe en wanneer kun je het beste online verleiden?
“Potentiële klanten gaan door verschillende fasen voordat ze een aankoop of aanvraag doen. Als ze eenmaal weten dat ze een probleem hebben en een oplossing zoeken, zullen ze zich oriënteren. Het is een informerende fase die overgaat in een overweging. Tijdens de overweging kiest de klant een aanbieder of dienstverlener. Daar wil je dus goed opvallen. De fasen zijn onderdeel van een online salesfunnel. Pas als potentiële klanten de gewenste informatie hebben verzameld zijn ze klaar om een overweging te maken tussen beschikbare aanbieders. Je wilt bovenaan staan als klanten de keuze gaan maken. Richt je dus met long-tail zoektermen specifiek op deze fase.”
Hoe weet je wat de beste zoektermen zijn?
“Laat een zoekwoordenonderzoek doen, specifiek voor long-tail zoektermen. Als je die woorden alleen al googelt krijg je duizenden opties. Long-tail zoektermen zijn specifieke zoekwoorden. Bijvoorbeeld voor het laten stofferen van eetkamerstoelen, in plaats van voor stoelen in het algemeen. En kies met Amsterdam of een andere stad of regio een specifieke omgeving. Dat voorkomt dat de concurrentie te groot is.”
"Je wilt bovenaan staan als klanten de keuze gaan maken.”
Kun je niet gewoon een boel woorden invoeren?
“Een lange lijst met zoektermen is geen zoekwoordenonderzoek. Het wordt pas waardevol als de termen aansluiten bij het doel dat je hebt. Dus zoeken er 1000 mensen per maand naar hoe moet je eetkamerstoelen stofferen? Dat levert je met een hoge positie in Google ontzettend veel bezoekers op. Het risico is echter groot dat ze zoeken naar tips om het zelf te doen. Aan de omzet ga je dat helaas niet merken.”
Hoe kun je opvallen bij zoekwoorden?
“Zoektermen met veel zoekvolume kennen meestal ook een hogere concurrentie. Gebruik een mix van termen met hogere volumes en concurrentie met een selectie die op beiden veel lager scoort. Je kunt de strategie testen met termen met minder concurrentie. Kies pas daarna de termen die vaker worden gebruikt.”
Dus hoe zou een ondernemer het moeten aanpakken?
“Laat onderzoek doen naar zoektermen en leg de focus op zowel het zoekvolume, de concurrentie als de koopintentie. Een lijst met 100 relevante en koopgerichte zoektermen is veel waardevoller dan een opsomming van alle 1000 termen die te maken hebben met ‘stoelen stofferen’. Alle termen met te veel concurrentie en te weinig koopintentie kunnen eigenlijk meteen overboord. Een goed zoekwoordenonderzoek laat zien met welke termen je een goede kans hebt hoog te scoren. Én meer online omzet te maken.”
Deel dit artikel