FFtF-startup Uni-Life: online party agenda gaat internationaal
De studententijd is voor de meeste studenten de leukste tijd van hun leven. Maar hoe weet je waar je moet zijn? Waar zijn de leukste feestjes, waar worden goede workshops georganiseerd, en wie heeft er zin om vanmiddag een kop koffie te drinken? Connectie, daar draait het om bij het nieuwe studentenplatform Uni-Life, een Nederlandse startup die inmiddels internationaal uitgerold wordt. Een mooi voorbeeld van een Fit For the Future (FFTF) bedrijf: digitale innovatie omarmend, vooruitstrevend en met een duidelijk plan voor verdere digitalisering.
Een studenten startup in de vorm van een app die studenten van activiteiten op de hoogte stelt. En: met een typische Fit For the Future instelling! Het Fit for the Future onderzoek van Vodafone Business werpt licht op wat nodig is voor succes in de toekomst.
Toen Joep Annega zelf aan zijn studie in Rotterdam begon, wist hij als geen ander hoe het was om zich te moeten aanpassen aan een compleet nieuwe omgeving. “Ik ben opgegroeid in het buitenland. Mijn vader werkte voor een grote multinational en we verhuisden om de twee jaar naar een ander land. Dan moet je elke keer opnieuw aarden op een nieuwe school en nieuwe vrienden maken. Eigenlijk is dat met studeren net zo. Je komt in een vreemde stad, met allemaal nieuwe mensen.”
Eén app voor alle activiteiten
Annega en zijn co-founder Thomas Smulders ontdekten dat er weliswaar ontzettend veel georganiseerd wordt in studentensteden, maar dat er een wildgroei is aan hoe universiteiten en verenigingen hun agenda’s openbaar maken. De een deelt folders uit, de ander zet het op Facebook. “Of je hoort pas achteraf dat er een leuk feest is geweest, super frustrerend. Dus we dachten: kunnen we niet iets maken waarin al die activiteiten samenkomen? Dat je als student maar één bron nodig hebt om volledig op de hoogte te zijn?’
Zo begon de app Uni-Life. Annega en Smulders maakten een businessplan en legden dat voor aan het college van bestuur van de Erasmus Universiteit, waar zij op dat moment studeerden. Zij hadden er wel oren naar en werden hun first launching customer. “Het eerste plan was om het exclusief voor de Erasmus Universiteit te bouwen, maar we zagen al gauw in dat we ambitieuzer konden zijn.”
“Universiteiten betalen een jaarlijkse licentie-fee om het platform te mogen gebruiken.”
Meteen 5.000 leden aangesloten
De financiering was binnen: een bij startups passende agile aanpak zou zijn om zo snel mogelijk een platform te bouwen en die op de doelgroep los te laten. Voor Uni-Life lag dat anders: “Een van de voorwaarden van de universiteit was dat ons platform er vanaf de lancering al professioneel zou uitzien, dus niet een op een zolderkamer in elkaar geknutselde app.”Tijdens de introductieweek, in augustus 2018, ging Uni-Life live. “Dat ging heel goed, binnen een paar maanden waren er zo’n 5000 studenten aangesloten.” De volgende stap was het aanhaken van meer universiteiten, waarbij de grootste uitdaging was relevant te zijn voor iedere student, met elk zijn eigen interesses en voorkeuren.
23.000 studenten gratis aangesloten
Zo’n 23.000 studenten op de helft van alle Nederlandse universiteiten zijn inmiddels aangesloten.Universiteiten en verenigingen zetten hun activiteiten zelf in de database van Uni-Life. De startup wil studenten verbinden, niet alleen aan elkaar, maar ook aan de universiteit. Universiteiten betalen een jaarlijkse licentie-fee om het platform te mogen gebruiken. Daarbij krijgen ze dan ook de volledige service van het community-team van Uni-Life. Voor studenten is het platform gratis te gebruiken.
“Universiteiten zien nu in dat ons platform heel geschikt is om aan toekomstige studenten te laten zien hoe leuk de stad is. Ook wordt het gebruikt om het gat tussen medewerkers en studenten te verkleinen.” Niet alleen universiteiten vullen de kalender in Uni-Life, ook verenigingen en studenten zelf kunnen een activiteit toevoegen. “Het is heel grappig om te zien dat soms iemand een oproep plaatst als ‘wie heeft er zin om een stukje te wandelen’, en dat daar vervolgens 50 reacties op binnenkomen.”
Internationaal uitrollen
Hoe ziet de toekomst van Uni-Life eruit? Gezien het aantal mensen dat kopjes koffie wil drinken: is het bijvoorbeeld denkbaar dat je in de toekomst via Uni-Life ook kunt daten? Of krijg je via de app korting op koffie? “We zijn continu op zoek naar functionaliteiten waarmee Uni-Life onmisbaar wordt, zo zijn we nu aan het onderzoeken of we een koppeling kunnen maken met aanbieders van stageplekken en toekomstige werkgevers.’ Daarnaast is Uni-Life door een paar toevalstreffers inmiddels internationaal aan het uitrollen. “We hebben in ons team een paar Spanjaarden zitten, daardoor hebben we ingangen bij Spaanse universiteiten. Ook in België zijn we actief, en sinds kort ook in Canada. Dat komt omdat daar een collega-ondernemer met een vergelijkbaar idee bezig was. Daar werken we nu mee samen.”
Maar Annega merkt: groeien gaat niet vanzelf. “We staan op het punt om een ‘startup 2.0’ te worden. En daar kunnen we best wat advies bij gebruiken. Want groeien van 10 man naar 20 man personeel is een enorme stap, dan moet je ineens personeelszaken gaan organiseren. Daarnaast kunnen we altijd nieuwe investeerders gebruiken.”
Animatie: wat is FFtF?
Wat is een FFtF-bedrijf?
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Download het 'Fit for the Future Rapport'
Wilt u weten op welke vlakken 'fit for the future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?
Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Deel dit artikel